mamamaggan
Vi har tänkt köpa en fastighet privat. En sommarstugetomt med en liten friggebod så vi behöver ju knappast besikta byggnaden.

Visst måste det väl gå att få tag på någon mall eller blankett för hur ett köpeavtal ska se ut? Någon som har förslag på var vi kan få tag på det i så fall ?

Tosan
Jag tror att det är så att man kan anlita mäklare enbart för att skriva ett bra köpekontrakt. Annars borde banken kunna hjälpa er.
KURT
Konsumentverket har information. Man kan ladda ner kontrakt från ekonomiprogram.biz, och man kan köpa en mall från köpehandlingar.se.
Ewa L
Jag har sålt två villor privat, mina egna alltså. rolleyes.gif
Jag anlitade en jurist (ej advokat) som skrev alla papper. Kostade i runda slängar 1.000,- och kändes som om det var väl använda pengar. Inte minst med tanke på vad det skulle ha kostat att anlita mäklare.
Bägge parter var då nöjda och trygga.

Iofs var det ju lite större pengar det handlade om än "bara en tomt med friggebod" — vilket kan bli väl så dyrt ibland. angel_not.gif
mamamaggan
Tack för tipsen.

Vi hörde oss för med banken och deras jurist ville ha drygt 6.000:- för att skriva papperen. Tyckte vi var lite för mycket eftersom tomten inte kostar så mycket.
Ewa L
Men är inte ni köpare? Det är ju säljaren som står för kostnaderna i samband med försäljningen. Men detta kanske är en privat angelägenhet så ni tänkte dela på kostnaderna?
Margith
Har du nån bok/pappershandel i närheten?
De brukar ha färdiga mallar för både köpebrev och köpekontrakt.
mamamaggan
CITAT (Ewa L @ 27-06-2007, 10:27) *
Men är inte ni köpare? Det är ju säljaren som står för kostnaderna i samband med försäljningen. Men detta kanske är en privat angelägenhet så ni tänkte dela på kostnaderna?


Jo det brukar vara säljaren som står för det men vi kunde pressa priset genom att åta oss att fixa papperen. Ibland får man vara lite om sig och kring sig! laugh.gif

Ska gå in och höra på bokhandeln, tack för tipset!
olgak
CITAT (Margith @ 27-06-2007, 10:40) *
Har du nån bok/pappershandel i närheten?
De brukar ha färdiga mallar för både köpebrev och köpekontrakt.



Absolut! Borde nästan finnas på Internet nuförtiden, men då kanske man känner sig lite osäker på vad man laddat ner. Jag sålde två lägenheter själv runt 1990, då köpte jag kontrakt på bokhandel. Hur smidigt som helst wink.gif.
mamamaggan
Nu har jag varit in på bokhandeln och köpt både köpeavtal och köpebrev. Väldigt smidigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon