Full version: DIGITALT
joulanta
Jag har en digitalkamera med max 8 megapixlar. Så långt allt väl men när jag går till photoshop och ska göra bilden mindre har den mara 72 dpi kan det stämma det är även 72 dpi om jag tar en bild med 3 megapixlar visst ska den vara på minst 250 dpi. Har frågar på affären där jag köpte kameran men dom vet inget om sånt där. Därför vore det bra om nån kunnig visste hur det ska va innan jag går tillbaks på affären.
Elizabet
Tobb
Var ett tag sedan jag använde photoshop, men det jag har för mig med den inställningen är kanske att den är inställt på att det ska vara 72 punker per tum (dots per inch) när du skriver ut bilden? Och som du inte behöver ändra om du bara ska ha den i datorn men i mindre format bara?
Men titta om du kan hitta bildens storlek, borde vara i närheten av 3264 x 2448 om du har en kompaktkamera. Ändra den storleken till någon lämplig bredd som du vill ha på bilden.

Men förstod inte riktigt vad du menade med 250dpi?

Pirum
Digitalkameran ger en bild i pixlar, x * y, det finns ingenting som säger att den ska ha en viss storlek vid utskrift eller visning på skärm. Men det är bara att själv ställa in hur många dpi du vill ha, exempelvis i Photoshop. Väljer du 250dpi kanske din 3MPixel-bild blir 15x10cm vid utskrift, väljer du 72 dpi blir den mycket större men inte lika 'skarp'.

Det är vid utskrift bättre att ändra dpi än att ändra själva storleken i antal pixlar - så långt det är möjligt, alla skrivare klarar ju inte samma upplösningar. Ändra storleken i pixlar gör man ofta bara för att modifiera bilden för att använda den på nätet exempelvis, eller för att spara hårddiskplats kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon