Full version: Nu har jag gjort det!
Sidor: 1, 2
Gita
Vadå? Jo, köpt städning av huset. I morse kom tre tjejer från en städfirma och satte igång. Nu är allt rent och fräscht, såhär välstädat har jag nog aldrig haft tidigare. Det kostade 1800:- dvs 900:- efter avdrag. Kommer att köpa tjänsten storstädning fyra gånger per år framöver.
Gita
TantGredelin
Grattis! Hur stort är huset och vad ingick i städningen?
Tezzla
Härligt! tummenupp.gif

Jag ska beställa fönstertvätt tror jag. Det skulle vara så jädrans skönt att slippa det själv...
Gossen Ruda
Vem bär ansvaret om fönsterputsaren ramlar ner och bryter nacken? Fö skulle jag aldrig betala nära tusen spänn för att få huset städat.
TantGredelin
Själv skulle jag nog städa alltihop innan dom kom giggle.gif
storm
laugh.gif laugh.gif inte jag heller,varje övning ser jag som kardiovaskulärt.
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 22:01) *
Vem bär ansvaret om fönsterputsaren ramlar ner och bryter nacken? Fö skulle jag aldrig betala nära tusen spänn för att få huset städat.


Det är bara om man anlitar företag som man får göra avdrag = företaget har försäkrat sina anställda.
Jag skulle gärna betala .. men maken som har hand om städningen vill inte ta in utomstående.
Margith
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 22:01) *
Vem bär ansvaret om fönsterputsaren ramlar ner och bryter nacken? Fö skulle jag aldrig betala nära tusen spänn för att få huset städat.


Köper du tjänsten vitt är det arbetsgivaren som bär ansvaret om fönsterputsaren bryter nacken, köper du däremot tjänsten svart är det du som är ansvarig.
Skulle jag hitta någon som är beredd att storstäda vårt hus, VITT, för en tusenlapp eller två, skulle jag inte tveka en sekund.



Ophelia
Ja jag har funderat på en rejäl storstädning och fönsterputs 3 ggr/år. Kan gott ge mig det i present även om jag bara bor i lägenhet tummenupp.gif
Tesa
Nä...aldrig att jag skulle släppa lös nån i röran. För det är den som är värst tycker jag..alla saker som inte har nån riktigt bestämd plats och en massa pågående projekt...skulle nån annan städa så skulle jag ju inte veta var grejerna finns... Sen att göra rent är väl en baggis...om man kommer så långt då..innan det är dags att börja om i röran wacko.gif
Fast jag kan förstå att man anlitar nån om man inte har det som mej.. wink.gif
mamamaggan
Har funderat på fönsterputs som en present till min man. Det är han som sköter all städning inkl fönsterputs nuförtiden när inte jag kan. Men säger nog som Tesa vaet inte om jag vill släppa in dem i röran.
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 22:01) *
Vem bär ansvaret om fönsterputsaren ramlar ner och bryter nacken? Fö skulle jag aldrig betala nära tusen spänn för att få huset städat.


Du har redan fått svar från de andra.

För övrigt så skulle det vara en stor bedrift att bryta nacken av sig hos mig eftersom alla fönster putsas från marknivå. Så skulle någon bryta nacken av sig så får de skylla sig själva yes.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 22:01) *
(...) Fö skulle jag aldrig betala nära tusen spänn för att få huset städat.


Inte jag heller, jag tar helst reda på min sk*t själv.
Och skulle jag bli bjuden på en storstädning så skulle jag antagligen städa själv innan de kom crazy.gif så man slapp skämmas... blush.gif
Eva i Skåne
Jag tycker det låter härligt att få storstädat och fint smile.gif , men jag är nog för snål mot mig själv. Tänker på allt annat jag skulle kunna få/göra för pengarna.
Leia
CITAT (TantGredelin @ 11-07-2007, 22:03) *
Själv skulle jag nog städa alltihop innan dom kom giggle.gif



Jag har en bekant som började ha städare hemma, men hon ville inte att städaren skulle tycka att hon hade det stökigt och skitigt hemma så hon städade alltid ett par timmar själv innan städaren kom... wacko.gif laugh.gif Efter tre tillfällen sade hon ifrån städhjälpen. biggrin.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 12-07-2007, 14:38) *
Jag har en bekant som började ha städare hemma, men hon ville inte att städaren skulle tycka att hon hade det stökigt och skitigt hemma så hon städade alltid ett par timmar själv innan städaren kom... wacko.gif laugh.gif Efter tre tillfällen sade hon ifrån städhjälpen. biggrin.gif

Av samma anledning skulle det inte löna sig för mig heller att ha städhjälp. rotfl.gif Dessutom är jag lite som Tesa skriver, jag vill inte att nån annan ska gå och röra runt i alla mina projekt.
ninnisky
Oh, jag skulle så gärna ha städhjälp igen! Har haft det i många år när jag jobbade. Visst plockade jag undan innan hon skulle komma men ändå uppvägde fördelarna. Storstädning 2-3 gånger om året vore underbart yes.gif
Leia
Personligen gillar jag att städa, så jag skulle aldrig leja (!) bort det.
Matlagningen däremot.... Hade jag råd skulle jag absolut anställa en kock, för laga mat är nog det tråkigaste jag vet.
Chamomille
CITAT (Leia @ 12-07-2007, 15:13) *
Personligen gillar jag att städa, så jag skulle aldrig leja (!) bort det.
Matlagningen däremot.... Hade jag råd skulle jag absolut anställa en kock, för laga mat är nog det tråkigaste jag vet.


Bra!!! bravo.gif
Du kan få låna min bättre hälft till matlagning så kan jag låna dig till städning! biggrin.gif
Leia
CITAT (Chamomille @ 12-07-2007, 15:16) *
Bra!!! bravo.gif
Du kan få låna min bättre hälft till matlagning så kan jag låna dig till städning! biggrin.gif


Apselut!!! Skulle inte tveka en sekund! smile.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 12-07-2007, 15:13) *
Personligen gillar jag att städa, så jag skulle aldrig leja (!) bort det.
Matlagningen däremot.... Hade jag råd skulle jag absolut anställa en kock, för laga mat är nog det tråkigaste jag vet.

Instämmer! yes.gif Jag skulle inte ha nåt emot att ha en egen butler. giggle.gif happy.gif
Snöflinga
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 22:01) *
Vem bär ansvaret om fönsterputsaren ramlar ner och bryter nacken? Fö skulle jag aldrig betala nära tusen spänn för att få huset städat.


Avdrag får ej göras om det är "svart" arbetskraft ... allt är skattat och tillför nya arbetstillfällen. Bra för alla parter tummenupp.gif Ovanligt klantig fönsterputsare hos mej om han bryter nacken, med inåtgående fönster rotfl.gif
Bee
Åh vad gärna jag skulle vilja att någon kom hem till mig och städade!
Men hur är det nu, jag har ju bara sett proffsen på jobbet och där är det så att om det ligger papper och annat skräp på skrivbordet så får dom inte damma där - så hur är det när dom kommer hem till en? Måste man plocka bort saker där man vill ha dammat? Jag menar, dom kan ju inte veta vad som skall ligga var, eller sortera in ren tvätt med mera med mera. Men det vore sååå skönt att slippa göra det själv!
TantGredelin
Så lätt det är att se detta ur vårt perspektiv som presumtiva köpare av tjänsten. Om man istället tänker på att de som utstängs från a-kassa och sjukkassa nu med hårdare tag- dessa kan hänvisas till den här sortens jobb. Så praktiskt med kombinerade åtgärder som förser de bättre ställda med billigare pigor och drängar. Man tjänar mer på det där avdraget ju mer man tjänar, det gäller alla skatteavdrag. Vems mormor/mamma/dotter ska gå omring och dammsuga under våra sängar? Hur kul kan det vara att arbeta hemma hos rika snåljåpar som inte ids hålla sina toaletter och spisar rena på egen hand...? Och vad kommer dom att tjäna? Tillräckligt för att köpa städhjälp?

[attachment=5149:80ICA3PS...CAGGAZK7.jpg]
Pirum
CITAT (TantGredelin @ 13-07-2007, 16:29) *
Vems mormor/mamma/dotter ska gå omring och dammsuga under våra sängar? Hur kul kan det vara att arbeta hemma hos rika snåljåpar som inte ids hålla sina toaletter och spisar rena på egen hand...? Och vad kommer dom att tjäna? Tillräckligt för att köpa städhjälp?

Jadå, om de bara arbetar 12-14 timmar/dag, 7 dagar i veckan så kommer de förmodligen att ha råd att själva skaffa hemhjälp nån timme i veckan smile.gif (är det två arbetande personer i hushållet krävs såklart inte sådana arbetsdagar för att tjäna på subventioneringen, men städerskor är väl ensamstående i lika stor utsträckning som övriga samhället)

Tillägg : städerskan på min arbetsplats har semester. Och det märks. Kaos. Ren jävla skandal att hon har lägre betalt än vi övriga anställda (som också har låg lön).
Tezzla
Tant Gredelin: Är det något fel på att städa? Är det något fel med det yrket? Är det bättre att fortsätta uppbära A-kassa? Eller är det kanske bättre att städa skolor, sjukkhus och andra statliga inrättningar än hon privatpersoner? I så fall, varför? Är det någon skillnad i arbetsuppgifterna? Anställningsformerna? Vad?

Varför denna ilska och fula, nedlåtande attityd till de som köper hemhjälp?

Det är tyvärr ni som är emot detta som bidrar till den dåliga synen som är på vissa sorters arbeten. Det är ni som får yrket att bli ett "fult" yrke. Det är inte de som anlitar tjänsten.
Cacki
Nä, inte fult yrke men jäkligt slitigt. Det fula i det hela är att vissa inte tycker att det är mer värt än att man bara är beredd att betala så lite själv!
bysmed
CITAT (Gita @ 11-07-2007, 21:13) *
Vadå? Jo, köpt städning av huset. I morse kom tre tjejer från en städfirma och satte igång. Nu är allt rent och fräscht, såhär välstädat har jag nog aldrig haft tidigare. Det kostade 1800:- dvs 900:- efter avdrag. Kommer att köpa tjänsten storstädning fyra gånger per år framöver.
Gita

grattis att du har råd till det
TantGredelin
Tezzla skrev: Eller är det kanske bättre att städa skolor, sjukkhus och andra statliga inrättningar än hon privatpersoner? I så fall, varför? Är det någon skillnad i arbetsuppgifterna? Anställningsformerna? Vad?

Ena sidan av saken: Som skattebetalare tycker jag det är motbjudande att vara med och betala för detta. Har inget emot att betala för sjuka, gamla, arbetslösa, föräldraledigheter etc. Men dessa fullt friska tennis- och golfspelande överklassmänniskor kan gott betala vad det kostar att hålla deras jättevåningar, villor och sommarställen i ordning. Om dom nu inte vill riskera pedikyren själva. Det är dom som nedvärderar arbetet när de inte vill betala vad det kostar.

Andra sidan av saken: Jo visst är det skillnad på att städa på det ena eller andra stället. Skillnaden är arbetskamrater, fackligt stöd, arbetsmiljöer som hindrar fallolyckor, halka, snedbelastning etc. Att känna sin arbetsmiljö från dag till dag, kunna fika tillsammans med andra, kunna duscha innan man går hem. Inte behöva stöta på berusade herrskap eller gnälliga kärringar (20-75 år av båda könen. Inte behöva tampas med husdjur och bortskämda ungar, sånt som ofta finns i hem.

Jag råkar veta en del om det där att bli utsatt för andras godtycke och sarkasmer. Inte av egen erfarenhet, för jag har ett bra yrke och en rätt hög lön, men bara för en generation sedan fanns det både pigor, drängar, i min släkt. Och så är det för nästan alla. Överklassen var liten och behövde hjälp med allt så länge det inte just kostade nånting. För en eller två eller tre generationer sedan finns den här erfarenheten hos nästan alla, det är bara att fråga de gamla.

Och vi som minns detta kommer inte att sätta oss i en sådan över- och underordningsrelation. Så är det bara. Därför ska vi själva ta hand om våra skitränder eller stå ut med dom. Men ni som inte vet av sådana känslor är bara att gratulera till det här bidraget så länge det varar. Njut av att det finns sämre ställda som inte hittar vettigare jobb än att dammsuga under era sängar och vispa runt i era toastolar.

[attachment=5161:UTYCASR4...CAC9EPU5.jpg][attachment=5161:UTYCASR4...CAC9EPU5.jp
g][attachment=5161:UTYCASR4...CAC9EPU5.jpg][attachment=5161:UTYCASR4...CAC9EPU5.
jpg][attachment=5161:UTYCASR4...CAC9EPU5.jpg][attachment=5161:UTYCASR4...CAC9EPU
5.jpg]
herkules
CITAT (TantGredelin @ 14-07-2007, 01:22) *
/--/
Ena sidan av saken: Som skattebetalare tycker jag det är motbjudande att vara med och betala för detta. Har inget emot att betala för sjuka, gamla, arbetslösa, föräldraledigheter etc. Men dessa fullt friska tennis- och golfspelande överklassmänniskor kan gott betala vad det kostar att hålla deras jättevåningar, villor och sommarställen i ordning. Om dom nu inte vill riskera pedikyren själva. Det är dom som nedvärderar arbetet när de inte vill betala vad det kostar.
/---/
Jag råkar veta en del om det där att bli utsatt för andras godtycke och sarkasmer. Inte av egen erfarenhet, för jag har ett bra yrke och en rätt hög lön, men bara för en generation sedan fanns det både pigor, drängar, i min släkt. Och så är det för nästan alla. Överklassen var liten och behövde hjälp med allt så länge det inte just kostade nånting. För en eller två eller tre generationer sedan finns den här erfarenheten hos nästan alla, det är bara att fråga de gamla.
Och vi som minns detta kommer inte att sätta oss i en sådan över- och underordningsrelation. Så är det bara. Därför ska vi själva ta hand om våra skitränder eller stå ut med dom. Men ni som inte vet av sådana känslor är bara att gratulera till det här bidraget så länge det varar. Njut av att det finns sämre ställda som inte hittar vettigare jobb än att dammsuga under era sängar och vispa runt i era toastolar.
/--/

det prioriteras jäkligt snett när borgarbrackorna bestämmer, folket betalar andras städhjälp med sina skattepengar medan tänderna ramlar ur munnen på dem.
men - ät gröt och håll ut, 4 års elände klarar vi arbetare nog av.

tänkte eg inte skriva i tråden då trådskaparen ofta kastar en brandfackla och sedan försvinner från diskussionen som blir. men så gjorde jag det i alla fall eftersom rättvisefrågor och solidaritet är viktigt.
AnitaO
CITAT (herkules @ 14-07-2007, 08:25) *
det prioriteras jäkligt snett när borgarbrackorna bestämmer, folket betalar andras städhjälp med sina skattepengar medan tänderna ramlar ur munnen på dem.
men - ät gröt och håll ut, 4 års elände klarar vi arbetare nog av.

tänkte eg inte skriva i tråden då trådskaparen ofta kastar en brandfackla och sedan försvinner från diskussionen som blir. men så gjorde jag det i alla fall eftersom rättvisefrågor och solidaritet är viktigt.

*nickar instämmande*
Dålig prioritering av vad man använder skattepengar till.
Jobbar man så mycket att man inte hinner städa sitt eget hem så har man förmodligen råd att betala själv.
Det är skillnad om det handlar om nån gammal människa, handikappad o.s.v.
Klart vi håller ut!! Det är snart bara 3 år kvar nu laugh.gif
Björken
Även fast jag tillhör arbetarklassen i dagligt tal så har jag tidigt lärt mig respektera andra människor och deras åsikter och att alla har ett lika värde, fattig som rik.
Att jag ger mig in i detta inlägg beror uteslutande på att jag blir så besviken när människor ser ner på det de kallar "borgarbrackor". Betänk att de är också människor och har lika stor rätt som vi andra att bli respekterade för det som de står för.
Förresten så är jag glad att det finns människor som vill vara de förhatliga företagsledarna som ansvarar för att många människor har ett arbete att gå till varje dag. Eller är de kanske den läkare som räddade livet på min nära och kära, visserligen tjänar han/hon massor av pengar men det tycker jag de är värda utan dem hade vi inte varit så stor skara som kunnat hålla på att gnälla om än det ena än det andra. Kanske är det forskaren som löser cancerns gåta som är den som ni ser ner på för att han/hon har råd att skaffa städhjälp hemma.
Ja jag kunde fortsätta att räkna upp många av de som många kallar överklassen som vi behöver ha lika väl som vi arbetare behövs också.

Att det sedan ska vara så stor skillnad i hur man ser på saker är lite konstigt. Ingen reflekterar över att även "överklassen" lämnar sina barn på förskolan eller i skolan, alltså köper tjänsten att passa barnen, men om de köper tjänsten att få barnen hämtade eller lämnade på dagis eller att få sitt hem städat då är det skattesubvention direkt. Vad är förskola/skola då?

Att det sedan finns de som tjänar gott om pengar utan att lyfta ett finger för det inser jag också, men från det till att klanka ner på alla som har råd att köpa tjänster är steget stort för mig.

Nu förstår jag att jag kommer att få många "elaka" kommentarer och det har jag inga problem att ta men jag kommer inte att besvara dem bara för att driva en hetsjakt på någon annan människa vare sig den är rik eller fattig. För mig är alla människor lika mycket värda.

Att min politiska uppfattning är den att det måste löna sig att arbeta står jag också för men jag har ändå full förståelse för att det finns andra som av en eller annan anledning inte kan göra det och dem delar jag mer än gärna med mig av till från det jag bidrar med i skatt.
AnitaO
CITAT (Björken @ 14-07-2007, 09:58) *
Även fast jag tillhör arbetarklassen i dagligt tal så har jag tidigt lärt mig respektera andra människor och deras åsikter och att alla har ett lika värde, fattig som rik.
Att jag ger mig in i detta inlägg beror uteslutande på att jag blir så besviken när människor ser ner på det de kallar "borgarbrackor". Betänk att de är också människor och har lika stor rätt som vi andra att bli respekterade för det som de står för.
Förresten så är jag glad att det finns människor som vill vara de förhatliga företagsledarna som ansvarar för att många människor har ett arbete att gå till varje dag. Eller är de kanske den läkare som räddade livet på min nära och kära, visserligen tjänar han/hon massor av pengar men det tycker jag de är värda utan dem hade vi inte varit så stor skara som kunnat hålla på att gnälla om än det ena än det andra. Kanske är det forskaren som löser cancerns gåta som är den som ni ser ner på för att han/hon har råd att skaffa städhjälp hemma.
Ja jag kunde fortsätta att räkna upp många av de som många kallar överklassen som vi behöver ha lika väl som vi arbetare behövs också.

Att det sedan ska vara så stor skillnad i hur man ser på saker är lite konstigt. Ingen reflekterar över att även "överklassen" lämnar sina barn på förskolan eller i skolan, alltså köper tjänsten att passa barnen, men om de köper tjänsten att få barnen hämtade eller lämnade på dagis eller att få sitt hem städat då är det skattesubvention direkt. Vad är förskola/skola då?

Att det sedan finns de som tjänar gott om pengar utan att lyfta ett finger för det inser jag också, men från det till att klanka ner på alla som har råd att köpa tjänster är steget stort för mig.

Nu förstår jag att jag kommer att få många "elaka" kommentarer och det har jag inga problem att ta men jag kommer inte att besvara dem bara för att driva en hetsjakt på någon annan människa vare sig den är rik eller fattig. För mig är alla människor lika mycket värda.

Att min politiska uppfattning är den att det måste löna sig att arbeta står jag också för men jag har ändå full förståelse för att det finns andra som av en eller annan anledning inte kan göra det och dem delar jag mer än gärna med mig av till från det jag bidrar med i skatt.


Att vara av åsikten att det är en dålig prioritering av skattepengar att subventionera detta hoppas jag inte du tycker är att "se ner på borgarbrackor".
Tycker inte att jämförelse med t.ex. dagis är relevant.
Man KAN inte ta hand om sina barn medan man jobbar. Däremot KAN man städa.
Därför anser jag att det inte ska subventioneras med skattepengar. Det ska däremot dagis och skola göra.
Där handlar det om att ta hand om nästa generation människor som ska ta över samhället. En himmelsvid skillnad!!!!

herkules
CITAT (Björken @ 14-07-2007, 09:58) *
Även fast jag tillhör arbetarklassen i dagligt tal så har jag tidigt lärt mig respektera andra människor och deras åsikter och att alla har ett lika värde, fattig som rik.
Att jag ger mig in i detta inlägg beror uteslutande på att jag blir så besviken när människor ser ner på det de kallar "borgarbrackor". Betänk att de är också människor och har lika stor rätt som vi andra att bli respekterade för det som de står för.
Förresten så är jag glad att det finns människor som vill vara de förhatliga företagsledarna som ansvarar för att många människor har ett arbete att gå till varje dag. Eller är de kanske den läkare som räddade livet på min nära och kära, visserligen tjänar han/hon massor av pengar men det tycker jag de är värda utan dem hade vi inte varit så stor skara som kunnat hålla på att gnälla om än det ena än det andra. Kanske är det forskaren som löser cancerns gåta som är den som ni ser ner på för att han/hon har råd att skaffa städhjälp hemma.
Ja jag kunde fortsätta att räkna upp många av de som många kallar överklassen som vi behöver ha lika väl som vi arbetare behövs också.

Att det sedan ska vara så stor skillnad i hur man ser på saker är lite konstigt. Ingen reflekterar över att även "överklassen" lämnar sina barn på förskolan eller i skolan, alltså köper tjänsten att passa barnen, men om de köper tjänsten att få barnen hämtade eller lämnade på dagis eller att få sitt hem städat då är det skattesubvention direkt. Vad är förskola/skola då?

Att det sedan finns de som tjänar gott om pengar utan att lyfta ett finger för det inser jag också, men från det till att klanka ner på alla som har råd att köpa tjänster är steget stort för mig.

Nu förstår jag att jag kommer att få många "elaka" kommentarer och det har jag inga problem att ta men jag kommer inte att besvara dem bara för att driva en hetsjakt på någon annan människa vare sig den är rik eller fattig. För mig är alla människor lika mycket värda.

Att min politiska uppfattning är den att det måste löna sig att arbeta står jag också för men jag har ändå full förståelse för att det finns andra som av en eller annan anledning inte kan göra det och dem delar jag mer än gärna med mig av till från det jag bidrar med i skatt.


nu tjänar inte forskare så vansinnigt mycket pengar.. flirting.gif
det jag tycker är snett är att högavlönade människor kan använda sig av pigor i hemmet och göra avdrag för det! betalar man klabbet själv så ordar inte jag om det!
att ta från pensionärer, lågavlönade och sjukas skatter för att finansiera något du måste tjäna mer än 650 000 kr/år för att tjäna på - det är inte schysst.

du blandar ihop äpplen och päron när du nämner dagis i pigdebatter.

att utnyttja (att över huvud taget komma på något sådant här) är skamligt!

tycker jag.
TantGredelin
Björken skrev: Ingen reflekterar över att även "överklassen" lämnar sina barn på förskolan eller i skolan, alltså köper tjänsten att passa barnen, men om de köper tjänsten att få barnen hämtade eller lämnade på dagis eller att få sitt hem städat då är det skattesubvention direkt. Vad är förskola/skola då?

De flesta rika föredrar att ha "en liten människa" från något fattigare land som kommer hem och ser efter barn och hushåll som statsminstern själv har ordnat det. Jag tror att dom tycker det är jobbigt att köra barnen till dagis, och att dom tror att barnen blir förstörda av att beblanda sig med andra socialgruppers ungar. En liten människa som inte ställer krav, för då får hon åka hem igen.

Men nu handlar inte den här tråden om barnomsorg, skola eller andra tjänster som det finns massor av goda skäl för att subventionera med skattemedel, liksom sjukvård, äldreomsorg och stöd till funktionshindrade. Det handlar om vem som ska betala för att någon ska få bubbelbadkaren rengjorda med tandborste och kläderna inhängda i dressinroomgarderoberna. Jag vill inte vara med och betala eftersom den här tjänsten, till skillnad från de övriga, bara förstärker klasskillnaderna.
Jag föraktar verkligen inte företagsledare, advokater eller andra högavlönade, och i synnerhet inte läkare wink.gif utan det är den där attityden, att vilja lägga över sina kostnader på andra för att få helt privata tjänster utförda. Fast de har råd. Och den attityden visar att de inte värderar det arbete de vill ha gjort.
Det är något helt annat att dela på kostnaden när gamla stela gubbar behöver hjälp att klippa tånaglarna, eller när en utsliten städerska behöver vara sjukskriven några veckor.
caprifol
Varför denna nedsättande benämning - pigor och drängar (för tonen ÄR nedsättande!) - så fort det gäller städjobb?
Vad kallas hårfrissan för som knådar din hårbotten?
Jag kan köpa argumenten mot att använda skattemedel men inte den ton som många använder mot s k "borgare" som köper tjänsten. Både jag och min man har pluggat många år, dragit på oss studieskulder, periodvis pluggat jämsides med jobb o s v. Vi är rätt högavlönade och skäms inte för det! Har aldrig haft en spänn i bidrag (förutom barnbidrag o likn) och betalat massor i skatt. Jag kommer med gott samvete att köpa städhjälp för punktinsatser.

För många år sedan, när vi jobbade mer än nu, hade vi städhjälp (VITT!) och jag skulle aldrig ha pratat om henne som Piga!

(detta inte riktat till någon speciell utan i allmänhet till dem som kör med dessa - som jag tycker - trista benämningar).

Tesa
..och vad är det för fel på att kallas piga eller dräng...egentligen? De har utgjort stommen i det svenska samhället under århundranden...det är bara det att de yrkena gått ur tiden...men de verkar ju vara på väg tillbaka. De flesta av oss har gott om pigor och drängar i anorna..de var den tidens "industirarbetare"...och dom är väl inget man ser ner på..
TantGredelin
Tror "caprifol" att universitetsutbildningar är gratis, så har hon missat något trots all utbildning. Vi har solidariskt betalat för din utbildning, jag och metallarbetaren, hårfrissan, undersköterskan och städerskan. Och alla andra utom skattesmitarna och nolltaxerarna. För så ser vårt system ut, att vi (de flesta av oss) gemensamt betalar för sådant som vi upplever gagnar samhällsutvecklingen. Studiemedlen ni tog bekostade bara ert uppehälle under studietiden, själva högskole- och universitetsutbildningen är solidariskt betald med skattemedel. Helt OK enligt de flesta. Men nu finns det alltså de som anser att skatteavdraget för hushållsnära tjänster (för att använda ett uttryck som iaf borgerliga människor upplever som helt neutralt) också gynnar samhällsutvecklingen. Men det tycker alltså inte jag. Jag tycker istället att folk ska ha så stora bostadsytor som dom själva klarar att sköta, och vill dom ha större så ska dom själva betala vad det kostar att hålla dom i ordning.
rtfm.gif
Gita som tog initiativ till den här tråden har lyst med sin frånvaro. Det liknar Sverigedemoraternas teknik i diskussioner av det här slaget. Kläcka ur sig något men inte diskutera sakfrågor! Så typiskt för provokatörer. Vad blir nästa utspel?
thumbdown.gif
caprifol
Egentligen spårar tråden ut nu (och blir lite väl personlig) men jag kan inte låta detta stå oemotsagt:
Nej Tant Gredelin - caprifol må ha missat mycket men inte detta och du har INTE betalat för min utbildning. Den har jag betalat alldeles själv - har nämligen mestadels studerat utomlands (med dryga avgifter som jag alldeles själv slitit ihop till - inte fått av rika föräldrar!). OK det "vanliga" studielånet hade en liten bidragsdel (kring 8-900 kr per termin dåförtiden om jag inte missminner mig), men jag har inte utnyttjat svenska lärosäten, dess lärare m m, som du - utan att veta - påstår. Förutom bidragsdelen så betalar vi som är lyckliga nog att ha jobb hela tiden tillbaka på studieLÅNET.

Och Tesa - jag tycker inte att de "gamla" orden piga och dräng är nedsättande, däremot sättet det används av många. Då det används i samband med "att ta hand om andras sk-t" och i liknande sammanhang kan då inte jag se något smickrande i dem...
Netha
Man må tycka vad man vill ang skatteavdrag på hushållsnära tjänster. Men att komma med påståenden som "borgarbrackorna, tennis och golfspelande överklassmänniskor" osv osv om dem som man tror, kommer att utnyttja tjänsterna... det är LÅGT!

I min familj är inkomstspannet från 180.000 kr - 1.230.000 kr/år... ingen av de mest högavlönade spelar vare sig golf eller tennis och inte heller anlitar de städhjälp.
Däremot är två av dem med ganska låg inkomst golfare.... osv
Mycket av vad vi sysslar med och satsar på, beror på prioriteringar.

Priset för en veckas solsemester utomlands, räcker gott och väl till att få hemmet storstädat 1 - 2ggr/år
Ett krogbesök/vecka = månatlig städning

Som sagt... det mesta handlar om prioriteringar.

Sedan så tycker jag att Gita som startade tråden, gott kan komma och ge sin synpunkt på inläggen...
trist om hon bara tänder en fackla och sedan sitter och gluttar i smyg. sad.gif

herkules
hur kan man över huvud taget försvara att städhjälp ska subventioneras med skattemedel?
folk får prioritera hur de vill men de ska fasiken betala själva!
Netha
CITAT (herkules @ 15-07-2007, 22:31) *
hur kan man över huvud taget försvara att städhjälp ska subventioneras med skattemedel?
folk får prioritera hur de vill men de ska fasiken betala själva!


Där kan jag till viss del hålla med dig... men... tycker du då att det är lika skamligt att man får göra ROT-avdrag?


Kan det kanske bero på att det senare utförs mest av män?
Bee
Varför uppstår en sån här debatt enbart när det handlar om traditionella kvinnosysslor? Varför var det inte stor debatt när ROT-avdraget fanns? Var det för att det var män som behövde jobb och staten kom på att man kunde subventionera det för att på så sätt får fler vita jobb?

Och lägg märke till att det inte är många män som deltar i debatten heller - varken här eller på andra ställen där frågan har debatteras.

Är det en kvinnofråga? Varför skall kvinnor hacka på andra kvinnor för att de använder en tjänst vitt? Inte vill vi väl att dessa tjänster enbart skall utföras svart? Utan möjligheter till sjukpeng, semester, försäkringar med mera.

Nej, sluta hacka på kvinnor! Vare sig det gäller dom som utför jobbet eller dom som anlitar tjänsten. För det ÄR nedlåtande att bli kallad piga. Vi måste alla försörja oss på något sätt och då är det inte sjysst att degradera vissa jobb.

Netha, du hann före mig wub.gif
mamamaggan
ROT-avdraget var inte kopplat till hur mycket du som anlitade hantverkare tjänar men det är de hushållsnära tjänsterna vad jag förstår.

Och dra elledningar t ex får man inte göra själv. Men städa borde väl alla kunna göra?

Vore det inte bättre att den som inte kan utföra sådan sysslor fick det subventionerat än att den som har råd att betala fullt pris ska få det ?

Bee
CITAT (mamamaggan @ 15-07-2007, 22:58) *
ROT-avdraget var inte kopplat till hur mycket du som anlitade hantverkare tjänar men det är de hushållsnära tjänsterna vad jag förstår.

Och dra elledningar t ex får man inte göra själv. Men städa borde väl alla kunna göra?

Vore det inte bättre att den som inte kan utföra sådan sysslor fick det subventionerat än att den som har råd att betala fullt pris ska få det ?


ROT-avdraget var i allra högsta grad kopplat till din inkomst - det var ett skatteavdrag om 30% av arbetskostnaden och man fick bifoga fakturan i deklarationen. Det var väldigt noga att arbetaskostnaden var specificerad. Det fanns ett tak för hur mycket man fick göra avdrag för dock.

Vi har aldrig fått gjort om vårt badrum på ett professionellt sätt om det inte hade funnits ROT-avdrag då (slutet av 90-talet vill jag minnas).

Det sista du säger om förmågan att arbeta kopplat till pris - ja det är ju så hemtjänsten för pensionärer har fungerat på många ställen i många år. Och då kom det hem en dam som bestämde din arbetsförmåga. I vår kommun har man numera gått från det kostnadskrävande sättet och beslutat om 79:-/timman för all hemtjänst.
anncharlotte
[
anncharlotte
CITAT (Netha @ 15-07-2007, 21:47) *
Man må tycka vad man vill ang skatteavdrag på hushållsnära tjänster. Men att komma med påståenden som "borgarbrackorna, tennis och golfspelande överklassmänniskor" osv osv om dem som man tror, kommer att utnyttja tjänsterna... det är LÅGT!

I min familj är inkomstspannet från 180.000 kr - 1.230.000 kr/år... ingen av de mest högavlönade spelar vare sig golf eller tennis och inte heller anlitar de städhjälp.
Däremot är två av dem med ganska låg inkomst golfare.... osv
Mycket av vad vi sysslar med och satsar på, beror på prioriteringar.

Priset för en veckas solsemester utomlands, räcker gott och väl till att få hemmet storstädat 1 - 2ggr/år
Ett krogbesök/vecka = månatlig städning

Som sagt... det mesta handlar om prioriteringar.

Sedan så tycker jag att Gita som startade tråden, gott kan komma och ge sin synpunkt på inläggen...
trist om hon bara tänder en fackla och sedan sitter och gluttar i smyg. sad.gif


Fast en skillnad är ju att jag tex som prioriterar en solsemester under vintern eftersom jag jobbar massor varje sommar och inte har möjlighet att njuta av den Svenska sommaren, städar själv och betalar min semester själv, inte får jag några skatteavdrag för den.
Chamomille
CITAT (AnitaO @ 14-07-2007, 09:27) *
*nickar instämmande*
Dålig prioritering av vad man använder skattepengar till.
Jobbar man så mycket att man inte hinner städa sitt eget hem så har man förmodligen råd att betala själv.
Det är skillnad om det handlar om nån gammal människa, handikappad o.s.v.
Klart vi håller ut!! Det är snart bara 3 år kvar nu laugh.gif


Eller också kanske det är så att man MÅSTE arbeta 15 timmmar om dygnet för att ha råd att äta och betala räkningar mm. Det finns dom som inte har mer än 70-80 kr i timmen (skandal). Och dessutom ett helvetes tungt jobb så att man är totalslut när man väl kommer hem! Då tackar jag för att någon skulle kunna tänka sig att städa mina "skitrännor" eller vad det nu är. Och finns det ett avdrag... Jaa. då kanske jag skulle utnyttja det...
TantGredelin
Eftersom det är ett avdrag, så är det olika beroende på hur mycket man tjänar. Om man tjänar ca 600000 om året är det 50 % sedan sjunker procentsatsen successivt, precis som med alla andra avdrag. Så i normala inkomstlägen blir avdraget 25-30 %, medan de som tjänar mest har mest att vinna på reformen. Exakt som den nuvarande regeringen önskar.
Chamomille
CITAT (TantGredelin @ 16-07-2007, 02:59) *
Eftersom det är ett avdrag, så är det olika beroende på hur mycket man tjänar. Om man tjänar ca 600000 om året är det 50 % sedan sjunker procentsatsen successivt, precis som med alla andra avdrag. Så i normala inkomstlägen blir avdraget 25-30 %, medan de som tjänar mest har mest att vinna på reformen. Exakt som den nuvarande regeringen önskar.


Ganska sjukt måste jag säga. Då får väl en annan ett avdrag på 0 % ungefär... Det är nog många som ångrar sitt "val" just nu....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon