Full version: Koi
Kristin@
Jag har tänkt mig att skaffa fiskar till dammen. Jag är sugen på koi men har nu hört att koi är lite busiga och röjer runt ibland näckrosorna. Är det någon som har erfarenhet i detta.

Mvh Kristina
Lena i Torslanda
Att skaffa Koi är inte som att skaffa guldfisk. Om du är okunnig på denna fiskart så tycker jag du ska tala med dem som säljer dem först så får du reda på hur de beter sig och hur de ska skötas. De kräver en hel del pyssel.
Kristin@
Jag har förstått att det är en hel del jobb med fiskar. Jag hade också tänkt att prata med dom som säljer fiskarna men tänkte höra här på forumet om det var någon som hade dessa fiskar som kunde ge lite tips....

Mvh Kristina
MariaS
CITAT (Kristin@ @ 14-06-2007, 10:36) *
Jag har tänkt mig att skaffa fiskar till dammen. Jag är sugen på koi men har nu hört att koi är lite busiga och röjer runt ibland näckrosorna. Är det någon som har erfarenhet i detta.

Mvh Kristina


Mina Koi har nog aldrig "möblerat om" i damen vad jag vet. Jag har haft Koi nu i sex år och heller aldrig gett dem något speciellt utöver lite Koifoder på höstkanten. Mina övervintrar i dammen som är 110cm djup. Just nu är de i full lek, så barnen är i antågande tillsammans med alla andra yngel som frodas i dammen. Tillsammans med Koiarna har jag även slöjstjärt, guldfisk och schubunkin.
Kristin@
Tack för svaret, nu ska jag köpa mig koi dom är så vackra att titta på.

Ha en bra sommar/ Kristina
Blomstersmurfen
Ser inte röken av mina koiar! Iofs så har jag väldigt mycket annat liv i dammen, t ex grodor och paddor och olika sorters salamandrar så de kanske hittar mat längre ner? De har inte övervintrat i dammen, utan är nya här i år, och guldfiskarna är uppe och solar varje dag. Vad tror ni koi-experter? Är de döda? Dock har ingen död fisk flutit upp, och jag har inte några fiskätande fåglar här (många småfåglar badar dock i dammen).
MariaS
Koi brukar vara blyga till en början. När man sen börjar utfodra visar de genast sitt stora intresse och sin glupande aptit. Är det länge sen du släpte ur dem?
Frank
Våra var väldigt skygga i början, men mot slutet av förra sommaren åt de ur handen, det är bara vänta dom kommer nog. i år kommer våra direkt när de ser att vi kommit hem och tigger mat smile.gif
MariaS
CITAT (Frank @ 19-06-2007, 07:57) *
Våra var väldigt skygga i början, men mot slutet av förra sommaren åt de ur handen, det är bara vänta dom kommer nog. i år kommer våra direkt när de ser att vi kommit hem och tigger mat smile.gif


Jodu, snacka om sällskapsfiskar. Sen säger de att fiskar har dåligt minne, men de banne mig VEM det är somm kommer över gräsmattan också. De äter ju inte ur vilken hand som helst shy.gif
ogräset
Hejsan

Vi har nio stycken koi i vår damm, de blev väldigt fort tama. Går jag runt dammen följer de efter och står på rad och tittar vad jag gör. De äter ur handen och är inte det minsta blyga. När vi köpte dem var de cirka 7 cm nu är de 30cm. Än så länge har det funkat bra de växer och har fin färg, det finns några bilder i mitt album.

MVH Birgitta bravo.gif
Blomstersmurfen
Hej igen. Oj den här tråden hade jag visst glömt helt! giggle.gif

Jag köpte mina koijar på mässan i våras. Satte ut dem i dammen i enlighet med de instruktioner jag fick av koiförsäljaren.

Ser fortfarande inte röken av dem, fast å andra sidan är det så mycket näckrosor i dammen att det känns som det är dags för lien eller något annat drastiskt. Näckrosorna är ju otroligt vackra, men det vore kul att se koiarna också. Det är bara guldfiskarna som jag sett äta av fiskfodret.
Familjen Damm
CITAT (Blomstersmurfen @ 03-07-2007, 23:12) *
Hej igen. Oj den här tråden hade jag visst glömt helt! giggle.gif

Jag köpte mina koijar på mässan i våras. Satte ut dem i dammen i enlighet med de instruktioner jag fick av koiförsäljaren.

Ser fortfarande inte röken av dem, fast å andra sidan är det så mycket näckrosor i dammen att det känns som det är dags för lien eller något annat drastiskt. Näckrosorna är ju otroligt vackra, men det vore kul att se koiarna också. Det är bara guldfiskarna som jag sett äta av fiskfodret.






... inte för att vara drastisk. Men finns det folk som snor Koi?... tänkte på dina?!
Blomstersmurfen
Nja, knappast är de snodda. Har högt viltstängsel med växter i runt hela tomten, och bor på landet, så det är nog inte många som ens vet att det finns en damm inne på tomten.

Jag har inte sett dem i år heller, däremot står guldfiskarna och solar om dagarna nu.
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 15-06-2007, 10:43) *
Mina Koi har nog aldrig "möblerat om" i damen vad jag vet. Jag har haft Koi nu i sex år och heller aldrig gett dem något speciellt utöver lite Koifoder på höstkanten. Mina övervintrar i dammen som är 110cm djup. Just nu är de i full lek, så barnen är i antågande tillsammans med alla andra yngel som frodas i dammen. Tillsammans med Koiarna har jag även slöjstjärt, guldfisk och schubunkin.



Hej Maria!
Skulle du vilja vara snäll att fotografera och lägga ut några bilder?
Låter spännande och roligt. Jag har aldrig hört talas om Koi tidigare. Vad är det för slags fisk?

Mvh.
Solstorm
Ett sätt att få dem att bli lite tamare kan ju vara att mata dem vid samma plats och tidpunkt varje dag. Då brukar de ganska snabbt lära sig och stå och vänta på maten. Har man bara ett fåtal fiskar så brukar de bli lite skyggare, när de simmar flera tillsammans så brukar de vara tuffare.
ogräset
Kommer precis in från förrådet har varit ute och matat mina koi de är väldigt hungriga och (har ett dåligt bordskick smackar när de äter). Jag ger dem mat som passar koi annars inget speciellt, det är klart att en och annan näckros knippsar de av det är ju inte så kul. Det har varit väldigt lätt att få dem tama de äter ur handen på mig vi har haft dem i 4-5år.

PS. Postar strax en bild på mina små rackare.

//Birgitta yahoo.gif
Maggan H
CITAT (Familjen Damm @ 19-03-2008, 14:05) *
... inte för att vara drastisk. Men finns det folk som snor Koi?... tänkte på dina?!


Jodå, det finns! Inte så många i mänsklig skepnad kanske, men här har häger, fiskgjuse och tom skatorna snott fisk!! ranting.gif
ogräset
Hejsan!

Var precis ute o matade min små koi fiskar, jäklar va hungriga de var... inte det lättaste att fota de små rackarna! rotfl.gif



MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-04-2008, 08:55) *
Hej Maria!
Skulle du vilja vara snäll att fotografera och lägga ut några bilder?
Låter spännande och roligt. Jag har aldrig hört talas om Koi tidigare. Vad är det för slags fisk?

Mvh.

Här kommer en bild på hela gänget!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon