Full version: Stare i öppna spisen
Rossi
Igårkväll lyckades en stare flyga hela vägen ner genom vår skorsten och hamnade i öppna spisen (med glas runtom). Den flaxade och pickade och höll på. Sen bara försvann den så jag trodde att den hade lyckats flyga de 10-12 meterna upp genom skorstenen och ut igen men imorse var den nere i spisen igen men försvann efter ett tag.

Nu när jag kom hem från jobbet så sitter den där och skriker. Min man är inte hemma och jag har lite fågelskräck. Tror ni att jag kan hänga lakan för fönstren, öppna terrassdörren och öppna luckan och att den då hittar ut? Den är väl helt sotig också och jag vill ju inte att den ska flyga runt i huset.

Usch, detta är inte kul. Hjälp!!!

Och finns det inte skydd att sätta ovanpå skorstenen så att inte fåglar kan flyga in?
Blomstertanten
Det kanske går att öppna luckan och stå beredd med ett badlakan som du kastar över staren.

Detta funkade när vi hade en ormvråk på vår inglasade altan.
Fast det var lite knepigt att träffa rätt ! tongue.gif
Rossi
CITAT (Blomstertanten @ 05-07-2007, 16:16) *
Det kanske går att öppna luckan och stå beredd med ett badlakan som du kastar över staren.


Kan jag inte bara öppna luckan och räkna med att den ser ljuset vid den öppna terrassdörren och flyger ut själv? Så fort jag har öppnat luckan och den börjar flyga ut så kommer jag att springa och skrika och bete mig värre än staren .... så jag kommer definitivt inte att pricka rätt med ett badlkan. Jag får verkligen panik av fåglar.
Fenja
I så fall tycker jag att du ska låta den vara Rossi, vänta tills din man kommer hem eller be en granne om hjälp. Risken är att den flaxar runt i ditt vardagsrum och gör sig riktigt illa om du släpper ut den.
Mvh
Fenja
Rossi
OK. Då får jag hoppas att han är villig att öppna luckan och försöka fånga fågeln. Det är ju inte kul om den ska ligga och dö där. Men den borde väl vara rätt spak vid det här laget utan mat och vatten i ett helt dygn så den kanske är lättfångad. Jag ryser bara vid tanken på att ta den.
Blomstertanten
CITAT (Rossi @ 05-07-2007, 16:18) *
Kan jag inte bara öppna luckan och räkna med att den ser ljuset vid den öppna terrassdörren och flyger ut själv? Så fort jag har öppnat luckan och den börjar flyga ut så kommer jag att springa och skrika och bete mig värre än staren .... så jag kommer definitivt inte att pricka rätt med ett badlkan. Jag får verkligen panik av fåglar.

Jag tror att staren får ännu mer panik än du om du springer runt o viftar o skriker ! giggle.gif
Så lyd Fenjas råd du !

För övrigt är nog inte en liten stare ett dugg farlig. flirting.gif
Fenja
Förstår dig! wink.gif Gillar inte heller fåglar... de har ödlefötter.... *ryser*
Mvh
Fenja
Rossi
CITAT (Blomstertanten @ 05-07-2007, 16:23) *
För övrigt är nog inte en liten stare ett dugg farlig. flirting.gif


Nej, visst är det så men jag kan inte hjälpa att jag reagerar som jag gör. Jag vågar knappt närma mig öppna spisen för att titta till den. Jag känner hur rädd jag är fastän jag vet att den inte kan komma ut. Och så börjar den skrika när den får syn på mig. Usch!

Nu har jag bryggt mig en kopp te och ska sätta mig på ovanvåningen så att jag är så långt bort från fågeln som möjligt. Det dröjer några timmar innan min man kommer hem.
Björken
Där förstår jag dig fullständigt Rossi, har också jättejobbigt när det gäller fåglar. Är inte rädd för några djur annars och kan hantera stora tjurar om det behövs men en liten fågelkrake försätter mig i en närmast panikartad situation. Rädslan kommer från när jag var barn och vi hade en tupp hemma som var lite ilsken av sig. En dag när jag var själv ute så flög han upp på mitt huvud och skulle till att börja hacka på mig när mor kom rusande och skrämde väg den. Jag glömmer aldrig mors mördande blick när hon fick fatt i tuppen och med honom i ena näven och yxan i den andra närmade sig huggkubben.
Sedan dess så har jag alltid fyllts av obehag när en fågel kommer flygande mot mig. Så sitt du där med din kopp te och ta fram en god bok och läs så långt från fågeln som möjligt till hjälp anländer.
Rossi
Tack Björken! Skönt med någon som förstår hur man känner!

Nu har jag till på köpet fått migrän och har synstörningar så det går inte att läsa ....
Ewa L
CITAT (Björken @ 05-07-2007, 16:55) *
Där förstår jag dig fullständigt Rossi, har också jättejobbigt när det gäller fåglar. Är inte rädd för några djur annars och kan hantera stora tjurar om det behövs men en liten fågelkrake försätter mig i en närmast panikartad situation. Rädslan kommer från när jag var barn och vi hade en tupp hemma som var lite ilsken av sig. En dag när jag var själv ute så flög han upp på mitt huvud och skulle till att börja hacka på mig när mor kom rusande och skrämde väg den. Jag glömmer aldrig mors mördande blick när hon fick fatt i tuppen och med honom i ena näven och yxan i den andra närmade sig huggkubben.
Sedan dess så har jag alltid fyllts av obehag när en fågel kommer flygande mot mig. Så sitt du där med din kopp te och ta fram en god bok och läs så långt från fågeln som möjligt till hjälp anländer.

Åhhh, vad skönt att höra att fler har fågelfobi. Har faktiskt inte vågat erkänna det riktigt för någon för jag tycker själv att jag är lite "larvig". Inte rädd för några andra djur, tycker visserligen inte om ormar och spindlar men är inte rädd för dem.

Fick en aha-upplevelse när jag läste om dig och tuppen. Hade en liknande, fast faktiskt värre, upplevelse när jag var 3 år. En tam kaja trasslade in sig i mitt långa hår. När jag fäktade och slog efter den hackade den mig blodig i huvudet.
Självklart!! är det det som är grunden till min fobi!

Hoppas det har löst sig med den stackars fågeln Rossi! smiley_small_hug.gif
Rossi
Orkade inte skriva mer igår eftersom migränen slog till. Är hemma från jobbet idag och ska bara vila mig och kurera mig.

När min man kom hem igår så var han inte så glad över att fånga staren men han tog i alla fall på sig ett par trädgårdshandskar och öppnade försiktigt luckan. Han fick tag på fågeln och lyckades släppa ut den. Den vaggade omkring i trädgården - var väl ganska tagen. Sen vaggade den utanför vårt synfält men förhoppningsvis har den nu repat sig.

Nu ska jag lägga mig och dricka te och se om jag orkar läsa trots att jag är groggy p.g.a. migränen.

Hälsningar från ett regnigt Skåne. Igår fick vi 70 mm regn och det regnar fortfarande ....

Rossi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon