anna_rispan
Jag satt o läste Stolthet och fördom när jag stötte på en passage om anspråkslöshet o indirekt skryt.

I boken pratar personerna om att skriva brev. En av männen säger:
Mina tankar kommer så hastigt på mig ibland att jag inte har tid att uttrycka dem, så mina brev blir en smula obegripliga.

Elisabeth menar då att anspråkslösheten borde avväpna klandret... Medan Mr. Darcy hävdar att antingen så säger man som den första mannen för att man är likgiltig inför andra männsikor eller för att skryta indirekt. Att man egentligen kokketterar och är stolt över hur man hanterar en del situationer.

Vad tänker ni om det?

Jag kan nog själv komma på mig med att påståendet stämmer på mig själv eller på bekanta. En bekant som kanske säger: jag kommer ofta sent....
Det är ju inte nåt bra med att säga det för det är ju fult gjort mot alla de som förmodligen fått vänta o vänta.
Eller när jag klagar över min oförmåga att planera mina studiedagar...det är ju egentligen för att jag tycker att det fungerar bra...Eller?

Tesa
Tänker att du indirekt sitter här och skryter över att du kommit till den slutsatsen.... laugh.gif
anna_rispan
CITAT (Tesa @ 06-06-2007, 12:24) *
Tänker att du indirekt sitter här och skryter över att du kommit till den slutsatsen.... laugh.gif


Hahaha, fast nu gällde det ju brister som man "skröt" över. tongue.gif
Tesa
Ja, men jag är ju inte så snabbtänkt så därför... rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Tesa @ 06-06-2007, 12:31) *
Ja, men jag är ju inte så snabbtänkt så därför... rolleyes.gif

Hehehe, nu fick du till det. O du låter mig fundera vilken av alternativen som gäller i ditt fall. biggrin.gif
Magdis
Om jag går till mig själv så skulle det inte handla om likgiltighet inför andra människor iallafall. Inte direkt "skryt" heller, men jag skulle nog inte heller skämmas över mig själv. Ligger mer i det andra påståendet än det första iallafall. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon