Full version: Köpa beg bil privat
seriös
Hej!
Undrar om någon vet vad som gäller om man köpt en beg bil privat?
min son har köpt en begagnad bil , han frågade säljaren om bilen hade några fel då svarade säljaren att bilen hade inga fel bra tyckte sonen och köpte bilen
han tog gotland färjan hem till visby och halvägs hem en sträcka på 5 km stannade bilen och upptäcker att kylningen till automatväxellådan var bortkopplad
ett däck satt löst + att dom andra hjulen satt löst och inte hade alla bultar på det fattades alltså
säten satt inte fast som dom skulle + mycket annat som var fel, så nu är min son helt slut psykiskt pga detta bilköp ångrar sig något fruktansvärt pratade med honom igår han vill bara bli av med bilen och få pengar tillbaka finns det något hopp eller?
ringde själv upp säljaren idag och han nekar förstås till att det fanns några fel på bilen och var arrogant i tonen
Pia L
Tyvärr, oftast står det i papprena att man köper bilen i befintligt skick.
Man bör alltså kontrollera bilen noga redan innan man köper den, gärna ta provturen förbi motormännen och där få en bedömning.
synd för din son som råkat ut för en oseriös säljare.
Tosan
När man skriver kvitto på privata bilköp bör och brukar det stå att bilen är besiktigad och godkänd av köparen. Det är alltså köparens ansvar att ta reda på fel och brister. Köper du däremot av en firma så kan man i viss mån förvänta sig att de ska ha gått igenom bilen och åtgärdat felen.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast även om det står i kontraktet att man köper bilen i befintligt skick så fritar det inte säljaren från ansvar så här står det på konsumentverkets hemsida:

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt ansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Här kan man läsa mera på konsumentverkets hemsida

Ammoura
Egentligen har säljaren ansvaret, det svåra kan ju bara vara att få igenom det.
Köpa bil privat är svårt, går ju inte att kolla igenom precis allt. Själv hade jag med mig en kompis som är bilmekaniker när jag köpte min och den hade ändå ett par småfel som inte upptäcktes.
Prata med konsumentverket så vet dom vad ni kan göra vidare.
Tosan
Problemet är ju att bevisa det... Däremot kan säljaren åka dit på det om inte kvittot skrivits på rätt sätt, dvs i befintligt skick (räcker eg. inte) eller att bilen är besiktigad och godkänd av köparen... Men det är nästan helt omöjligt. Men kolla med konsumentverket och se om det finns nåt ni kan göra.
Pirum
Om däcken satt löst med fattandes skruvar så borde säljaren känt till det. Men att bevisa något är säkert jättesvårt.
Ammoura
CITAT (Pirum @ 03-06-2007, 12:14) *
Om däcken satt löst med fattandes skruvar så borde säljaren känt till det. Men att bevisa något är säkert jättesvårt.


Troligen har dom haft andra dyrare fäljar på och så i sista sekund innan försäljningen bytt till några billigare. Mkt vanligt. Troligen därför dom satt löst också för att dom inte hunnit efterdra.
Tosan
Jag kom faktiskt på en sak.... Det är min svåger som lärde mig skriva kvitton, och det fanns en anledning... Han åkte dit en gång på "befintligt skick" på kvittot. Han kände inte till felet som uppstod några dagar efter att han sålt bilen, och köparen blev galen.
Det ska stå "bilen är besiktigad och godkänd av köparen, inga garantier ges." Då har säljaren ryggen fri. Båda parter ska ha varsin kopia av kvittot. Kolla upp vad det står, ni kan kanske bestrida det, även om det är svårt. Lycka till!
Lena i Torslanda
Det är nog att vara väldigt optimistisk om man tror att det räcker att fråga säljaren om bilen är OK och sedan bara köpa och köra. Som köpare ska man givetvis kolla däcken och allt annat med för den delen innan man slår till. Har man inte tillräcklig kunskap ska man inte köpa bil privat utan att ha med sig kunnig person.
Sedan behöver det ju inte heller vara så att säljare själv alltid är medveten om ev. fel.
Björken
Tänkte bara på en sak när det gällde att hjulen satt löst. Mig veteligen så är man som förare skyldig att kolla sådana saker innan man åker. Det var ju en av de saker man fick inpräntat på körskolan att man skulle kolla bilen före start, eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon