emmsing75
Jag har precis köpt och satt ut 4x2 pallkragar och ska väl vad det lider försöka komma igång med odlingen. Har inte helt klart för mig vad jag ska ha i dem och det mesta väntar jag nog med att sätta till nästa år eftersom det redan känns lite småsent på säsongen men lite sallad o annat ettårigt hinns det nog med iår också. Hursom, jag är lite inne på att odla sparris i en pallkrage och tänkte kolla om det är nån som har erfarenhet av det sen tidigare och om det är nåt man måste tänka på. Det är väl inte tänkt att den ska ta upp en hel pallkrage utan jag vill nog ha nåt annat i samma, kanske rabarber men är lite osäker på vilka andra saker som trivs med sparris. Är det förresten dumt att ha fleråriga växter i pallkragar? De fleråriga som jag tänkt ha är främst sparris och rabarber och sen ha ett eller tvååriga växter för övrigt men är det dumt att ha fleråriga i pallkragar? Antar att man måste vara nogrann och gödsla/jordförbättra varje år men annars borde det väl fungera tänker jag men det kanske är dumt? (bor i zon 3 om det gör någon skillnad)

KURT
Sparrisen blir hög, så den bör sättas i bakgrunden. Och rabarbern tar ganska stor plats, så rabarber tillhör inte det jag skulle sätta i en pallkrage.
Limeblossom
Har ingen erfarenhet av det men satte sparris i bakkant på min låda nu i sommras och hoppas det blir bra smile.gif Framför har jag några rader jordgubbar.Rabarbern fick precis som Kurt skriver flytta....campar på komposten i väntan på bättre placering. Jag tänkte att det är väl bara att gräva upp sparrisen om det inte funkar....
ingmet
Jag har vinbärsbuskar och blåbärsbuskar i 6 st pallkragar (hemmabyggda lådor). Vinbärslådorna har smultron som marktäckare och blåbären har olika nävor blandat med smultron som marktäckare. Har sedan två "långa" lådor där den ena innehåller örtträdgård & jordgubbar och den andra innehåller dill, rädisor, rödbetor, blandad sallad&ruccola och sockerärtor och salladsärtor. Ärtorna växer på varsin "wigwam". Orsaken till lådorna, dvs odling på högre höjd och skilt från gräsmattan är förutom mördarsniglarna vår gräsklippare som sköter gräsmattan. Rabarbern får växa vid sidan om .. den är som en hel häck.. enorm.. skulle aldrig få plats i en pallkrage..
MariaS
På grund av SORK-f-n hamnade rabarbern i ett 200liters plåtfat i stället, Kan detta räknas under pallkrage?
emmsing75
Nu har jag fyllt en låda med jordgubbsplantor som får maka lite på sig om jag får tag i en sparrisplanta i år, annars sätter jag den nästa år. Rabarber låter som det är bättre att ha på marken så nu har jag sett ut ett lämpligt ställe till den, i anslutning till pallkragarna eftersom jag vill ha allt ätbart samlat på samma del av tomten. Nu får man väl bara hoppas att rabarbern får stå i fred men jag har inte märkt av att vi har några sorkproblem här. Däremot tror jag vi har fått in mördarsniglar men jag får sprida ut lite snigelfritt runt pallkragarna och hoppas på det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon