Full version: NU ÄR DET KRIG!
Eva Welam

NU ÄR DET KRIG!

Efter att ha gjort om trädgårdslandet till pallkrageland hoppades jag att sniglarna inte skulle hitta dit. MEN DET GJORDE DOM!
Jag satte maken i arbete. Åkte till Jula och köpte elrep. 59:- för 200 meter. Inhandlade även sk. sockerbitar att användas som isolatorer. En transformator på 24 V hittade vi i garaget. Härligheten monterades på pallkragarna. Därefter anslöt vi det hela till elnätet.




Snigel 4.JPG




I morse var lyckan fullständig! Det fungerar!




Snigel 1.JPG


Snigel 2.JPG

En bra snigel är en död snigel!

Nu är det bara att ge sig ut och tvätta av repen med diskborste. Vore ju synd om det blev kortslutning!
*Ulrica*
bravo.gif Underbart härligt att se!

Hm... hur kopplar ni mellan pallkragarna? För jag antar att det inte bara är EN pallkrage som är elektrifierad? g.gif
Chamomille
bravo.gif bravo.gif bravo.gif
yaay.gif
PutteN
helt klart bästa metoden hittils, går ju att köra mer volt nuke.gif bara fantasin sätter gränser som sagt

//Putte
Eva Welam
CITAT (*Ulrica* @ 13-07-2007, 11:46) *
bravo.gif Underbart härligt att se!

Hm... hur kopplar ni mellan pallkragarna? För jag antar att det inte bara är EN pallkrage som är elektrifierad? g.gif


Hej Ulrica!

Här kommer bilder på hur vi kopplat pallkragarna. smile.gif

[attachment=5151:koppling1.jpg]

[attachment=5152:koppling2.jpg]

[attachment=5153:koppling3.jpg]

[attachment=5154:koppling4.jpg]
storm
Verkar humanare än det förslag vi har fått på våran kolonilott,strö salt på dom,okey sniglarna är inte kul att ha men va fan det är en plågsam död det är ju som om nån skulle kasta syra på oss,huva.då klipper jag hälldre huvudet av dom en snabb död iallafall.
Eva i Västerås
Det har varit stora diskussioner, här eller på AOT-s forum om att döda långsamt eller snabbt. man behöver ju inte tortera ihjäl djuren som kommit fel. Salta ihjäl sniglarna kommer väl under tortyr, eller hur?
Vi bara känner det som om dom medvetet djävlas med oss, men så är det ju faktiskt inte. Det kan ju vara nog med att vi dödar dom!?
Dito Verde
Hej Eva
En sådan fin odling du har. Jag ser prydliga pallkragar med vacker sten emellan. Undrar hur det ser ut i sin helhet? Kan man få se en bild på hela odlingslotten? Jag har flera pallkragar och hemmabyggda lådor. Har försökt lägga täckbark mellan dem men gräs och ogräs tittar upp fortare än vad jag hinner rensa.
Hälsningar
/p
Eva Welam
CITAT (Dito Verde @ 20-07-2007, 21:35) *
Hej Eva
En sådan fin odling du har. Jag ser prydliga pallkragar med vacker sten emellan. Undrar hur det ser ut i sin helhet? Kan man få se en bild på hela odlingslotten? Jag har flera pallkragar och hemmabyggda lådor. Har försökt lägga täckbark mellan dem men gräs och ogräs tittar upp fortare än vad jag hinner rensa.
Hälsningar
Peggy Österberg i Surte



Hej Peggy!

Här kommer bilderna.

Jag grävde ur mitt gamla trädgårdsland, la markduk och kantsten. Efter att ha placerat ut pallkragarna la jag sjösten runt dom.

[attachment=5344:pallkrage1.jpg]

[attachment=5345:pallkrage3.jpg]

[attachment=5346:pallkrage_2.jpg]


Chamomille
Åh va fint... bravo.gif

Dito Verde
Oj oj oj vad snyggt...
Lycka till.
/P
Hannele
CITAT (Eva i Västerås @ 13-07-2007, 22:57) *
Vi bara känner det som om dom medvetet djävlas med oss, men så är det ju faktiskt inte.

I Västerås har ni väl inte så mycket sniglar, ännu?
Killensomvillhagrönafingrar
Verkligt snygg och praktisk lösning.

Får nog bli något liknande för mig.
Dock har jag en liten fråga.
Hur kommer det sig att ni inte placerade elen på kantstenen runt landet? Ok ni får en liten ingång men ni slipper en massa kopplingar.

Hur pass barnsäker blir en sådan här installation?

Off topic
Mina 9 upphöjda odlingsbäddar har sjöstenplattor melllan och runt om.
Tänkte att man kanske skulle sätta elslingar runt om hela landet istället. Om man bara tänker på att hålla dem 3 cm över marken borde väl inte regnvatten ställa till det? Dock med reservationen att man måste stänga av den på vintern då det ligger snö på marken.
Eva Welam
[quote name='Killensomvillhagrönafingrar' date='08-08-2007, 09:15' post='645551']
Verkligt snygg och praktisk lösning.

Får nog bli något liknande för mig.
Dock har jag en liten fråga.
Hur kommer det sig att ni inte placerade elen på kantstenen runt landet? Ok ni får en liten ingång men ni slipper en massa kopplingar.

Hur pass barnsäker blir en sådan här installation?

Off topic
Mina 9 upphöjda odlingsbäddar har sjöstenplattor melllan och runt om.
Tänkte att man kanske skulle sätta elslingar runt om hela landet istället. Om man bara tänker på att hålla dem 3 cm över marken borde väl inte regnvatten ställa till det? Dock med reservationen att man måste stänga av den på vintern då det ligger snö på marken.
[/quote


Hej!

Vi hade problem att fästa elrepet på stenarna runt landet. Därför blev det en lösning med "sockerbitar" som distanser som skruvades fast i pallkragarna. Men det går säkert att lösa med hjälp av trästolpar eller något sån´t.

Barnsäkert och husdjurssäkert är det. Vi har en 24 V transformator. Tar man i trådarna så känns det inget, men sniglarna känner det!
linusm
Fy f*n va smidigt
Susanne i Linköping
SUPERIDÉ!!!!! bravo.gif Är det sånt där elsnöre som brukar användas till ko- och häststängsel? För sånt har jag en rulle av i förrådet, kände att jag borde kasta bort den men eftersom sniglarna för första gången har hittat hit i år lär jag få användning för eltråden.

Har någon ett tips på lämplig, helst billig, 24V-transformator? Tolvvolts finns det ju gott om billiga av, men inte 24V.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon