Full version: Mammografi
Netha
Apropå kvällens Uppdrag granskning som tog upp ämnet.

Litar ni på att plåtarna blir granskade? Att ev tumörer upptäcks?
Sedan min syster fick veta att hon har bröstcancer och att detta synts på mammografin redan två år tidigare
fast hon hade fått skriftligt besked att hon INTE har cancer,
litar inte jag riktigt på dem.
Idag var jag och plåtade mina, svar lär dröja minst en månad om det är som tidigare år.
I programmet sades att 5 arbetsdagar var skälig väntetid på svar. Har någon fått svar så snabbt?
mamamaggan
Nej så snabbt har jag aldrig fått svar utom när jag var inne och gjorde en mammografi utanför ordinarie program. Fick svar direkt och det var jag väldigt tacksam för. Skönt att slippa gå och vänta. Nu hade jag tur och det var inget farligt.

Vet inte hur mycket jag törs lita på att bilderna granskas. Såg inte programmet men hur kan man skicka ut besked utan att man granskat ?
Netha
Kvinnor vars plåtar inte granskades, fick inget besked. De visste tydligen inte om att man skulle få svar hem.
Min systers plåtar granskades ...slarvigt. sad.gif

Du kan se programmet på nätet...... Uppdrag granskning
Betty
Eftersom 5 arbetsdagar är skälig väntetid enligt nåt EU-direktiv så kommer jag i fortsättningen att ringa upp efter en arbetsvecka och fråga om de hittade nåt på bilderna. Tycker att de där 2-3 veckorna man brukar få vänta annars är rätt jobbiga.
Netha
Det kommer jag också att göra, kortast väntetid hittills har varit 5 veckor och i den senaste kallelsen står inget om när
svar kan tänkas komma. Det har tidigare år alltid stått att man får svar ca si och så många veckor efter undersökningen.
Ewa L
Jag var förra måndagen, dvs 4/6. Fick svar på torsdagen den 7/6!!!!! Betänk att då hade det ändå varit helg den 6/6. Trots att de sade att det kunde dröja 2-3 veckor. (Inget. bravo.gif )

Mammografin har också räddat både mitt och min systers liv. Ingen av oss kände de små cancerknölarna, totalt 3 tumörer, men de syntes på plåtarna. Heder!!

Däremot går jag i "väntas tider" vad gäller en annan biopsi. Men de sade att det kunde ta 4-5 veckor, och det får jag ta.
Alba
Jag har fått vänta ca 2 veckor på besked. Även om jag inte misstänker något så är det jättejobbiga veckor....man vet ju aldrig.

Jag har också funderat på den koll de gör av plåtarna. Tänk vilken enorm mängd de ska kolla igenom. Hur lätt är det inte att missa.
Pia L
2-3 veckor tar det för oss att få svaren, men det är ingen säkerhet.
Min mamma hade just varit på mamografi och fått hem papper att det var UA, när hon duschade så upptäckte hon en grop i bröstet, inte en knöl alltså, och det visade sig vara en elakartad cancertumör.
1½ bröst och båda lymfarna under armarna fick dom ta bort och strålning drygt ett halvår.
Och ändå hade hon nyss fått hem papper att mamografin var UA.
Min moster dog för att hon aldrig gick med sina knölar, för hon hade ju också UA på pappret, när hon skulle in på nästa mamografi så hade det spridit sig i hela kroppen.
Hon levde visserligen i flera år efter det, men hade strålning och cellgifter tills hon gick bort ca 50 år gammal.
Netha
Fick svar idag... positivt.. tack o lov. smile.gif
Anki V
CITAT (Betty @ 12-06-2007, 22:41) *
Eftersom 5 arbetsdagar är skälig väntetid enligt nåt EU-direktiv så kommer jag i fortsättningen att ringa upp efter en arbetsvecka och fråga om de hittade nåt på bilderna. Tycker att de där 2-3 veckorna man brukar få vänta annars är rätt jobbiga.


Det är ju inte så att vi som jobbar på röntgen och med mammografier sitter och fikar och fördröjer svaren för kvinnorna på "pin kiv"

Vi är väl medvetna om hur jobbigt det är och ingen av oss skulle väl önska högre än att vi kunde leverera svaren tidigare.....Vi jobbar på så gott vi kan och försöker på alla sätt komma till en lösning för att leverera svaren så snart som möjligt. Tyvärr så gör bristen på radiologer och då speciellt radiologer som granskar mammografier det inte lätt för oss..... och att då hela tiden ringa och kräva ett svar för endast med sig att någon annan får vänta ännu längre på sitt svar.

Jag har full förståelse för att man som "patient" vill tvinga fram en förändring( man är alltid sig sjäv närmast).....men att ge sig på oss som redan vänder oss aviga för att tillgodose våra klienters önskemål är lite fel väg.

Försök i stället att påverka "läkarfacket" och universiteten för att åstadkomma fler utbildningsplatser så vi kanske på sikt kan täcka upp vakanta tjänster.

/Anki
Netha
Nu var ju ditt inlägg riktat till Betty... men jag ger min åsikt ändå.

Visst vet jag att röntgenpersonal är "bristvara" åtminstone inom vissa Landsting... har ju en kusin som jobbar i mammografibussen.
De vi bör påverka är väl i första hand politikerna som ju beslutar om både utbildningar, anställningar och vård.
Läkare och övrig sjukvårdspersonal är i deras händer... så har iaf jag förstått att det ligger till.

T.ex så hade vi en otäck olycka i länet för ett tag sedan... en ung kvinnas liv gick inte att rädda...
ambulanshelikopterns flygtimmar var slut pga åtstramad budget
och därför tog det flera timmar innan ambulans nådde olycksplatsen och då var det för sent.
Anki V
Skulle det bli ett litet överskott på läkare och lite konkurrens om jobben så tror jag att det skulle det se annorlunda ut.

Skulle det bara finnas utbildningsplatser så finns det gott om sökanden. Vi kan nog inte i det här läget enbart skylla på våra politiker, tjänsterna finns men ingen vill ha dom…….. om de inte får fantasilöner.

Jag vet vårdcentraler som bemannas enbart av staffetläkare……och varför skulle de ta en anställning när de kan tjäna dubbelt så mycket + att de slipper en massa ansvar för utvecklingsarbete och administration.
Netha
CITAT (Anki V @ 20-06-2007, 08:41) *
Skulle det bli ett litet överskott på läkare och lite konkurrens om jobben så tror jag att det skulle det se annorlunda ut.

Skulle det bara finnas utbildningsplatser så finns det gott om sökanden. Vi kan nog inte i det här läget enbart skylla på våra politiker, tjänsterna finns men ingen vill ha dom…….. om de inte får fantasilöner.

Jag vet vårdcentraler som bemannas enbart av staffetläkare……och varför skulle de ta en anställning när de kan tjäna dubbelt så mycket + att de slipper en massa ansvar för utvecklingsarbete och administration.

Du har så rätt, ang stafettläkare . ..vi har mestadels sådana i primärvården.. bara en fastanställd.
Men jag vet inte om det enbart kan avhjälpas med fler utbildningsplatser.. de som redan är färdigutbildade vill ju helst suga ur så mycket pengar som bara går.
De finns ju... doktorerna.. men inte när vanliga anställningar utannonseras,
bara när stafettläkare söks, för då vet de att de kan tjäna storkovan. sad.gif
Cassandra
Från vilken ålder får man gå på mammografi? Jag har aldrig erbjudits det.
Sailor Pluto
Är det inte från och med att man fyllt 25?
Rose
CITAT (Cassandra @ 22-06-2007, 12:28) *
Från vilken ålder får man gå på mammografi? Jag har aldrig erbjudits det.

Från sjukvårdsrådgivningen:

"Socialstyrelsen rekommenderar mammografi av kvinnor mellan 40 och 75 år. Landstingen erbjuder alla kvinnor mellan 50 och 69 år möjlighet att genomgå mammografiundersökning. I de flesta län erbjuds även ytterligare grupper mellan 40 och 75 år undersökning, men det varierar när man börjar kallas och hur länge undersökningarna fortsätter. För yngre kvinnor är det vanligt med undersökningar med ett och ett halvt års mellanrum. Äldre kallas oftast vartannat år."
Cassandra
Jag måste alltså fylla 40 först. Tycker jag har hört kvinnor yngre än så som nämnt att de har gått, därför funderar jag.
Rose
CITAT (Cassandra @ 22-06-2007, 12:50) *
Jag måste alltså fylla 40 först. Tycker jag har hört kvinnor yngre än så som nämnt att de har gått, därför funderar jag.


Det beror på vilket län du bor i. Jag googlade lite snabbt och hittade det här. Siffrorna är dock från 2005 så de kan ha ändrats, men det ger en uppfattning i alla fall. Vill du veta vad som gäller hos dig är det nog enklast att du ringer ditt sjukhus och frågar.

Åldersgränser för allmän mammografiundersökning
Blekinge 45-69 år
Dalarna 40-70 år
Gotland 40-74 år
Gävleborg 40-74 år
Halland 42-74 år
Jämtland 50-69 år
Jönköping 40-74 år
Kalmar län 40-74 år
Kronoberg 40-74 år
Norrbotten 40-74 år
Region Skåne 50-74 år
Stockholm 40-69 år
Sörmland 40-
Uppsala 40-74 år
Västerbotten 50-69 år
Västernorrland 40-74 år
Västmanland 40-69 år
Västra Götaland 45-69 år
Värmland 50-69 år
Örebro 40-69 år
Östergötland 40-74 år
Sailor Pluto
Undrar var jag fick 25 år ifrån, det verkar inte alls stämma att man blir regelbundet kallat från och med då blush.gif .
zaaritha
Nja--man blir ju undrande! Men; jag har fått svar, hittills!
anna_rispan
Man kan väl beställa tid själv om man upptäcker nåt eller känner sig orolig när det gäller mammografi. Kan ju vara därför du hört yngre vara på undersökningen.

Gynekologisk cellprovtagning brukra väl vara från 25-26 årsåldern Sailor Pluto..kanske det du tänkte på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon