Full version: Arbete. mer arbete
Åsa K, zon 1
mad.gif

Jag skulle ta bort två rhododendron buskar som blivit för stora på min lilla "förgård".

När buskarna var borta så såg jag att väggen bakom behövde målas......när jag skrapade väggen så var en bräda rutten på ett ställe....det var så svårt att ta bort den så jag fick hämta hjälp....sedan skulle en ny bräda sättas upp....den fick jag hjälp med också....nu skall hela väggen målas om.....sedan måste elektrikern komma och sätta upp ny belysningsknapp i den nya brädan.

Nu måste jag köra bort två skottkärror dålig sandjord och fylla på med kompost som jag fått av den första "hjäparen".

Sedan skall jag flytta en liten rund cypress och en liten lila blommande azalea från trädgården till den "nya" rabatten. Samt att jag äntligen fått ett lämpligt ställe till mina julrosor som hittills fått bo i kruka.

Nu gäller det att skärma av mellan azalea som vill ha sur jord och julrosor som vill ha kalk. rolleyes.gif
Men det kommer säkert att bli jättefint.

Över alltihop blommar nu mitt rosentak av Flammentanz wub.gif

Skall försöka lägga ut ett kort när allt är färdigt!
Eva i Norrköping
Känner igen mig...! Det kallas dominoeffekten biggrin.gif Minsta lilla grej sätter igång en lång kedja av händelser . Men det blir fint när det blir klart!
rosettei
Hej,
jag skulle "bara" rensa lite i trädgården
och tog bort perenner som inte passade in längre...
åkte och köpte en kruka till perennerna..
fick veta att jag kan få två jättestora lerkrukor...
(bild på den färdiga krukan ligger i mitt fotoalbum)...
ser att den gamla krukan behöver målas...
har en del perenner över som jag inte vet vad jag ska göra av...
(måste väl kasta dom)
och skulle vilja gör krukor själv...
efter att ha läst hur man gör här på odla.nu...............................
rolleyes.gif
Hannele
Jag ser inte trädgårdssysslor som arbete. rolleyes.gif
yla
jag tycker att det är så trädgårds"arbete" ska fungera
man sitter i sin hammock eller ligger i sin hängmatta eller så
o så rätt va det är då ögonen far över något så får man en ide smile.gif
sätter igång med sin ide som ofta innebär att man måste hämta ett par grejer här o ett par andra där wub.gif
på vägen upptäcker man ett par strån som måste bort på ett ställe
o en ranka som ska bindas upp nån annanstans o ett par bär som måste stoppas i munnen , en blomma ur ett perspektiv som bara MÅSTE fotas
osv,, osv,, sen har dagen gått o man satt inte HELA dagen i hammocken som man tänkt men fint blev det lite här o där laugh.gif
underbart är kort så de e bara att passa på nu då vi inte fryser rumpan av oss ute i trädgården,,,,,,,, rolleyes.gif
det ska vara med lust man gör sakerna ,jag tycker tillomed att det är kul o klippa gräset laugh.gif det för ett hiskeligt liv o tar ett par timmar o jag blir helt svett då de e klart unsure.gif men jämrans va det blir vackert med de olika rummen i trädgården som då framträder extra bra ,
det är härligt att va me trädgård , o för dom som bara har balkong så gäller samma princip , förr va min balkong en oas men numera så är det bara torpet som gäller ,för min grannes skull som vattnar alla mina blommor smile.gif
oj då va det här blev långt men snart så ska jag ut till torpet igen ett par dagar så då får ni vila från mina inlägg ett par dagar laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
vinterbild så att man minns hur fint de e då smile.gif
rosettei
smile.gif visst är det så
i trädgården får man alltid inspiration
när jag köpte krukan "följde" en liten hostaplanta med hem
den hade så vackra blad....
Ewa L
Tack Oldwolfie! Jag trodde det bara var jag som sprang fram och tillbaka så där som du beskriver. Lite här och lite där. Är väldigt strukturerad på jobbet, och har därför försökt — men inte lyckats — vara det i trädgården också.

Värst tycker jag det är att jag alltid har "fel" verktyg med mig. Börjar med kultivator och maskrosjärn, kutar iväg och upptäcker att jag behöver sekatören. Springer iväg och hämtar den. Ser något annat och behöver då spaden. På väg för att hämta den ser jag... och upptäcker att jag behöver handskarna jag hade på första stället.

Tänkte köpa ett verktygsbälte för att ha det viktigaste i, men tyckte de var lite dyra.
Ingrid på Västkusten
Inte är jag strukturerad heller- utan allting sker planlöst - har lärt mig att acceptera detta för vad det är - :-) men visst - ibland skulle man behöva va lite systematisk. En sak är då säkert, arbetet tar aldrig slut!

Och lika bra är det :-))

Läste i en bok att var man itne i kapp i trädgården vid midsommar så avr det kört. Hmmm tänkte jag då - vilken tur jag aldrig vetat om det innan!!!

Hälsar ingrid som bara gräver å gräver
Hannele
"ingrid som bara gräver å gräver"

Det gör inte jag!
Skönt med tonårssöner!
tongue.gif
yla
fast de e bra me all motion man får eller hur

o en trädgård är ju som livet självt den blir aldrig klar
den växlar ju ständigt o de e ju bara att åka me

följa växlingarna, o sen kolla gamla kort o se vad som har hänt
min trädgård har haft många många ansikten sedan jag tog över den

o den kommmer inte sluta förändras alldeles av sej själv ifall jag lät den vara,,,,åhhh vad vi har det bra ,,,,,
så de e bara att fortsätta kuta efter rätt verktyg o följa den röda tråden biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif smile.gif

de e inte alla som ser den röda tråden sleep.gif
Ewa L
Igår kväll stod jag mitt i "stenpartiet/rabatten" i en slänt som är ett av många projekt, var inte ens påbörjat i midsommar!!

Skulle försöka få bort Klint + Vårkragar, utan att skada ev. underliggande växtlighet.
Stod med vänster fot på en sten, stödde höger stortå på en annan — 1,5 m därifrån — stöd för vänster hand mitt i växtligheten och så strääääcka sig efter "ogräset", kraft + snärt för att få upp dessa. biggrin.gif laugh.gif

Då tänkte jag: Vem behöver gym?
Dessutom var jag glad att det var på trädgårdssidan så att jag inte syntes för omgivningen. Iofs unnar jag dem ett och annat gott skratt på min bekostnad för jag måste ha sett ganska dråplig ut!!
Ingrid på Västkusten
Jag är sååååå lycklig sååååååå!
Min röda tråd den bara vindar på ;-)))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon