Full version: Semesterersättning?
Castea
Hej!

Har en fundering:

Jag jobbar som timvikarie åt två olika personlig assistent-bolag. Hos ena assistansbolaget får jag semesterersättning, men inte hos det andra. Det står t o m på anställningsavtalet att jag inte får semesterersättning, så det handlar inte om att det är jag själv som bett om att få ersättningen utbetald vid ett senare tilllfälle.

Hur är det med lagar och regler - kan en arbetsgivare avtala bort semesterersättningen? Har aldrig varit med om detta förut - har alltid fått semesterersättning hos tidigare arbetsgivare.
Chamomille
Vad jag har hört så kan dom INTE ta bort semesterersättning. Jag har själv arbetat på "timme" i många år åt ett företag och aldrig fått ett öre betalt på varken ledighet eller semesterersättning. Senare har jag hört att företaget är skylldigt att betala bägge.. Kolla upp!!
Malvia

Chamomille: Hur menar du att du ska få semesterersättning eller betalt på ledig tid????


Kolla vad resp. avtal säger.

Mina sommarjobbare får semesterersättning efter att sista lönen är utbetald, reglerat i avtal.

Men man kan också betala ut den på varje lön, om man inte vet hur länge anställningen ska pågå.

Mina ordinarie får semestelön, uträknat på lönen 1/4 -30/3.
cic
Du har så klart rätt att erhålla semesterersättning. Dels regleras det i semeterlagen, men jag tycker att du ska kolla upp med ditt fackförbund vad ditt avtal säger också.
Castea
Så här står det på mitt anställningsavtal:

Semester

Timanställning. Semesterlön/ersättning ingår ej i överenskommen lön.
Vidare anvisningar i PVAs semesterkommentar!


Vad menas med PVA?

Tycker det är så märkligt - att jag får semesterersättning från en arbetsgivare och ej från den andre, trots att de är arbetsgivare i samma bransch. Jag är inte med i facket, så därför frågar jag här. Ingen av dessa två arbetsgivare har heller frågat mig om jag är med i facket, så det är inte fråga om någon privat uppgörelse om lön och semesterersättning vi gjort.
cic
Ja du.. VAD är PVA. Googlade på det. Postens Villkors Avtal? Vet inte vad du jobbar med. Prata med din chef/personalansvarig. Du har ju skrivit på, så det är ju nåt du har godkänt hur som helst.

Läs vad som står i semesterlagen. Semesterlagen. Ditt avtal blir det svårare med. Eftersom du inte är med i facket. Om du inte säger vilket avtal du går under och någon här kan hjälpa dig.

(Finns minst 100 goda anledningar att vara med i facket..)
Pirum
Eftersom semesterersättningen ej ingår så utgår jag ifrån att den då tillkommer - vilket ger dig ca 12% extra. Vid extremt tillfälliga anställningar (ca en vecka eller så) så tror jag dock att semesterersättning inte alltid existerar.

Mycket "tror" här märker jag...smile.gif Men semester är ju lagstadgad, kan inte tro den kan förhandlas bort.
cic
Nä, en lag kan inte förhandlas bort. Och ett kollektivavtal kan bara vara bättre än lagen.
Björken
Detta hittade jag på LOs sida

Semesterersättning
Alla som arbetar har rätt till semester. Men eftersom du jobbar en sådan kort tid hinner du troligtvis inte ta ut någon semester utan får därför ta ut de lediga dagarna som pengar istället. De pengarna kallas semesterersättning och är alltid minst 12 procent på den lön du totalt tjänar under din anställning. Vid kortare anställningar är det vanligt att arbetsgivare betalar ut ersättningen varje månad. Men det vanligaste är att du får den här ersättningen i samband med att du slutar din anställning eller då sista lönen betalas ut. Glöm inte att kontrollera att du verkligen får ut ersättningen, den har du rätt till enligt lag.
cic
Har jag ju sagt hela tiden.. rolleyes.gif

Fast det var ju bra att du var TYDLIGARE än jag.. smile.gif
Castea
Jag vikarierar som personlig assistent, och jobbet går under Kommunals avtal.

mamamaggan
Tror att du kan fråga Kommunal om hur det förhåller sig med deras avtal även om du inte är medlem. Prova och ring dem.

Säger dock som cici " det finns minst 100 goda anledningar att var med i facket". Det här är bara en av dem. Är man med behöver man aldrig ens fundera om sådant här.
cic
Kan inte kommunals avtal, men ta fasta på vad Björken skriver i sitt inlägg. Du kan aldrig bli av med din rätt till semesterersättning.

Och ett liiitet tips.. Gå med i facket det tjänar du och alla som jobbar på. smile.gif
Castea
Tack för era svar.

Jo, jag ska gå med i facket. Igen. Saken är den att jag var så missnöjd med mitt förra fack (JUSEK), och det jag jobbar med nu är bara tillfälligt, och jag ska nog inte tillhöra Kommunal med min utbildnings/yrkesbakgrund egentligen. Måste försöka finna ett annat fack att återgå i m a o.
Pirum
Fast en del fack är ju lite griniga med att tillåta medlemmar som inte jobbar i fackets huvudsakliga yrkesgrupper. De enda som tar in "alla" är väl akademikerna och syndikalisterna? Om man uppfyller medlemskraven alltså, högskolepoäng och inte fel politiska åsikter, eller vad det nu kan vara.
cic
Vad man har för utbildning är ointressant. Det är det avtalsområde man för tillfället är anställd på man ska gå med i. Annars är det, som Pirum säger, bara Syndikalisterna som organiserar alla. Men dom har liiite andra åsikter vad gäller avtal, förhandlingar och fredsplikt mm.

Va inte missnöjd med facket. DU och alla medlemmar är facket.

Pirum, det handlar inte om att något facka är "griniga" med att man är med i ett annat förbund, utan om att tex kommunal inte har förhandlingsrätt på en tex en Handlesarbetsplats. Säger ju sig sjävt.. smile.gif
mamamaggan
Nja håller inte riktigt med dig cic. Tillhör själv ett litet akademikerförbund som inte har haft något att göra med var jag är anställd. Förhandlingsrätten kan man antingen överlåta till " rätt " fackförbund eller begära att få förhandla själv . Har funkat bra för mig i många år. Anledningen till att jag inte ville byta fack beror på att jag hittat ett fack som jag tycker är bra.
Pirum
Ja, LO har ju exempelvis delat upp sig i många delar. Något jag tycker är lite synd vad gäller löneförhandlingar egentligen...men jag förstår att branscherna skiljer så mycket att det måste till specialkompetens - ska man hjälpa kommunalanställda kanske det inte räcker med att ha expertkompetens på pappersbruk, eller tvärtom.

Jag "ska" vara med i Metall, även om jag nu jobbar på en arbetsplats där alla är med i Livs. Orsaken är att jag är bemanningsföretagsanställd, och då är det Metall som har huvudansvar inom den bemanningsdel jag verkar. Vi har dock fri fackföreningsorganisering i Sverige, så passar inte LO kan man starta ett eget fack på arbetsplatsen, eller gå med i tex SAC.

Akademikerna tar väl bara in folk med >120 högskolepoäng tror jag. Tror de börjar klaga lite på medlemstillströmningen nu också.
ingrid fuxwall
CITAT (cic @ 04-07-2007, 21:02) *
Och ett liiitet tips.. Gå med i facket det tjänar du och alla som jobbar på. smile.gif

Du får ursäkta mig men jag kan gå i taket på just det du skriver - när det gäller är facket inget att hålla i handen, de är enligt min erfarenhet enbart till för sin egen sak - inbördes beundran.

ingrid
mamamaggan
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-07-2007, 00:36) *
Du får ursäkta mig men jag kan gå i taket på just det du skriver - när det gäller är facket inget att hålla i handen, de är enligt min erfarenhet enbart till för sin egen sak - inbördes beundran.

ingrid


Har själv upplevt att det finns sådana fack men då byter man fack tills man hittar ett som man trivs med. Så har jag gjort och har haft mycket stöd och hjälp av mitt nuvarande fack så jag vill definitivt inte döma ut alla fackföreningar .

Dessutom gör facket en massa för sina medlemmar som vi i dag bara tar för givet. Vem är det som förhandlar om din lön ? Vem är det som ser till att arbetsmiljölagen följs ? Vem är det som sett till att du får 5 veckors semester ? Vem är det som sett till att vi har rätt till barnledighet ? Osv osv !!! Inget av detta har kommit till p g a arbetsgivarnas välvilja!

Facket kan väl inte bara vara av ondo? Om vi inte haft några fackförbund och de inte hade haft medlemmar hur tror du att det sett ut på arbetsmarknaden idag ? Mycket mycket sämre än det gör!
Chamomille
CITAT (Malvia @ 04-07-2007, 17:50) *
Chamomille: Hur menar du att du ska få semesterersättning eller betalt på ledig tid????
Kolla vad resp. avtal säger.

Mina sommarjobbare får semesterersättning efter att sista lönen är utbetald, reglerat i avtal.

Men man kan också betala ut den på varje lön, om man inte vet hur länge anställningen ska pågå.

Mina ordinarie får semestelön, uträknat på lönen 1/4 -30/3.


Jag menar:
Jag har arbetat i ca 8 år åt företaget men aldrig fått vare sig betald semester eller semesterlönetillägg. Jag fick ej heller betalt under uppsägning. Och efteråt har jag fått reda på att det är fel. Så dags nu...
Chamomille
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-07-2007, 00:36) *
Du får ursäkta mig men jag kan gå i taket på just det du skriver - när det gäller är facket inget att hålla i handen, de är enligt min erfarenhet enbart till för sin egen sak - inbördes beundran.

ingrid


Tack...
Och dessutom får man massa pengar över varje månad. Till semester t.ex!!
Pirum
Facket är ju, i slutändan, det som dess medlemmar gör det till. På en tidigare arbetsplats fixade facket rätt OB, retroaktivt sen ett par år. Företaget hade betalat ut några kronor för lite varje vecka, typ. De som fick 3000-4000kr extra i december var inte sura på facket kan jag ju säga. Givetvis hade man kunnat korrigera i efterhand även utan facket, men tror inte alla hade haft ork att processa.
cic
CITAT (Pirum @ 05-07-2007, 16:36) *
Facket är ju, i slutändan, det som dess medlemmar gör det till. På en tidigare arbetsplats fixade facket rätt OB, retroaktivt sen ett par år. Företaget hade betalat ut några kronor för lite varje vecka, typ. De som fick 3000-4000kr extra i december var inte sura på facket kan jag ju säga. Givetvis hade man kunnat korrigera i efterhand även utan facket, men tror inte alla hade haft ork att processa.

Ja visst är det väl ofta så.. Att facket är bra när dom kollar upp folks rättigheter och ser till att arbetsgivaren gör det dom är skyldiga att göra. Jag tror att det som facket gör fel, är att inte berätta allt dom gör. Märker att det är så på min arbetsplats.

Är folk okunniga om politik/lagar/avtal, hur arbetsmiljön säkras på arbetsplatsen? Ingen som har historieuppfattning (arbetarrörelsens historia)? Ingen som kan göra någon form av konsekvensanalys av vad som kommer hända om facken försvagas? När det inte finns mandat för att teckna kollektivavtal, vad tror man att vi kommer ha lönepolitik då? Lagstadgade minimilöner på svältnivå? Hur lätt kommer det bli att förhandla om sin (låglöne)lön när det hela kommer finnas dom som säljer sin arbetskraft till en låg peng.. Jag blir faktiskt rädd..
mamamaggan
Folk verkar vara helt historielösa , ja ! Och att hålla ihop och hjälpas åt vet en del knappt vad det är. Var och en ska slåss för sitt eget nuförtiden. Så hade vi det förr och eftersom det inte funkade så kom fackföreningarna till. Arbetsgivarna jublar naturligtvis åt denna nygamla ordning. De kan betala hur dåliga löner som helst och skita i allt som facket kämpat för att få igenom. Skrämmande !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon