Netha
Jag har köpt plantor för ca 800 kr...pelargoner, hängpelargoner, fuchsia, margueriter & tagetes... senaste natt var temperaturen nere på +-0.0°
och den hade alla klarat, även passifloran och ros i kruka.
Nu regnar det och temperaturen närmar sig noll, kan gå ner till minus har det sagts:(
Vi plockade nyss in amplar och krukor till balkongen och har ställt inplastade solstolar längs väggarna... hoppas det skyddar litegrann.
Men vi har iaf sluppit snö, i centrum snöade det litegrann i förrgår och på teve såg jag att man någonstans i Dalarna fått 20 cm snö idag! ohmy.gif
Om en vecka är det midsommar. ohmy.gif
Leia
I härjedalen i dag:
Alexander-VG-zon3
ta in krukorna istället .dom är ju inte i vila heller så det tar hårt på dom även om dom klara lite kyla så är dom i en tillväxts period och då hade jag tagit in det . jag har lagt över skydd för mina känsligaste växter om det skulle gå ner till +5c . plus plast kyler istället för att varma

tycker synd om er och jag klagar på mitt väder
Magdis
Alltså, detta är ju inte normalt! ohmy.gif Ännu konstigare tycker jag att det är eftersom våren och sommaren kommit så ovanligt tidigt också så det borde inte bli så här nu. Här har det inte varit nån frost ännu och jag hoppas på att slippa, men stackars dem som fått snö nu!! smile.gif Å så finns det dem som börjar klaga så fort vi äntligen får lite värme o sol i vårt ständigt djupfrysta och mörklagda land, jag begriper det inte. confused.gif
Tosan
Du har inget garage eller nåt du kan ställa det i? Vore ju jättesynd om det skulle frysa...

Usch hur det såg ut därnere då!
Vi hade +1 som kallast inatt, men iaf inge snö, även om gårdagens regn kändes mer som is än vatten...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Magdis @ 14-06-2007, 21:18) *
Alltså, detta är ju inte normalt! ohmy.gif Ännu konstigare tycker jag att det är eftersom våren och sommaren kommit så ovanligt tidigt också så det borde inte bli så här nu. Här har det inte varit nån frost ännu och jag hoppas på att slippa, men stackars dem som fått snö nu!! smile.gif Å så finns det dem som börjar klaga så fort vi äntligen får lite värme o sol i vårt ständigt djupfrysta och mörklagda land, jag begriper det inte. confused.gif


jag klagar när det blir svalt å regnigt väder som det ska bli ,, vill ha 30-35C OCH SOOOOOOOOOL
renate
[attachment=4069:Maidens_...a_blomma.JPG]
Ojojjoj...... Stackars Netha,så kallt är det inte här bara 12° nu i kväll.Det har blåst väldigt hät i eftermiddag.Om du har lägg över dubbel fiberduk på de plantor du inte kan ta in.Är det järnnätterna nu+lite sent tycker jag men jag får väl går och stänger växthuset över natten.
Jag får trösta med en rosbild.
Netha
Visst är det konstigt i år... inte minns jag att vi haft så kalla nätter den här tiden.

"Från sommarvärme till 20 centimeter nysnö - mitt i juni.
Lars Ekstrand, 70, på Mon Gård i norra Dalarna, passade på att ta en tur med snöskotern.
- Det blir nog sista åket för säsongen, säger han till Expressen.se."
står att läsa i Expressen (där finns bild också)

Renate... vi har ingen fiberduk, det har aldrig behövts. Håller tummarna istället och hoppas att vi slipper köpa nytt.
Tack för den fina rosen. smile.gif

Ser just på SVT2 att det lovas frost långt ner i landet inatt. sad.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15805049.asp

här kan man med läsa om det

hade det blivit sånt väder hos mig hade jag tat växterna å kläderna å flyttat neråt
Tosan
CITAT (flaxss @ 14-06-2007, 21:29) *
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15805049.asp

här kan man med läsa om det

hade det blivit sånt väder hos mig hade jag tat växterna å kläderna å flyttat neråt


Varför inte uppåt? giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:34) *
Varför inte uppåt? giggle.gif


nee usch ,, då hade jag blivit alkoholist å tablettmissbrukare nej nu va jag dum jag ska sluta skoja
Tosan
CITAT (flaxss @ 14-06-2007, 21:36) *
nee usch ,, då hade jag blivit alkoholist å tablettmissbrukare nej nu va jag dum jag ska sluta skoja


Lappsjuka?
Netha
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:34) *
Varför inte uppåt? giggle.gif


giggle.gif

Fast för det mesta så trivs man häruppe ändå. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:38) *
Lappsjuka?


hemskt att erkänna men kanske det som är
Tosan
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 21:40) *
giggle.gif

Fast för det mesta så trivs man häruppe ändå. smile.gif

Ja det är skönt å va norrlänning! Var bor du?

CITAT (flaxss @ 14-06-2007, 21:43) *
hemskt att erkänna men kanske det som är

Ja det var illa, men det är ju ingen ovanlig åkomma hos de som har sina rötter söder om dalälven...
netaave
Kartonger isolerar, jag brukar sätta dom upp - ner vända över växter ute och över krukor - lådor på altangolvet.
Kan oxå "förstärkas" med mattor, filtar etc. över och under.
Netha
Bor i midnattssolen land... Kiruna. smile.gif
Snöflinga
Håller tummenupp.gif för dina växter Netha ... Vart är vi på väg ... varning för nattfrost, snö i Dalarna och två veckor kvar till midsommarafton fear.gif Här blåser det som attan, i eftermiddags när jag satt och pratade i telefon, kom en badbassäng flygande utanför fönstret och grannens parasoll är spårlöst försvunnet w00t.gif
Gillan
CITAT (Leia @ 14-06-2007, 21:11) *
I härjedalen i dag:


men Leia,Leia, visst kan man tycka synd om Netha trostar.gif , men hon slapp åtminstonde snö och vinterlandskap! Hoppas det tinar bort fortare än det kom.........tröstekram kommer här trostar.gif kram2.gif
Tosan
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 21:51) *
Bor i midnattssolen land... Kiruna. smile.gif


Ja ni ser iaf riktig midnattssol biggrin.gif Men då har ni å andra sidan väldigt dåligt med dagsljus vintertid. Vi har iofs inte så många timma heller, men det blir iaf ljust.
Netha
CITAT (netaave @ 14-06-2007, 21:51) *
Kartonger isolerar, jag brukar sätta dom upp - ner vända över växter ute och över krukor - lådor på altangolvet.
Kan oxå "förstärkas" med mattor, filtar etc. över och under.



Tackar för tipset... ska ha det i minnet. smile.gif men nu har vi inga kartonger hemma.
Gurkan
Det finns fortfarande några få platser kvar i Skånelandet så passa på o flytta hit innan det är för sent !!

För svenskar krävs dock en visumansökan :

Visumansökan till Skåne

Dock är det lite kallt här också, i natt hade vi ända ner till 14 grader på sina ställen.
Netha
CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 21:53) *
men Leia,Leia, visst kan man tycka synd om Netha trostar.gif , men hon slapp åtminstonde snö och vinterlandskap! Hoppas det tinar bort fortare än det kom.........tröstekram kommer här trostar.gif kram2.gif



Har Leia flyttat? Trodde hon bor i Uppsalatrakten.

Tosan
Det här gäller from lapplandsgränsen...
http://www.sbk.nu/klubbar/pitea/visum.pdf
Gillan
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 21:55) *
Har Leia flyttat? Trodde hon bor i Uppsalatrakten.



Okej då Netha! fel av mig ( inte lätt i hastigheten att komma ihåg var alla bor). ..............men hur som helst så slapp du det Härjedalsningarna fick giggle.gif . Hoppas dessutom att du klarar dina växter tummenupp.gif
Netha
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:59) *
Det här gäller from lapplandsgränsen...
http://www.sbk.nu/klubbar/pitea/visum.pdf

Läste och skrattar så tårarna rinner rotfl.gif
Tosan
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 22:03) *
Läste och skrattar så tårarna rinner rotfl.gif


Ja visst är den bra? biggrin.gif Kompisen från fjollträsk klarade den där riktigt bra, men hon visste inte ifall hon var baanut rotfl.gif
Netha
CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 22:01) *
Okej då Netha! fel av mig ( inte lätt i hastigheten att komma ihåg var alla bor). ..............men hur som helst så slapp du det Härjedalsningarna fick giggle.gif . Hoppas dessutom att du klarar dina växter tummenupp.gif



Ser ut som vädret fått nytt fnatt... nu visar termometern +5° efter att ha varit precis ovan nollstrecket. smile.gif
Tog in passifloran, den är full med blomknoppar.
Snöflinga
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:59) *
Det här gäller from lapplandsgränsen...
http://www.sbk.nu/klubbar/pitea/visum.pdf


Tack o tack har kopierat för utdelning yahoo.gif
Tosan
CITAT (Snöflinga @ 14-06-2007, 22:06) *
Tack o tack har kopierat för utdelning yahoo.gif


Så lite så
Gillan
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 22:06) *
Ser ut som vädret fått nytt fnatt... nu visar termometern +5° efter att ha varit precis ovan nollstrecket. smile.gif
Tog in passifloran, den är full med blomknoppar.


Skönt när det kan gå åt rätt håll i alla fall biggrin.gif tummenupp.gif
Elihe
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:59) *
Det här gäller from lapplandsgränsen...
http://www.sbk.nu/klubbar/pitea/visum.pdf

rotfl.gif yahoo.gif Underbart!!
Lady Hamilton
Gillan? Det är nog säkrast att du fyller i formuläret i länken utifall att du kanske kommer att åka norröver.......... angel_not.gif man vet aldrig om du hamnar i någon "gräns kontroll"................
Tosan
CITAT (Lady Hamilton @ 14-06-2007, 22:37) *
Gillan? Det är nog säkrast att du fyller i formuläret i länken utifall att du kanske kommer att åka norröver.......... angel_not.gif man vet aldrig om du hamnar i någon "gräns kontroll"................


Jo, du vet gränsvakterna här är ganska ettriga, de sticks och biter biggrin.gif
Gillan
Jösses!!! Trodde det räckte med att jag fått visum till Skåneland jag!!! Ska jag behöva det för att åka till Höga Kusten också!!!!

Näääää, det kommer jag nog aldrig att klara!!!!!!...............pratar ni så där????
Gillan
Men!! Om jag nu skulle vilja försöka fylla i detta Visumformulär, hur gör jag då???....För inte gick det genom länken i alla fall?
Tosan
CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 22:57) *
Jösses!!! Trodde det räckte med att jag fått visum till Skåneland jag!!! Ska jag behöva det för att åka till Höga Kusten också!!!!

Näääää, det kommer jag nog aldrig att klara!!!!!!...............pratar ni så där????

Vet inte om just det visumet räcker för västernorrland...Och de pratar väl inte riktigt så där heller... Fast vi gör väl till viss del, i Norsjö låter det ganska precis som det står i visumet...
Du måste skriva ut det för att fylla i det, det är ju bara ett vanligt pdf-dokument
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 22:18) *
Skönt när det kan gå åt rätt håll i alla fall biggrin.gif tummenupp.gif



det är bra att det går uppåt för dig Netha hos mig sjunker tempen snabbt neråt bara på 20-30min från +10c till +8c
Gillan
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 23:11) *
Vet inte om just det visumet räcker för västernorrland...Och de pratar väl inte riktigt så där heller... Fast vi gör väl till viss del, i Norsjö låter det ganska precis som det står i visumet...
Du måste skriva ut det för att fylla i det, det är ju bara ett vanligt pdf-dokument



Ahaa! Tack för hjälpen Tosan tummenupp.gif giggle.gif
Tosan
Så lite så, bara glad om jag kan hjälpa nån smile.gif
Alexander-VG-zon3
och jag kan inte sova och ute är det +4c crying.gif
blir en utmaning för växterna som inte tål detta som jag inte skyddade tur att jag skyddade nån .

hur har du det ? Netha ? säkert varmare än mig hoppas det vänder snart

nee nu ska jag försöka sova ska ändra termometern till fahrenheit (jippi mycket bättre) och sen ta ett rosapiller för magen,huvudvärkstablett och ett sömnpiller sov gott alla
Alba
Grymma öde Netha. Vid den här tiden tror man ju att faran är över.

Jag hoppas växterna klarade sig.

I går när jag hörde på radion att Funäsdalen fått 10 cm snö tror man ju att man hör fel.
Leia
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 21:59) *
Har Leia flyttat? Trodde hon bor i Uppsalatrakten.


Hihi, nej jag har inte flyttat. Jag såg bara bilden i aftonbladet och blev tvungen att visa den. Jag är fortfarande Upplänning! smile.gif
Netha
Nattens lägsta var + 2° och alla plantor överlevde:)
Idag har vi haft mestadels soligt men ack så kall blåst... satt iaf ute ett tag... riktigt skönt var det i lä.
Just nu + 4.4°
Netha
CITAT (Tosan @ 14-06-2007, 21:53) *
Ja ni ser iaf riktig midnattssol biggrin.gif Men då har ni å andra sidan väldigt dåligt med dagsljus vintertid. Vi har iofs inte så många timma heller, men det blir iaf ljust.


Lite info... Kiruna är Lapplands största stad. Skulle man sprida ut invånarna skulle var och en få en hel kvadratkilometer! Hela jordens befolkning skulle få plats i Kiruna kommun och då hade dessutom varje person fått både liggplats och en sitthörna. Kommunen är lika stor som landskapen Skåne, Blekinge och Halland tillsammans eller häften av Schweiz yta. Kiruna är också Norrbottens största turistort och svarar för nästan hälften av alla turistövernattningar i länet.

Här finns det högsta fjället i Sverige – Kebnekaise – varifrån man kan se 1/11 av Sverige
558 meter över havet ligger Sveriges högst belägna lägenhet med adressen Gruvvägen 28, Kiruna. Kuttainen heter landets nordligaste jordbruksbygd. Från början kallades platsen Tuulinkisuanto.

Kiruna är kontrasternas plats, där solen inte går ned en enda gång under 50 sommardygn i sträck. På samma sätt sänker polarnatten sitt blåa täcke över över bygden under 20 dygn om året. Kiruna har mer dagsljus än Stockholm under sju av årets tolv månader. Från och med den 8 mars till och med den 7 oktober är dagarna längre än i Stockholm

Här kan du läsa mer om Kiruna
Biggan_
CITAT (Netha @ 15-06-2007, 23:44) *
Lite info... Kiruna är Lapplands största stad. Skulle man sprida ut invånarna skulle var och en få en hel kvadratkilometer! Hela jordens befolkning skulle få plats i Kiruna kommun och då hade dessutom varje person fått både liggplats och en sitthörna. Kommunen är lika stor som landskapen Skåne, Blekinge och Halland tillsammans eller häften av Schweiz yta. Kiruna är också Norrbottens största turistort och svarar för nästan hälften av alla turistövernattningar i länet.

Här finns det högsta fjället i Sverige – Kebnekaise – varifrån man kan se 1/11 av Sverige
558 meter över havet ligger Sveriges högst belägna lägenhet med adressen Gruvvägen 28, Kiruna. Kuttainen heter landets nordligaste jordbruksbygd. Från början kallades platsen Tuulinkisuanto.

Kiruna är kontrasternas plats, där solen inte går ned en enda gång under 50 sommardygn i sträck. På samma sätt sänker polarnatten sitt blåa täcke över över bygden under 20 dygn om året. Kiruna har mer dagsljus än Stockholm under sju av årets tolv månader. Från och med den 8 mars till och med den 7 oktober är dagarna längre än i Stockholm

Här kan du läsa mer om Kiruna


Tack för den lektionen Netha! Här på Odla blir vi minsann allmänbildade! tummenupp.gif
Gillan
CITAT (Netha @ 15-06-2007, 23:44) *
Lite info... Kiruna är Lapplands största stad. Skulle man sprida ut invånarna skulle var och en få en hel kvadratkilometer! Hela jordens befolkning skulle få plats i Kiruna kommun och då hade dessutom varje person fått både liggplats och en sitthörna. Kommunen är lika stor som landskapen Skåne, Blekinge och Halland tillsammans eller häften av Schweiz yta. Kiruna är också Norrbottens största turistort och svarar för nästan hälften av alla turistövernattningar i länet.

Här finns det högsta fjället i Sverige – Kebnekaise – varifrån man kan se 1/11 av Sverige
558 meter över havet ligger Sveriges högst belägna lägenhet med adressen Gruvvägen 28, Kiruna. Kuttainen heter landets nordligaste jordbruksbygd. Från början kallades platsen Tuulinkisuanto.

Kiruna är kontrasternas plats, där solen inte går ned en enda gång under 50 sommardygn i sträck. På samma sätt sänker polarnatten sitt blåa täcke över över bygden under 20 dygn om året. Kiruna har mer dagsljus än Stockholm under sju av årets tolv månader. Från och med den 8 mars till och med den 7 oktober är dagarna längre än i Stockholm

Här kan du läsa mer om Kiruna


Riktigt intressant läsning Netha yes.gif tummenupp.gif . Det är sånt där som man "vet" någonstans i bakhuvudet, men aldrig tänker på smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon