Full version: Skockor eller kockor
AstroTurf
Är jordärtskockan en kocka eller skocka? Vi har en diskussion här på jobbet och kommer ingen vart. Jag hävdar att det är fröstöllningen hos tistelarter(i det här fallet kronärtskocka) som är "skockor". Men jordärtskockan har väl inga skockor?
*Stintan*
Jag tror båda är skockor dvs jordärt-skocka resp kronärt-skocka rolleyes.gif
Lena i Torslanda
Japp - enligt Svenska akademien så är de båda Ärtskockor (alltså ärt-skockor).
SAOL + SAOB finns ju numer på nätet - är man osäker om ord kan man hitta det mesta där.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror det ska vara skocka på båda.

Skocka är nog inte själva blomformen, tror snarare att det kommer av ordet skocka sig som betyder samlas i större oordnad mängd, kronärtskockorna har en massa blad i blomformen och jordärtskocka har ju en massa knölar tillsammans i marken.

Kocka = en kvinnlig kock enligt nationalencyklopedin så det passar inte in överhuvudtaget.
KURT
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-06-2007, 12:33) *
Japp - enligt Svenska akademien så är de båda Ärtskockor (alltså ärt-skockor).
SAOL finns ju numer på nätet - är man osäker om ord kan man hitta det mesta där.


Vart på nätet finns den? Tidigare har ju bara SAOB funnits på nätet.
Lena i Torslanda
Du har helt rätt Kurt - det är bara ordboken som finns på nätet.
AstroTurf
Ja, jag ger mig. Jag kollade upp det i SÄOB men de verkade ha blandat ihop skockorna. (i exemplet från Kulla Gulla) Men visst båda är "ÄrtSKOCKOR"
Lena i Torslanda
Varför tycker du att de blandat ihop dem i exemplet från Kulla Gunnarstorp?
AstroTurf
Ja, det undrar jag också nu när jag läst igenom det igen blush.gif
tack för hjälpen :-)
Pirum
Synd att inte SAOL finns på nätet. Fanns väl nån prövoversion ett tag? Tycker den borde ligga gratis och åtkomligt för alla. Fast å andra sidan är SAOL rätt blek, de plockar ju bort massa ord. I senaste upplagan togs exempelvis ordet "prunkande" bort. Men visst, en del ord, 'tvåfröig' exempelvis, kanske mer hör hemma i ett uppslagsverk än i en ordlista. SAOL är mer användbar som lista för dem som skriver svenska idag, än som ordlista för folk som läser 1800-talsböcker exempelvis.

Bra att SAOB finns på nätet såklart, men ack så långsamt det går att skriva den...smile.gif Och de känns rätt inaktuella. Men bra om man läser 1800-talsböcker...
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 13-06-2007, 16:28) *
Synd att inte SAOL finns på nätet. Fanns väl nån prövoversion ett tag? Tycker den borde ligga gratis och åtkomligt för alla. Fast å andra sidan är SAOL rätt blek, de plockar ju bort massa ord. I senaste upplagan togs exempelvis ordet "prunkande" bort. Men visst, en del ord, 'tvåfröig' exempelvis, kanske mer hör hemma i ett uppslagsverk än i en ordlista. SAOL är mer användbar som lista för dem som skriver svenska idag, än som ordlista för folk som läser 1800-talsböcker exempelvis.

Bra att SAOB finns på nätet såklart, men ack så långsamt det går att skriva den...smile.gif Och de känns rätt inaktuella. Men bra om man läser 1800-talsböcker...

I bland får jag en stressande känlsa av att man borde samla på saob?! hur ska jag annars kunna slå upp sånna ord de plockat bort?? :/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon