Full version: Dricks
Alba
Jag läste i Aftonbladet om en amerikansk turist som köpte en sexlitersflaska champagne och lite annat för 90 000 kronor.
Dricksen har lämnade var 85.000:-.
I texten står det att normalt lämnar man 10 % i dricks.

Hur gör nu ?
Lämnar ni dricks på krogen, till frisören, taxi osv ??


Lämnade en rejäl dricks
Pirum
Lämnar i stort sett aldrig dricks i Sverige. Och absolut inte några fasta procent.

Utomlands kan det vara andra regler som gäller, att de kanske bara får en spottstyver i fast lön, men i Sverige menar jag att man ska få fast lön och göra sitt jobb. Ibland gör man dock mer än vad som kanske krävs, och då kan dricks vara tillämpligt - men absolut inte bara på restauranger, jag skulle kunna ge dricks lika gärna till en datorreparatör. Fast det har aldrig hänt...
Tezzla
Lämnar alltid dricks på restaurang/krogen om maten och servicen är okej, inte annars. Taxichaffisen brukar få en slant också, men det är mest för jag inte orkar hålla på med ören hit och dit när jag kommer hemrullandes nattetid whistling.gif
mamamaggan
Lämnar dricks på restaurang om servicen är bra. Men taxi har väl dricksen inräknad nuförtiden? Där brukar jag inte lämna mer dricks.

Gör som Pirum när jag är utomlands. När vi för några månader sedan var i Sydafrika så skämdes jag nästan över en del i vårt sällskap . De kunde förfasa sig över hur folk hade det , främst de svarta , men när det kom till att lämna dricks så vägrade de. Likaså vägrade de att låta någon bära bagaget till och från rummet , de bar själva för att spara pengar!!!! Den gängse taxan var 10 kr i varje riktning per väska. Det var de som ville påskina att de hade bäst ställt som gjorde så! Har man tagit sig råd att åka på en sådan resa borde man banne mig ha råd att betala 10 kr! angry.gif
therese.kvist
Svar till dricksen inräknad i taxin:

Nej det är den inte, chaffisarna lever enbart på provision o dricksen är ett viktigt tillskott i kassan!!!
Ophelia
Brukar göra som Tezzla när det beger sig med uteliv både när det gäller restaurang/pub och hemkomsten.
LadyG
Lämnar bara dricks där servicen varit god, t ex på restaurang eller till taxichaffisar.

Mest dricks lämnade jag till den taxichaffis som fick mig till flyget i tid, antagligen inte helt enligt lagboken whist.gif Då lämnade jag över en hundralapp i dricks. Hade gett mer om jag kunnat, det var han verkligen värd!!!
Fredrik E
Jag ger alltid generöst med dricks när mina förväntningar överträffas.
olgak
Jag lämnar alltid dricks på restaurang och nästan alltid på taxi. Inte till frisören - det har jag aldrig ens hört talas om?
Alba
Jag skulle kunna kopiera Fredriks inlägg. Det är så jag också gör. Om servicen är god och de gör det där lilla extra då kan jag vara genrös med dricks.

Då det gäller taxi jämnar jag ofta för att inte få en massa småpengar.

Hon frisören har jag aldrig lämnats dricks. Det har jag aldrig förstått varför man ska/bör göra. Jag tror dock att den seden är på utdöende.
mamamaggan
CITAT (therese.kvist @ 31-05-2007, 07:38) *
Svar till dricksen inräknad i taxin:

Nej det är den inte, chaffisarna lever enbart på provision o dricksen är ett viktigt tillskott i kassan!!!



Det säger taxichafförerna här i stan iaf. OCh tar man kvitto så står det att den är inräknad.
Anna2
Lämnar alltid dricks på restauranger/pubar. Mer om servicen/maten är bra. Till taxichauffören jämnar jag uppåt.
Har aldrig lämnat till någon frisör, aldrig ens tänkt på det. Är det vanligt att de får dricks??

mamamaggan: Visst är det hemskt med sådana människor! Pinsamt. Man ser dem dock alltför ofta.
Dock kan jag (vid nytt land) tycka det är svårt att veta hur mycket man ska ge. Har blivit bättre på att kolla upp det innan avfärd.
mamamaggan
När vi kom till Sydafrika hade man ett informationsmöte där man talade om vad som var kutym t ex med dricks. Jättebra tyckte vi som lämnade dricks , då vet man hur det brukar funka.
Pirum
Om dricksen automatiskt räknas in, och står på kvitto, så skulle inte jag se det som dricks utan som obligatorisk del av själva betalningen. Typ att chauffören får delvis resultatbaserad lön. Däremot skulle jag ge dricks om chauffören skulle vara tvungen att hjälpa mig bära väskor till lägenheten etc, för det anser jag inte ingår i hans jobb.
Pia L
Att det står att dricksen ingår på taxikvittot betyder inte att chafförerna får stoppa en slant i egen ficka efter arbetat skift.
Lönen baseras av att det förväntas att dom får in visst mycket i dricks, deras lön är inte högre för det, serveringspersonalen däremot lägger dricksen i gemensam pott och delar upp den efter stängning.
Taxin ger jag alltid dricks och oftast på resturanger.
Pirum
Ok, då fattar jag inte riktigt taxisystemet...fast jag åker å andra sidan så vansinnigt sällan taxi att det nog inte är ett problem för chaffisarna smile.gif 2 gånger på 15 år kanske.

Jobbade förresten som servicesnubbe på bensinstation som tonåring, sommarjobb, tvättade fönsterrutor på bilar, fyllde på spolarvätska, etc, fick ca 1 dricks på 8 veckor eller nåt sånt smile.gif Helt ok för mig, hade varit deppigt om det förutsattes vara en del av lönen.
Anna2
CITAT (mamamaggan @ 31-05-2007, 12:00) *
När vi kom till Sydafrika hade man ett informationsmöte där man talade om vad som var kutym t ex med dricks. Jättebra tyckte vi som lämnade dricks , då vet man hur det brukar funka.


Ja, det är ju bra. Jag åker så sällan charter bara, så några info.möten blir det aldrig. Men, som sagt, numera brukar jag alltid kolla upp innan jag reser, så man har lite koll i varje fall. Har nog alltför många gånger gett alldeles för mycket, men jag tycker det är bättre det, i varje fall om man reser till fattigare länder.
netaave
Jämnar till summan uppåt på krogen men lämnar aldrig dricks till taxi eller frisör.
Taxi åker jag minst 2 ggr om dan så då skulle jag bli utfattig.
mamamaggan
Åker också taxi mycket och har frågat hur det är med dricksen och har alltså fått till svar att det ingår.
Dealer
Jag lämnar "aldrig" dricks (klart att det kan hända, avrundning, exceptionell service, etc.).

Det finns väl inget yrke i sverige idag som ska räkna med att dricks tillkommer utöver lönen?

Har själv kört Taxi (på 70- 80-talet) och redan då ingick dricks. Det hände väl ändå att man tog emot dricks. Däremot minns jag att det bara ställde till problem eftersom skattemyndigheterna alltid fick för sig att vi fick mer än vad vi tog emot. Bara problem alltså. Vi slutade helt sonika att ta emot dricks alls.

Jag tror dock att dricks förväntas mer i storstäderna än vad som är kutym här på glesbygden.
Hannele
CITAT (therese.kvist @ 31-05-2007, 07:38) *
Svar till dricksen inräknad i taxin:

Nej det är den inte, chaffisarna lever enbart på provision o dricksen är ett viktigt tillskott i kassan!!!

Då pratar du om svarttaxi.
Kakaduan
Lämnar dricks till taxi och på restaurang OM jag fått bra service. ALDRIG annars!

Är mycket i USA och så lämnar jag alltid dricks - de har extremt låga löner och dricksen är allt för dem. Av den anledningen får man också väldigt bra service där och då känns det ju motiverat att "tippa".

Kakaduan
Farbror Blå
Lämnar sällan dricks
Magdis
Jag har aldrig haft för vana att lämna dricks här i Sverige eftersom jag tänkt att det ingår här. Hoppas inte jag har tänkt fel. blush.gif På många restauranger här betalar man ju i kassan innan man går och det känns inte som att det förväntas av en att man ska lämna dricks då ju. Det är sällan servitrisen som tar emot betalningen då heller. I utlandet känns det mera självklart att lämna dricks.
Tiggy
Om servicen är bra och trevlig så ja, då lämnar jag dricks.
Carl
Hi!
Det bästa är att ta reda på vad gälletr i resp land. I Japan är det oförskämnt att ge dricks.
Mica548
CITAT (Hannele @ 31-05-2007, 22:15) *
Då pratar du om svarttaxi.


Hej Hannele,
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Jag har haft taxiföretag med ett tiotal anställda i Stockholm under ett antal år och de anställda hade endast provisionslön. det är det vanliga än idag. Det är otroligt sällsynt att någon skulle ha en månadslön alt. en fast grundlön. Ingen av de 90 bilar som var anslutna till samma växel som mina tre bilar hade det och ingen av mina kollegor som fortfarande kör bil/har taxiföretag använder sig av månadslön.

Normal får man 37 - 42% på inkört belopp och en normal dag (12 h arbetspass!) drar man in strax över 2 tusen inkl. moms, dvs ca 700 i bruttolön = ca 65:-/h. Inte så mycket.

När jag började köra taxi på 90-talet så sköntaxerades taxiförarna med 12% på lönen för det var det belopp som vi ansågs få i dricks, oavsett om vi fick det eller inte så fick vi skatta för det beloppet. Vet ej om det är så än idag.

Själv åker jag en hel del taxi i tjänsten idag och jag premierar god service, dvs hålla upp dörren (det är sällsynt idag), gå ur bilen för att välkomna mig (händer lite mer ofta), gå upp på min uppfart och lyfta in bagaget (sällan), inte köra som man stulet bilen (min erfarenhet är att den oftast är stulen...), dra fram stolen i framsätet så jag får plats (händer imellanåt), erbjuda mig en tidning etc.

Det jag inte premierar är:
- "stulen bil-körning"
- SMSa/prata i mobiltelefon när man kör bil
- köra i 120 km/h på 50 väg, inkl 90 km/h över fartgupp så att jag slår huvudet i taket....
- radio på hög volym
- dålig bilkörning
- sitta i bilen och vänta på att jag själv ska öppna bakluckan och lägga in bagaget (då står jag iof kvar utanför och tittar tills han masar sig ut ur bilen)
- krångel med kreditkörningar (när jag ska bli fakturerad av taxibolaget och det krånglar för han/växeln har glömt att registrera det som en kreditkörning.

estet
Hemma i Sverige: Riktigt god service på restaurang och till taxichaffisen. smile.gif
Finns ett ställe där servicen och personalen är toppen men man betalar vid kassan -då kan man lämna i en dricksburk i stället.

Utomlands: I tid o otid höll jag på säga...
Gita
CITAT (Mica548 @ 06-05-2008, 22:04) *
Hej Hannele,
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Jag har haft taxiföretag med ett tiotal anställda i Stockholm under ett antal år och de anställda hade endast provisionslön. det är det vanliga än idag. Det är otroligt sällsynt att någon skulle ha en månadslön alt. en fast grundlön. Ingen av de 90 bilar som var anslutna till samma växel som mina tre bilar hade det och ingen av mina kollegor som fortfarande kör bil/har taxiföretag använder sig av månadslön.

Normal får man 37 - 42% på inkört belopp och en normal dag (12 h arbetspass!) drar man in strax över 2 tusen inkl. moms, dvs ca 700 i bruttolön = ca 65:-/h. Inte så mycket.

När jag började köra taxi på 90-talet så sköntaxerades taxiförarna med 12% på lönen för det var det belopp som vi ansågs få i dricks, oavsett om vi fick det eller inte så fick vi skatta för det beloppet. Vet ej om det är så än idag.

Själv åker jag en hel del taxi i tjänsten idag och jag premierar god service, dvs hålla upp dörren (det är sällsynt idag), gå ur bilen för att välkomna mig (händer lite mer ofta), gå upp på min uppfart och lyfta in bagaget (sällan), inte köra som man stulet bilen (min erfarenhet är att den oftast är stulen...), dra fram stolen i framsätet så jag får plats (händer imellanåt), erbjuda mig en tidning etc.

Det jag inte premierar är:
- "stulen bil-körning"
- SMSa/prata i mobiltelefon när man kör bil
- köra i 120 km/h på 50 väg, inkl 90 km/h över fartgupp så att jag slår huvudet i taket....
- radio på hög volym
- dålig bilkörning
- sitta i bilen och vänta på att jag själv ska öppna bakluckan och lägga in bagaget (då står jag iof kvar utanför och tittar tills han masar sig ut ur bilen)
- krångel med kreditkörningar (när jag ska bli fakturerad av taxibolaget och det krånglar för han/växeln har glömt att registrera det som en kreditkörning.

Undrar bara vilket kollektivavtal som godkände de arbetsvillkoren, eller jobbade du avtalslöst?
Gita
Kathy
CITAT (netaave @ 31-05-2007, 17:24) *
........//........Taxi åker jag minst 2 ggr om dan så då skulle jag bli utfattig.


Åker man färdtjänst så förväntas det inte att man ska lämna dricks.
Lemonne

Jag ger alltid 10% av notan i dricks till servitrisen om servisen är som kan vänta sig, mer (ca 20%) om servisen är utöver det normala och mindre om personalen betett sig illa (ej om det skett misstag så som att maten blivit försenad el dyl). Jag lämnar även 10% till taxichauffören. Självklart.

Att tilläggas är att jag arbetat som servitris och vet att om man återkommer till en restaurang där man lämnat bra dricks lägger servitrisen ner mer arbete på dig som gäst och säger även till kocken att "lägga ner lite extra jobb". Återkommer du som snål dricksare får du lägre prioritering och servitrisen kan även säga till kocken att "inte behöva bry sig så mycket - man får ingen dricks ändå". Jag säger inte att man missköter sitt jobb bara för att det kommer en "snål dricksare", men lägger bara inte ner det där lilla extra. Servitriser har en usel timlön, usla anställningsvillkor och uselt OB-tillägg, det är oftast unga människor som arbetar inom branschen och de har inte kunskap eller självförtroende nog att slåss för sin sak. Jag har arbetat på restauranger som aldrig haft en enda fast anställd servitris de senaste 10 åren.

Det märkligaste är att man får mer dricks när man arbetar som bartender, fast man i regel inte behöver varken trevlig eller serviceminded för att få dricks. Folk kan lägga lika mycket i dricks när de köper en öl (5:-) som de gjorde när de åt mat på en restaurang vars personal slavade i 4 timmar för att gästerna skulle få en trevlig kväll. Det är som ett slag i ansiktet tycker jag.

Mitt tips är att dricksa!
bejron
CITAT (Gita @ 06-05-2008, 22:31) *
Undrar bara vilket kollektivavtal som godkände de arbetsvillkoren, eller jobbade du avtalslöst?
Gita


Jag tror inte alls det var avtalslöst, det är du som inget vet om vad som hänt med taxin efter avregleringen. 9 av 10 förare kör på provisionslön. Enligt avtal. Har en sambo som kör taxi som extra och sen jag fick veta lönen lämnar jag alltid rikligt med dricks till taxichaufförer. Dom tjänar inget jämfört med mig.
Piccante
Ger inte dricks. Betalar ju ofta med kort på restaurang och då får man ju ingen växel heller som man skulle kunna skänka som dricks, man drar ju den exakta summan från kortet.
Pirum
Man kan ju lätt avrunda även kortbetalningen uppåt. Men dricks, det ger jag sannerligen bara i undantagsfall. Kan bli lika glad över god service i korvkiosken som på restaurangen, fast på restaurangen betalar jag ju redan ett högre pris för lokalerna och servicen.
Alba
CITAT (Mica548 @ 06-05-2008, 22:04) *
Hej Hannele,
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Jag har haft taxiföretag med ett tiotal anställda i Stockholm under ett antal år och de anställda hade endast provisionslön. det är det vanliga än idag. Det är otroligt sällsynt att någon skulle ha en månadslön alt. en fast grundlön. Ingen av de 90 bilar som var anslutna till samma växel som mina tre bilar hade det och ingen av mina kollegor som fortfarande kör bil/har taxiföretag använder sig av månadslön.

Normal får man 37 - 42% på inkört belopp och en normal dag (12 h arbetspass!) drar man in strax över 2 tusen inkl. moms, dvs ca 700 i bruttolön = ca 65:-/h. Inte så mycket.

När jag började köra taxi på 90-talet så sköntaxerades taxiförarna med 12% på lönen för det var det belopp som vi ansågs få i dricks, oavsett om vi fick det eller inte så fick vi skatta för det beloppet. Vet ej om det är så än idag.

Själv åker jag en hel del taxi i tjänsten idag och jag premierar god service, dvs hålla upp dörren (det är sällsynt idag), gå ur bilen för att välkomna mig (händer lite mer ofta), gå upp på min uppfart och lyfta in bagaget (sällan), inte köra som man stulet bilen (min erfarenhet är att den oftast är stulen...), dra fram stolen i framsätet så jag får plats (händer imellanåt), erbjuda mig en tidning etc.

Det jag inte premierar är:
- "stulen bil-körning"
- SMSa/prata i mobiltelefon när man kör bil
- köra i 120 km/h på 50 väg, inkl 90 km/h över fartgupp så att jag slår huvudet i taket....
- radio på hög volym
- dålig bilkörning
- sitta i bilen och vänta på att jag själv ska öppna bakluckan och lägga in bagaget (då står jag iof kvar utanför och tittar tills han masar sig ut ur bilen)
- krångel med kreditkörningar (när jag ska bli fakturerad av taxibolaget och det krånglar för han/växeln har glömt att registrera det som en kreditkörning.





Tråden är nästan 1 år gammal. Tror du Hannele väntat på svar hela tiden. rotfl.gif rotfl.gif
LadyG
CITAT (Alba @ 07-05-2008, 19:22) *
Tråden är nästan 1 år gammal. Tror du Hannele väntat på svar hela tiden. rotfl.gif rotfl.gif


Det såg inte jag! giggle.gif

Jamen klart hon suttit och uppdaterat tråden fem gånger om dagen och väntat ivrigt, eller? a0a.gif
Mica548
CITAT (Alba @ 07-05-2008, 19:22) *
Tråden är nästan 1 år gammal. Tror du Hannele väntat på svar hela tiden. rotfl.gif rotfl.gif


Underbart!!! rotfl.gif thanks.gif
Det måste vara något spooky med forumet för jag tryckte bara av gammal vana på "nya inlägg" som jag alltid gör när jag loggat in och den var med i listan.... Skumt...

Nåja så kan det gå.

Om det är någon som har mera koll på drickskulturen i Sydafrika får ni däremot gärna dela med er!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon