uno
Hej.
Nu börjas det, nu kommer de, dessa envetna irriterande småflugor som finns i och runt vasken. Hur blir jag av med dem?
Jag har för mig att någon har sagt att en blandning med diskmedel och vinäger i ett glas skulle vara verksamt. Jag minns nog fel.
Tar gärna emot tips.
Ophelia
Annars brukar ett eller två spray med Radar ta död på dem.
KURT
CITAT (uno @ 03-07-2007, 09:33) *
Hej.
Nu börjas det, nu kommer de, dessa envetna irriterande småflugor som finns i och runt vasken. Hur blir jag av med dem?
Jag har för mig att någon har sagt att en blandning med diskmedel och vinäger i ett glas skulle vara verksamt. Jag minns nog fel.
Tar gärna emot tips.


Om det är bananflugor så lockas de av lukten av vinäger, så man kan ha det i en kopp eller på ett fat.
Kajsa i Arvika
Var hos en tant en gång som hade en kopp stående på bänken med vin eller vinäger, en halv jordgubbe och diskmedel... Koppen var proppfull av flugor...

sick.gif Blääääähhhh....
aanderss
CITAT (Kajsa i Arvika @ 03-07-2007, 11:11) *
Var hos en tant en gång som hade en kopp stående på bänken med vin eller vinäger, en halv jordgubbe och diskmedel... Koppen var proppfull av flugor...

sick.gif Blääääähhhh....

var en gång på kondis i simrishamn o inne bland bakelserna i skåpet var där en massa getingar o flugor
tvi
Dewali
Testat med lös snus ? Brukar få bort dom där små flugorna
Tosan
Häll ättika i vasken.
De lägger tydligen ägg i vattenlåset eller nån annanstans i avloppet de där rackarna, och ättikan tar ihjäl äggen.

CITAT (Dewali @ 03-07-2007, 19:22) *
Testat med lös snus ? Brukar få bort dom där små flugorna


Det funkar i blomkrukor mot blomflugor... Om det tar fruktflugor i vasken vet jag inte.
Rose
Är det här samma typ av flugor som man kan få fullt av i taket, främst under rötmånaden?
Azola
Testade förra sommaren med mycket gott resultat
häll upp vinäger i ett glas, ca 1-2 cm. Tillsätt vatten ca: dubbelt som av vinägern..och ett par droppar diskmedel till sist.
Fungerade mycket bra på fruktflugor, blommflugor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon