Full version: Ohyra
Inga från Närke
Man går på våren o. gläder sig. Blommorna kommer sakta men säkert och man ser fram mot en fin blommande trädgård.
Men nu är jag mäkta trött på allt.
Liljorna kom fint = likaså liljebaggarna i massor
Ramsen blommar = likaså massor med larver som äter. Var 2 olika sorter
Stormhattarna växer frodigt = likaså svarta löss i massor
Höstfloxen växer fint = de smakade gott troligen rådjur. Har 2 plantor i varje hörn på en triangelformad rabatt. Halva plantan borta på ena sidan.
Höstflox (nyplanterad) och Rudbeckian (andra året jag har den) växer fint = trädgårdssniglar i massor kalasar på bladen även på liljorna.
och så allt detta regnande så man kan inte vara ute och rädda det lilla som finns kvar. Jag plockar och plockar mellan skurarna, dränker dem i tändvätska det fungerade men man känner sig som en djurplågare men vad ska man göra. Klämma tycker jag är lite läskigt.
Hur har ni det med ohyra i övriga landet ?
Tur att man har era fotoalbum att glädja sig åt. Skall själv försöka lägga in lite bilder men det blir nog inte förän till hösten.

Hälsningar från Inga
renate
ohmy.gif Det var verkligen tråkigt med alla ohyra du plågas av,här är faktisk inte så farligt,nästan inga löss på rosorna,sniglar äter Igelkotten,den ända ohyra jag har är Rådjuren,de äter mina rabattrosor,Flox och lite annat smått och gott tex.alla liljor,ingen liljeblomning här i år.De höga kungsliljorna är kvar ännu. rolleyes.gif
MVH.Renate
kerstin z5-6
jag är ledsen för din skull sad.gif Lite otäckingar har jag men inga sniglar, liljebaggar eller sånt otyg vågar sig hit opp:)

Lägger just nu in lite bilder från ett sommar varmt Västerbotten -Hoppas du gillar dem smile.gif
anne
mad.gif Här smaskar sniglarna på som bara den och jag går och plockar dem i ösregnet och kastar dem i saltvatten.
De mumsar i sig allt.
Annars har jag klarat mig ganska bra, det nysatta körsbärsträdet har fått lite löss och sidenpiprankan i växthuset är lite nedlusad.
Katten har kul bland blommorna som inte är så täta ännu, men vad gör det.
Bessi gräver tunnlar för hon har tråkigt, vi funderar på att ta en tur till agility banan ocg träna lite.
Eller försöka lära henne leta kantareller, kan också vara en utmaning!

Alla påverkas vi av regnet och blir mer eller mindre hängiga men det ser ljusare ut till helgen, endast skurar sa dom på tv.

Kommer solen så finns det inga problem med sysselsättning här inte, höet skall in!!

Ny sallad skall sås, den som jag har nu vill inte ens hunden äta efter det att sniglarna hemsökt den.

Rabatter skall rensas och snyggas till, perenna fröer skall sås och såvidare, hmmmm jag njuter nog lite av regnet för då hinner jag med det jag vill göra inne också.
Så man får väl se det positiva i det hela.
wub.gif Kramisar Anne.
Ann-Christine
Jag har också larver, liljebaggar, bladlöss, vita flygare och rådjur. mad.gif
Cilla
Jag har de flesta angripare men resonerar så att om de äter upp en sort ett år, behöver jag plantera den på fler och olika ställen nästa år. Min trädgård består därför av allsköns blomster på olika ställen. Få sorter finns endast på ett ställe - iallfall av dem jag tycker mycket om. Oavsett hur mycket löss, rådjur och sniglar jag får ett år så hinner de inte äta upp allt.

I år har jag rätt många liljebaggar och larver i rosorna. Utöver att jag klämmer ihjäl de jag ser så har det resulterat i ytterligare spridning av liljor och rosor på ytterligare ställen i trädgåden.

Rådjuren var tuffa mot ungträden hos mig i våras också. Åt kraftigt på äppelträden och stångskrapade sönder några lovande rönnar. Har därför unnat mig en ny sekatör, nya grundstammar och roligt ympris, en pelarapel och ska plantera en ny sorts rönn i höst.

Det gäller att trösta sig också!
Inga från Närke
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-07-2003, 20:38)
Lägger just nu in lite bilder från ett sommar varmt Västerbotten -Hoppas du gillar dem smile.gif

Tack för de fina bilderna. Vilken stor trädgård du har. Dammen och bäcken såg underbar ut.


Tack alla ni andra som skrivit oxå. Skönt att höra att andra oxå har ohyra fast det är lika tråkigt för er. Har varit ute idag efter jobbet. Här har varit en skön eftermiddag och kväll. Gubben klippte gräset, jag rensat och plockat larver. Sniglar har gett sig lite hittade inte så många. Men tyvärr har rådjuren varit framme och kollat in morötter och rödbetorna, men salladen hade de låtit vara. Rödbetorna och morötterna har inte kommit riktigt ännu så det var bara att trycka till lite så tror jag det skall gå bra. Satte över nät så får vi hoppas det håller.

Ha en skön sommar. /Inga
Hannele
Jag skrev om detta under "Kysste en groda i går kväll"
Inga från Närke, du är trött på all ohyra... jag försökt beskriva det roliga med ett rikt djurliv i en trädgård. Och minimalt med skadedjur. Det verkar bli en naturlig balans efter ett tag, om man inte döder de naturliga fienderna...
Jag stryker med handen ibland, om jag ser ohyra på rosenknopparna, plockar bort körsbärsbladen med svarta kryp och klämmer några liljebaggar för hand. Det gör jag under mina kvällspromenader, när jag räknar blommorna.
Jag så mitt livs första fladdermöss häromkvällen flygandes över trädgården!! De äter insekter också.
wub.gif
Posse
Jag instämmer med föregående talare (flertal) och beklagar. sad.gif
Och det måste vara tröstlöst att försöka odla, när allt går åt pipsvängen.

Personligen har jag undvikit problemet genom att praktiskt taget INTE odla något.... om man inte räknar visst underhåll och ympande av äppelträden förstås. rolleyes.gif tongue.gif

Men det kan ju vara nästan likadant angående äpplena - vissa säsonger är nästan vartenda äpple angripet av rönnbärsmalar, vilket jag tycker är mycket deprimerande. sad.gif (SNYFT!)
Hannele
Ibland undrar jag... det är nog bra att ha mycket växter,
då blir det alltid en hel del kvar som inte blir angripen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon