Full version: får
harley
Vad gör folk med får som dom har i sina hagar ??? vad är det dom känar pengar på är det ullen eller köttet eller vad?? en som inte har en aning.
inglan
Jag vet flera som har får mest för att hålla öppet i hagar och marker.
Visst säljs de till slakt, men det är nog ingen förtjänst om man inte har väldigt många. För många går det väl jämt upp ungefär.
En god vän skaffade får till sin hund! laugh.gif Alltså för att deras vallhund, en bordercollie, skulle bli duktig på att valla, han har kor men de är inte lika lättvallade. Men det är kul att se hunden igång, och min kompis kan ensam valla fåren, och även korna nu, genom skogen med hundens hjälp!

Mvh Inglan
olgak
Mest köttet. Även pälsen i vissa fall (dvs pälsfår). Ullen går nog att sälja om man klipper dem i tid och sköter det hela snyggt, men särskilt mycket pengar tror jag inte att det blir.
Stussi
Vi har ett par får för att tillsammans med hästarna hålla landskapet öppet.

Sen är det som övriga säger, köttet.
Ninnis
CITAT (harley @ 08-07-2007, 16:57) *
Vad gör folk med får som dom har i sina hagar ??? vad är det dom känar pengar på är det ullen eller köttet eller vad?? en som inte har en aning.

Det är väldigt gott med lammkött på grillen. Dessutom vet man när man har egna får att de har levt bra, varit friska och inte fått en massa mediciner. Vi har våra får för att hålla markerna öppna. Dessutom säljer vi skinnen. Några stora förtjänster är det inte mer en känsla att ingå i ett naturvårdande kretslopp.
Mvh Ninnis ägare av 12 tackor, just nu 22 lamm och en bagge som heter Piggelin.
Jan Lindgren
Hej!
Vill du hålla marken öppen så är lamor bättre än får. Lamor älskar löv och stammar upp träden, dessutom bräker de inte. Gullighetsfaktorn är mycket större med lamor. Lamorna är lätta att träna och lätta att transportera. Du kan ha med dig din lama när du är ute och går. Den bär dessutom din packning. Lamor har en toalett så du kan ta din skottkärra och gå in i hagen och hämta gödsel. Nackdelarna är att lamor hoppar högre än får och du har inte hjärta att äta upp ett så gulligt djur. Vill du kela med lamor så har jag några på Denningarums Gård.
MVH
Jan Lindgren
Sirpa
Fast man får inte en Lama för typ 4-500 kr wink.gif som ett får kostar
utan snarare får man betala minst 50 000 kr + moms för en tjej Lama.... ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon