Full version: Rotfyllning
Netha
Rotfyllning av tand med 1 kanal ska enl Landstingets info kosta ca 1.400kr. Jaha... så smart att bara ange vad själva rotfyllningen kostar, men inte också att "kringarbetet" inkasserar ett antal SEK.
Min lilla tand vars rotfyllning färdigställdes idag... kostade alltsomallt 2.701 kr.
Jag har råd med det för vi är två, men tänker på alla ensamstående "fattigpensionärer" .. hur gör de? Har de råd alls att låta rotfylla eller ber de att få tanden utdragen?

I Finland kostar en rotfyllning under tvåhundra kronor.
Castea
Det är nog många som drar ut tanden istället. Inte bara fattiga ensamstående pensionärer, utan vilken fattig ensamstående som helst. Jag höll på att gå omkull alldeles för några år sedan, när jag som ensamstående student skulle göra en rotfyllning.
Inte bara "kringarbetet" är ju dyrt - sen tillkommer ju också kostnaden för en porslinskrona. Tandläkarna brukar ju föreslå det, för att tanden ska hålla. Kronan kostar ju många kronor - runt 4000.
Tezzla
Ja, att fixa tänderna kostar skjortan. Som tur är erbjuder många tandläkare avbetalning vilket nog har räddat många.
Castea
CITAT (Tezzla @ 21-06-2007, 10:32) *
Ja, att fixa tänderna kostar skjortan. Som tur är erbjuder många tandläkare avbetalning vilket nog har räddat många.


Mmmm... om du har fast anställning. Annars blir det inga beviljade avbetalningar.
Tezzla
CITAT (Castea @ 21-06-2007, 10:50) *
Mmmm... om du har fast anställning. Annars blir det inga beviljade avbetalningar.


Jodå, det kan man visst få. Jag var arbetslös och fick avbetalning. Det är upp till tandläkaren att avgöra.
Castea
Ok, ja det var ju bra med din tandläkare. Själv har jag som arbetslös/studerande fått nobben på avbetalning hos tandläkare både hos Praktikertjänst och Thea. Inga betalningsanmärkningar har jag heller.
Pirum
Castea : som studerande är du extra nedvärderad i samhället, du står faktiskt lägst på ranglistan, någonstans under ensamstående föräldrar och asylsökare. Som studerande är det nämligen jättesvårt att få 'socialbidrag' (eller vad det nu heter), då man inte är fullvärdig samhällsmedborgare. På senare år verkar det ha luckrats upp lite, studenter kan få socialbidrag om de är arbetslösa på sommaren och helt saknar inkomst eller tillgångar, men det kräver individuell prövning sägs det.

(Jag har en lite syrlig ton i texten ovan kanske, men det är som sagt riktat mot samhällets undervärdering av studerande - som är en skandal - INGEN annan grupp (inklusive kriminella, fattigpensionärer, flyktingar, ensamstående föräldrar, whatever) har fått det så mycket sämre relativt andra de senaste 15 åren)
mamamaggan
Jo det stämmer att studerande kan få socialbidrag på sommaren men de får inte lika mycket som andra därför att de är vana att klara sig på mindre pengar !!!!!!!!!!!

Juste va ?!!!!!!!!!

Stämmer verkligen att studerande är en grupp som får stå ut med det mesta.


Vår studerande son fick akuta dyrbara tandproblem och fick faktiskt hjälp hos socialen för det . Men bara det akuta , inget annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon