CurlySue
har satt en snigelfälla i en av dem, en petflaska med 4 hål i som jag grävt ned en bit och så lite öl i botten.
Där har några av dem ramlat ned och drunknat fulla och lyckliga..
men när jag inspekterar rädisorna och spenaten..så är det fullt med små mördarsnigelbebisar.. -fear-.gif
så äckligt....
hur kan man hindra dem från att klättra upp för pallkragen??
Hur tar man bort dem på ett icke giftigt sätt??

KURT
För att hindra dem att klättra upp kan man:

1. Salt runt hela pallkragen (saltet är inte bra för gräsmatta/andra växter)
2. Et vass metallkant, eller kopparband runt hela pallkragen.
3. Elstängsel runt pallkragen, två trådar fastsatta på pallkragen.

Man plockar enklast bort dem för hand.
catlady
Snigelgiftet som man köper i handeln är faktiskt inte giftigt alls för varken människor eller andra djur. Det innehåller bara järnsulfat och det kan både hundar, fåglar och barn knapra i sig om de vill. Strö ut i och runt pallkragarna!
skogstroll
mina snäckor gillar inte alls pilsner, det kanske bara är sniglarna som gillar det... eller så vill de ha starköl giggle.gif
Discogiraffen
Ett tips till nästa säsong, då jag själv ska skaffa pallkragar: läste att man kan sätta på en kant av böjd metall, liksom hästskoformat på kanten. Då hittar tydligen inte sniglarna in (ingen har ju påstått att de är smarta...). Det tror jag att jag ska testa nästa år, även om elstaket lockar den bestialiska sidan av mig... naughty.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 20-06-2007, 16:16) *
mina snäckor gillar inte alls pilsner, det kanske bara är sniglarna som gillar det... eller så vill de ha starköl giggle.gif


rotfl.gif
Händige Hasse
Sniglarna som du fått i fällan har förstås förökat sig innan de hamnade där. Det enda är att plocka bort alla ägg och småsniglar du kan hitta för hand. Det finns tyvärr ingen totallösning på problemet med sniglar ännu, så det är bara att kämpa på. Själv är jag lyckligt lottad och bor på ett ställe dit sniglarna ännu inte hittat...
Skånetösen
Jag har satt snigeltejp runt om mina odlingar. De finns att köpa i 4m längder. Det är en koppartejp som snigeln får en stöt av och kan inte klättra över. Det funkar hos mig! Man måste bara se till att det man odlar inter hänger ner på marken, då kan ju sniglarna klättra upp i allafall.
Du måste bara se till att få bort de sniglar som finns i pallen... Tejpen gör att sniglarna inte kan klättra ner...
CurlySue
hmm..
Snigeltejp? vad hittar man det??
Har lagt snigelgift i kragarna nu...och det verkar ha hjälpt....
men...snigeltejp låter ju perfekt...
Skånetösen
CITAT (sarah68 @ 27-08-2007, 15:01) *
hmm..
Snigeltejp? vad hittar man det??
Har lagt snigelgift i kragarna nu...och det verkar ha hjälpt....
men...snigeltejp låter ju perfekt...


Jag köpte snigeltejp på Bauhaus! Inte så billigt, men värt varje krona!

Lycka till!
alvastina
Pröva att spika takpapp runt så där 3 dm längst upp runt ramen. Kanske inte så snyggt men det kostar inte skjortan, hittade lite som blivit över när vi lagt nytt på taket. Jag testade på en pallkrage i år och i den har jag inte haft en snigel vare sig mördarsnigel eller åkersniglar i den kragen jmf med de andra
annika_h
Sätter du takpappen bara runt om? vad är det i materialet som gör att de inte kommer dit?(de kanske inte har talat om det för dig) dunno.gif
puskas5
Jag har lite svårt att se framför mig hur du har spikat takpappen. Har du någon bild?
alvastina
tyvärr har jag inte kamera som funkar för tillfället. Men det är inte alls märkvärdigt, vanlig takpapp som man skär i ca 3 dm breda remsor. Spika remsan runt om högst upp på pallkragen, antingen med pappspik eller häfta med klammerapparat. Det kanske inte håller i all evighet men ganska enkelt och billigt att byta ut. Jag tror att det är det sträva underlaget som gör att de inte går upp. De har i alla fall inte gått upp i den som jag spikat runt.

puskas5
[attachment=7243:Takpapp.jpg]



alvastina. Jag har manipulerat en bild för att visa två alternativa sätt att spika på takpapp. Är det något av dessa alternativ du menar? Fast om man spikar på sidan kan det ju bli högst 20 cm om pappen täcker hela sidan. Om det är pappens yta sniglarna skyr borde det ju funka att spika på sidan också. Snyggt blir det inte men vad gör man om man har många sniglar?

http://pallkrage.alayout.se/
alvastina
visst precis så, men jag har dubbla kragar. Vet inte hur bred remsa man behöver egentligen. Det bara blev ca 30 cm.
Det kanske funkar att spika pappen var som runt kragen, misstänker att det viktiga är att den är bredare än själva snigelns längd så den inte får fäste på träet.
puskas5
Alltså pappen spikad längs sidorna? På en enkel krage blir det 20 cm. Kan mördarsniglar bli så långa? Jag har som väl är (ännu) inga, däremot ganska maffiga skogssniglar.
alvastina
Du har rätt i att pappen är drygt en krage bred. Visserligen har vi ganska stora mördisar men du har rätt i att jag nog aldrig sett någon så lång som 30 cm, jag tog till med marginal för att vara på den säkra sidan. Den här sommaren har det varit invation i trädgården av dessa äckliga varelser. Men inte i pappklädda kragen, som sagt det är ju inte vetenskapligt bevisat, men inte en snigel har jag hittat i den kragen. I den har jag bla en av deras favorit.. sallad som jag i år fick nöjet att avsmaka utan hjälp från sniglar.

glömde... jo pappen är spikad runt om hela kragen både på lång och kortsidor som en ram... Om jag får en fungerande kamera ska jag lägga in foto
HelBen
Hörde om någon som byggt en ram av typ balkonggräs. Kanske snyggare än takpapp? Plastgräset är i alla fall grönt...
puskas5
Signaturen Eaze har lämnat följande råd på min pallkrageblogg:

Jag satte hård plast i rak vinkel med kragkanten i mellanrummet mellan kragevåning ett och kragevåning två. Som ett horisontellt hinder utåt, helt omöjligt för sniglarna att komma runt. Inte heller snyggt, men effektivt.
virrpanna
Jag tror tyvärr inte på plastgräs, jag har nog lyft bort ett 20-tal sniglar från uterummet som gladeligen sniglat sig fram över plastgräsmattan. men då menar jag förstås sånt där kort, rätt mjukt, inte sånt hårt som man skrapar av skorna på, det kanske funkar förstås.

Jag har experimenterat med bl.a grovt sandpapper, finns att köpa på rulle i ca 10 cm bredd på byggvaruhus tex Harald Nyborg (billigast), det har jag satt fast runt pallkragarnas sidor med häftpistol, har funkat toppen. Inte en enda snigel i de kragar där jag "sandpapprat", i genomsnitt 10/krage/kväll i övriga kragar. Jag har 20 kragar, 5 har jag haft sandpapper på så statistiken verkar ju tillförlitlig. Har plockat ca 400-800 sniglar per kväll under juli, känns som jag är rutinerad snigeljägare vid det här laget. Men jaktmarken är å andra sian rätt stor, 3600kvm, det tar 1-1,5 timme att gå "kvällsrundan".

Stoppa snigel-medlet funkar bra i riskmiljöer, jag strör en tunn sträng runt känsliga odlingar var 3:e dag, sniglarna väljer än så länge medlet före både sallad och jordgubbar.

Lycka till, kära jägarkamrater.
Aqvakul
Jag gillar pallkragar. De är så mysiga!
Wilmer
ag42, visst är de gosiga för er sniglar. Men jag slevade upp dina bäbisar och la dem i saltlösning, de var ju ändå bara ägg. Må de vila i frid..

Wilma
Aqvakul
Himla söt sjögris!
Gillar du sniglar? crazy.gif
Wilmer
Sjögrisen har haft torkade polare i buren ibland, de följer liksom med gräset in -fear-.gif . Men de blir i alla fall inte uppätna, så hon kanske gillar slemmiga/torkade sniglar, vem vet devil.gif

Matte
Elisabeth Ö.
Jag är lite misstänksam mot det här snigelgiftet. Visst står det på kartongen att det är oskadligt för katt och hund men hur farligt är det för fåglar, eller för paddor? Jag är väldigt mån om mina smådjur, jag har både grodor och paddor i trädgården och de är ju duktiga snigeljägare har jag läst. Någon som vet något om detta?
Snigelhatare
De äter inte mördarsniglar. Här kryllar det av grodor, paddor och mördarsniglar.
Lotta Ekstrand
Jag har hört att endast Myskankor äter mördarsniglar
Det blir till att skaffa en sådan eller kanske man kan hyra???? unsure.gif giggle.gif
Jan Lindgren
Hej!
Skaffa ett par myskankor. De förökar sig bra och är goda att äta, förmodligen godare än mördarsniglar.
MVH
Jan Lindgren
sofiaq
Hej Lotta!


Jag såg faktiskt på Sydnytt ett reportage om ett par som hyrde ut myskankor, just för att utrota mördarsnigel. De gjorde även ett test med ankorna, där de satte framme en tallrik sniglar och en tallrik prinsesstårta, för att se vad de valde först. De valde prinsesstårtan först, vilket inte var så överraskande biggrin.gif
zon1
Rent fysiska hinder för sniglarna låter som en bra idé. Jag bor med naturen som granne och det väller in mördarsniglar i trädgården från åkrar och framförallt skogen. Har någon testat att göra barriärer på annat sätt än kring pallkragar? Har någon erfarenhet av kalk? Jag har hört att mördarsniglarna inte gillar det. En kalkad mur kanske?
Wilmer
Jag testade kalk runt lotten förra året. Endel vände endel kröp rätt över. Tyvärr regnade det hela sommaren, så det var väl inte bästa vädret för kalken även om jag la en tjock sträng. Vallgrav borde fungera!!!
MB1965
säkerligen i detta vädret...

Delar av mina pallkrageodlingar komemr att få flytta upp på balkongen tyvärr pga snigelattackerna.

Sandpapper (grovt ) varvet runt verkar smart, sätter du det på första kragen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon