Elisabeth P
Äntligen hag jag fått målat mina pallkragar och tänker odla lite grann i dem. Jag har inte odlat mycket till grönsaker innan och inte förodlat något, men lite sallad, spenat, morot och rädisor hoppas jag ska gå bra (skev ett inlägg om det för ca 14 dagar sedan).
Kanske att jag även sår lite vallmo i en om det går?
Jag har även köpt en liten körbärtomatplanta som jag tänkte skulle få plats här.

Nu till hur jag ska gå till väga. Platsen antar jag bör vara solig. Där jag har tänkt mig att ha dem är det idag grus och ganska mycket ogräs.

1, Kan jag skippa att gräva bort ogräset och lägga markduk under? Eller behövs djupet? (jag har så att jag kan ställa flera kragar på varandra)

2, Bör jag blanda kogödsel i jorden? (eller endast till vissa sorter?)

3, Bör jag täcka med något? Jag har fiberduk och kanalplast (tror jag det heter, det är hårda plastskivor)

Finns det något annat jag bör tänka på så säg till mig så jag kan sätta fart.
Lena i Torslanda
Du behöver inte gräva bort något under, det är det som är så bra med pallkragar. Du kan lägga markduk eller ett rejält lager med tidningar i botten och fylla på med jord och gödsel. För gödsel ska du ha.
Fiberduk kan vara bra om du riskerar att få lite kalla nätter. Tomater är känsliga för kyla. Helst inte under 12 grader.
För rädisor, sallad och spenat behövs bara en pallkrage men för morot och tomat behöver du 2 på höjden.
Malvia
Kan tala om hur jag gjort.

Har haft en pool ovan jord i några år, den tog vi bort i höstas.

Men under den ligger ett tjockt lager sand med en tjock "markduk" ovanpå.

Funderade vad jag skulle göra av den "ogräsfria" platsen.

Efter att ha sett bilder i tråden -Visa era bilder på pallkragar- så bestämde jag mig för att ha pallkragar där.

En markduk fanns ju redan, placerade ut kragarna, ett gäng tidningar i botten, ett rejält lager med "gödsel" från urstädade kaninburar.

Sen fyllt på med jord, balkongjord + kögödsel.

Har hittils satt potatis i en med 2 kragar i höjd. morötter + sallad i en, rädisor, kryddor i en.

i helgen ska jag så i de tre sista, vad får vi se, men en del sommarblommor blir det nog.




lånade bilden för att visa hur jag gjort, fast mina är faluröda.
Elisabeth P
Kanonbra bravo.gif
Då ska jag göra iordning alltihopa så blir det nog lagom att så till helgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon