Full version: Nybörjarfråga
MrsFritz
Hej på er!

Nu, efter flera år av försummelse från min sida, ska en bit av tomten förvandlas till köksträdgård. Jag kommer att odla i pallkragar men har ett par frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på.

Är det nödvändigt att fylla pallarna med jord redan i höst eller kan jag vänta med det till nästa vår? Om jag öser på med jord i år så måste jag väl vara på det klara med vad varje låda ska innehålla så att jag väljer rätt gödsel? Jag vill i första hand odla bär - jordgubbar, smultron och amerikanska blåbär.

Vi har hästgödsel i en rejäl hög som brunnit i snart nio månader. Hur länge måste hästgödsel brinna, är det någon som vet?

Att planera trädgården är sannerligen inte lätt för den som betraktar växter som något abstrakt. Men nu ska jag minsann lära mig att känna mig som hemma även utan asfalt under fötterna ;-)
kerstin z5-6
Du kan fylla kragarna i vår om du vill -din hästgödsel är klar nu och am.Blåbär vill ha sur jord -så ogödslad torv blandad med hästgödsel blir utmärkt
MrsFritz
Tack kerstin!

Det underlättar att veta att vi kan ta tid på oss att planera hur det ska se ut till slut! thanks.gif
Jan Lindgren
Hej!
Gödsel behöver aldrig brinna. När gödseln brinner avgår en massa näringsämnen som år miljöskadliga. Jag anser ändå att just hästgödsel ska brinna för det innehåller så fruktansvärt mycket ogräsfrö. Jag hoppas för din skull att temperaturen har varit tillräckligt hög så att fröna har dött annars har du fått sysselsättning de närmaste åren. Man kan också lägga hästgödseln i botten med ett tjock lager av ogräsfri jord ovanpå men då får du aldrig röra om i jorden så att fröna kommer upp till ytan.
NVH
Jan Lndgren
MrsFritz
Jan, tack för ditt svar!

Aha, så jag bör ta det lite lugnt med hästgödsel om jag inte har ogräsrensning som främsta hobby? Jag läste någonstans att hästgödsel ska brinna i minst två års tid men det måste vara ovanligt att gödselhögar blir liggande så länge.

Innehåller inte kogödsel också väldigt mycket ogräsfrön?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon