Full version: Semesterersättning?
Castea
Hej!

Har en fundering:

Jag jobbar som timvikarie åt två olika personlig assistent-bolag. Hos ena assistansbolaget får jag semesterersättning, men inte hos det andra. Det står t o m på anställningsavtalet att jag inte får semesterersättning, så det handlar inte om att det är jag själv som bett om att få ersättningen utbetald vid ett senare tilllfälle.

Hur är det med lagar och regler - kan en arbetsgivare avtala bort semesterersättningen? Har aldrig varit med om detta förut - har alltid fått semesterersättning hos tidigare arbetsgivare.
Chamomille
Vad jag har hört så kan dom INTE ta bort semesterersättning. Jag har själv arbetat på "timme" i många år åt ett företag och aldrig fått ett öre betalt på varken ledighet eller semesterersättning. Senare har jag hört att företaget är skylldigt att betala bägge.. Kolla upp!!
Malvia

Chamomille: Hur menar du att du ska få semesterersättning eller betalt på ledig tid????


Kolla vad resp. avtal säger.

Mina sommarjobbare får semesterersättning efter att sista lönen är utbetald, reglerat i avtal.

Men man kan också betala ut den på varje lön, om man inte vet hur länge anställningen ska pågå.

Mina ordinarie får semestelön, uträknat på lönen 1/4 -30/3.
cic
Du har så klart rätt att erhålla semesterersättning. Dels regleras det i semeterlagen, men jag tycker att du ska kolla upp med ditt fackförbund vad ditt avtal säger också.
Castea
Så här står det på mitt anställningsavtal:

Semester

Timanställning. Semesterlön/ersättning ingår ej i överenskommen lön.
Vidare anvisningar i PVAs semesterkommentar!


Vad menas med PVA?

Tycker det är så märkligt - att jag får semesterersättning från en arbetsgivare och ej från den andre, trots att de är arbetsgivare i samma bransch. Jag är inte med i facket, så därför frågar jag här. Ingen av dessa två arbetsgivare har heller frågat mig om jag är med i facket, så det är inte fråga om någon privat uppgörelse om lön och semesterersättning vi gjort.
cic