Full version: Digitalboxar
Gossen Ruda
Skall inhandla en sådan till TV:n i sommarstugan men först jämföra mot den erbarmliga bredbandstvn. Nåt märke man skall undvika eller föredra? Jag är totalt rudis på detta med märken.
aanderss
skaffa en boxer den är bra
Rossi
CITAT (aanderss @ 11-07-2007, 17:12) *
skaffa en boxer den är bra


Vad menar du med boxer? Boxer är ju ett företag och de har godkänt flera olika sorters digitalboxar av olika fabrikat som passar i deras system. Om jag inte har fel så får man en digitalbox av märket Sagem på köpet om man tecknar avtal med Boxer. Är det kanske Sagem du menar?

Vi har själva digital-TV via just Boxer men vi valde att inte ta digitalboxen av märket Sagem som erbjöds på köpet utan vi köpte en Dilog PRV 550. Den har inbyggd hårddisk så att vi kan spela in och slipper video/DVD och den har s.k. twin-tuners vilket innebär att vi kan spela in ett program samtidigt som vi tittar på ett annat program. Vi är väldigt nöjda med vår Dilog.
aanderss
CITAT (Rossi @ 11-07-2007, 17:46) *
Vad menar du med boxer? Boxer är ju ett företag och de har godkänt flera olika sorters digitalboxar av olika fabrikat som passar i deras system. Om jag inte har fel så får man en digitalbox av märket Sagem på köpet om man tecknar avtal med Boxer. Är det kanske Sagem du menar?

Vi har själva digital-TV via just Boxer men vi valde att inte ta digitalboxen av märket Sagem som erbjöds på köpet utan vi köpte en Dilog PRV 550. Den har inbyggd hårddisk så att vi kan spela in och slipper video/DVD och den har s.k. twin-tuners vilket innebär att vi kan spela in ett program samtidigt som vi tittar på ett annat program. Vi är väldigt nöjda med vår Dilog.

oki jag trodde boxer var ett märke med
Gossen Ruda
Priset, Rossi? På er Sagem resp andra om du har kläm på det.
Rossi
Du kan kolla priserna här:

http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003521&did=

Men om man nu vill ha marksänd digital-TV så finns det bara Boxer-företaget att tillgå. Och tecknar du avtal med dem via din TV-handlare men inte vill ha den boxen som ingår - det är ju ofta den enklaste varianten - så kan du hos din TV-handlare köpa en annan box, t.ex. då med hårddisk, och då blir priset subventionerat så det blir billigare än de priserna som jag nyss länkade till.

Jag ser att vår box numera enbart kostar knappt 4000 kronor. Och tecknar du då avtal med Boxer så hamnar du på kanske runt 3000 kronor för boxen.

Lycka till!
Tobb
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 16:08) *
Skall inhandla en sådan till TV:n i sommarstugan men först jämföra mot den erbarmliga bredbandstvn. Nåt märke man skall undvika eller föredra? Jag är totalt rudis på detta med märken.


Jag har en Dilog, denna: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111168

Och denna hade jag innan http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073609 men ställde den till en annan tv när den boxen pajade. Och den senare är några kronor billigare, och det är väll i stort sätt enbart färgen som är skillnaden.

Vi har en philips i köket, men just den kommer jag itne riktigt överens med. För jag tycker den är dåliga menyer och handkontrollen är inte logisk...

Så jag tycker du ska köpa en Dilog, och sedan beror det ju lite på om du bara ska ha gratiskanalerna eller något abonemang också?
Rossi
Då har du en Dilog utan hårddisk och kan inte spela in - är det inte så? De är ju såklart mycket billigare än digitalboxar med hårddisk. Å andra sidan får du då kanske köpa till en DVD med hårddisk (eller videobandspelare förstås men det känns lite passé) och då kostar det också.
Tobb
CITAT (Rossi @ 11-07-2007, 17:59) *
Då har du en Dilog utan hårddisk och kan inte spela in - är det inte så? De är ju såklart mycket billigare än digitalboxar med hårddisk. Å andra sidan får du då kanske köpa till en DVD med hårddisk (eller videobandspelare förstås men det känns lite passé) och då kostar det också.


Om du menade mig? unsure.gif Så har jag en utan hårddisk, och en till enhet som jag kan spela in på hårddisk är bara onödigt, jag kan ju ändå bara titta på den kanalen jag spelar in. Jag är ju sugen på något sånt, men funderar också på ett kort till datorn och sedan en stor LCD... Men men drömmardrömmar wub.gif
Gossen Ruda
Jag är bara intresserad av SVT faktiskt, är ingen större TV-tittare. Video har jag och den får jobba så länge den håller.
Rossi
CITAT (Tobb @ 11-07-2007, 18:06) *
Om du menade mig? unsure.gif Så har jag en utan hårddisk, och en till enhet som jag kan spela in på hårddisk är bara onödigt, jag kan ju ändå bara titta på den kanalen jag spelar in. Jag är ju sugen på något sånt, men funderar också på ett kort till datorn och sedan en stor LCD... Men men drömmardrömmar wub.gif



Nix, du har fel för dig om du tror att hårddisk på digitalboxen är onödigt för att du inte kan spela in ett program och titta på ett annat. Om du läser ett av mina inlägg längre upp i den här tråden så ser du att på Dilog PVR 550 finns det dubbla tuners vilket innebär att jag kan spela in ett program och sedan ändå titta på ett annat. Det är super-duper-tipp-topp! Hårddisk på digitalboxen med twin-tuners kan varmt rekommenderas och de extra kronorna är väl investerade pengar!

CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 18:07) *
Jag är bara intresserad av SVT faktiskt, är ingen större TV-tittare. Video har jag och den får jobba så länge den håller.


I så fall har du ju väldigt låga krav och kan köpa en box utan abonnemang för under 500 kronor. Hör med din TV-handlare!
Tobb
CITAT (Rossi @ 11-07-2007, 18:09) *
Nix, du har fel för dig om du tror att hårddisk på digitalboxen är onödigt för att du inte kan spela in ett program och titta på ett annat. Om du läser ett av mina inlägg längre upp i den här tråden så ser du att på Dilog PVR 550 finns det dubbla tuners vilket innebär att jag kan spela in ett program och sedan ändå titta på ett annat. Det är super-duper-tipp-topp! Hårddisk på digitalboxen med twin-tuners kan varmt rekommenderas och de extra kronorna är väl investerade pengar!


Visst har jag kollat på digitalbox med dubbla tuners och med hårrddisk, men inte velat lagt ut 4000kr på den shy.gif Men om det var en som klarade HD tv och hade hårddisk så kanske. Men jag börjar mer och mer att fundera på ett kort till datorn för det känns lättare att hantera de inspelade sakerna sedan? smile.gif

Har typ tittat på detta kort eller liknande http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100614



Gossen Ruda: Om du köper en allt för billig så kan det bli jobbigt med att den är krånglig och lite dåliga menyer och inställningar kansk?
Magdis
Vi har en box av märket Sagem med hårddisk och dubbla tuners. Vi kan spela in från en kanal och titta på en annan samtidigt, hårddisken rymmer upp till 90 timmars inspelning. Man kan även spola tillbaka eller pausa TV-program medan de sänds. Jag har för mig att den boxen kostade 3500 ungefär. På TV:n uppe har vi en vanlig enkel box som följde med Boxerpaketet och på den kan man inte spela in.
Dealer
Vi har många apparater. Jag har inte riktigt koll på alla märken och kostnader, men jag har också en FRÅGA:
Vi har en separat DVD-spelare med hårddisk (eltax) och den har en fläkt som låter hela tiden. Irriterande!

Hur är det med era digitalboxar med hårddiskar. Låter dom mycket eller är det acceptabelt surrande?

I övrigt är det en digitalbox från Canal Digital (CDC 7000) och en HP-dator (för in- och uppspelning)
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 17:07) *
Jag är bara intresserad av SVT faktiskt, är ingen större TV-tittare. Video har jag och den får jobba så länge den håller.



En digitalbox för de fria kanalerna, utan kortplats kostar från ca 300 kr (Matsui Digitalbox Elgiganten). Standardpriset är ca 400 kr (Teknikmagasinet, Biltema, Clas Ohlson).

Skall man dessutom få videon att fungera så måste man antingen ha 2 boxar, eller en box med 2 uttag. Ev kan man få problem med sin gamla TV-antenn.
Rossi
CITAT (Dealer @ 11-07-2007, 21:01) *
Vi har en separat DVD-spelare med hårddisk (eltax) och den har en fläkt som låter hela tiden. Irriterande!

Hur är det med era digitalboxar med hårddiskar. Låter dom mycket eller är det acceptabelt surrande?


Visst låter det lite när hårddisken jobbar - men det gör den inte alltid, för det mesta är den ganska tyst. Men även när den låter så är det ingen surrande fläkt utan mer som om den maler lite. Vi har som sagt en Dilog PVR 550.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 18:07) *
Jag är bara intresserad av SVT faktiskt, är ingen större TV-tittare. Video har jag och den får jobba så länge den håller.


Köpte den billigaste jag hittade på Shiba, en Sagem, utan allt extra, bara SVT och TV4. (och så fick man ju några till kanaler på köpet)
Tror dem kostade runt 500:- och funkar alldeles utmärkt. Enkel att ställa in också!
Anki
Dealer
CITAT (Rossi @ 12-07-2007, 07:17) *
Visst låter det lite när hårddisken jobbar - men det gör den inte alltid, för det mesta är den ganska tyst. Men även när den låter så är det ingen surrande fläkt utan mer som om den maler lite. Vi har som sagt en Dilog PVR 550.

Bra, då vet jag att det beror på märke och kvalitet tummenupp.gif Vår Eltax var "billig", fungerar bra men låter som sagt mer än väl HELA TIDEN ranting.gif
Gossen Ruda
Har nu investerat 499 kr i en Sagem. Bild och ljud med samma kvalitet som med bredbandsTV:n men jag slipper dom frekventa avbrotten med stillbild och bluddrigt tal så bredbandet kan gå och dra nåt gammalt videoband över sig. Tyvärr kommer jag dock att sakna anlogsändningarna för trots att man hävdar motsatsen i reklamen så är den digitala världen sämre. Lägre ljud och sämre bild, mörkare och murrigt. Möjligen går det att justera TV:n lite.
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2007, 20:10) *
Tyvärr kommer jag dock att sakna anlogsändningarna för trots att man hävdar motsatsen i reklamen så är den digitala världen sämre. Lägre ljud och sämre bild, mörkare och murrigt. Möjligen går det att justera TV:n lite.


Håller inte alls med dig. Men det är ju så att kvaliteten skiftar beroende på vilken utrustning man har.
Pirum
På min halvdassiga TV i lägenheten, med tidigare analogt kabelnät, så blev det ett lyft att uppgradera. Stabilare bild, bättre ljud på de flesta kanalerna (SVT och TV4 hade redan bra stereoljud).

På mina föräldrars TV i villan, med egen antenn, är det verkligen diskuterbart vad som är bäst. Den digitala bilden är suddigare, vilket möjligen kan bero på att vår Philips-box inte är superbra. Men digitalt som digitalt, tycker inte den borde sabotera så mycket när den gör om till analog RGB-signal. Dessutom har flera kanaler digitala artefakter som resultat av för hård komprimering. Detta upplever jag själv som mer störande än svagt analogt brus i bilden. Speciellt tydligt märks det exempelvis vid sportsändningar, fotbollsplaner brukar se rätt tokiga ut på digitala medelupplösningskanaler komprimerade i för stressad mpeg2. Verkar som att man vill tränga in 3-4 kanaler på samma bandbredd som 1 vanlig DVD-skiva.
Rossi
Vi har också egen antenn på vårt hus och vi har definitivt mycket bättre bild och ljud nu när vi kör digitalt än när vi hade analogt. Men så har vi också investerat i en bra TV, bra digitalbox och inte minst - och detta glömmer folk ofta bort - bra kablage. Nöj er inte med de kablar som följer med när ni köper TV och digitalbox utan investera några hundralappar i bättre kablage. Det gör större skillnad än vad ni kanske tror.
Pirum
Kablar mellan box och TV är viktigt, men vi har samma kablage till det digitala som till det analoga - och den digitala bilden är stabilare men suddigare. Som tur är har jag inte platt-TV, för där ser man felen i den digitala bilden ännu tydligare, samtidigt som kornigheten och bruset i den analoga bilden också oftast syns mer.

SCART-kabeln mellan TV och digitalbox bör klara RGB-signaler, det räcker oftast. En dyrare kabel ger oftast inte märkbart bättre bild om det inte finns störningskällor i närheten.

Mer avancerade boxar har digitala in- och utgångar, men med den lågupplösta digitala standard vi har nu så gör det ingen direkt nytta för de flesta TV-program.

Kan ju tillägga att jag inte skriver för att "gnälla", folk tycker olika. En del tycker det är viktigare med stabil bild utan flimmer och brus, andra tycker att skärpan är viktigare - och kan då acceptera brus och kornigare bild. Det finns undersökningar som visar att många personer vid ett test mellan VHS och SVHS ansåg att VHS-bilden var bättre. Eftersom den är 'mjukare' och inte lika brusig. För mig är det helt ofattbart...SVHS är så mycket bättre att VHS borde kriminaliserats senat 1990...smile.gif

Själv verkar jag onödigt känslig för "digitala störningar" i form av hård komprimering, och så är jag onödigt känslig för låg 'frame-rate' :/ Kanske skador av alltför långvarigt datoranvändande...vet att jag redan ca 1990 tyckte att bilden på biograferna var delvis outhärdlig pga att den är så ryckig (24 bilder/s, som visas 3x vardera om jag fattat allt rätt)
Rossi
Vi har egen antenn, LCD-TV, avancerad digitalbox och är supernöjda med både det digitala ljudet och bilden. Det är märkbart mycket bättre än när vi hade analogt. Det är en "pina" de gånger vi tittar på vår andra TV som än så länge är analog. (Vi går ju inte över till digitalt förrän i oktober.)

Kan nämna att vi också är väldigt känsliga/kräsna både när det gäller ljud och bild. Vi har satsat ganska mycket pengar på ett ordentligt surround-system och då blir ju ljudet givetvis ÄNNU grymmare *ler* men det är ju långt ifrån alltid vi har det systemet på.
Eva i Skåne
Jag är heldum på detta och inte särskilt tv-intresserad, men det är familjen, så här är det parabol från Viasat på gång - om nu man och söner kan hitta någon mottagning för den här bland alla höga träd. Det går inte nu när det är regnmoln hela tiden.

Jag har en fundering ang dena billiga variant utan abonnemang som vissa av er köpt. Behöver man inte byta antennen?
Anki på Öland
Jag har samma antenn som tidigare, den billigaste boxen med medskickade kablar och en vanlig gammal "tjock" TV - jag tycker det är alldeles utmärkt bild. Hade bra bild med det analoga systemet också tyckte jag. Tittar inte så speciellt mycket på TV, så det duger alldeles utmärkt åt mig.
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi funderar ju på det med TV och digitalbox för husbilen. Men vi hoppas att det snart kommer en liten TV med inbygd box, för varje cm är kostbart i husbilen. Jag vill inte ha en massa grejor stående här och där.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon