Full version: ÖL
aanderss
Vilken öl gillar ni bäst
Chamomille
Smugglad öl e god...
Tosan
CITAT (Chamomille @ 17-07-2007, 22:05) *
Smugglad öl e god...

Hehe, det har du rätt i devil.gif
Annars dricker jag helst Lapin Kulta eller Carlsberg Export
Elisabeth-Västkustkolonisten
Dunkles Weissbier (Weizenbier)

aanderss
CITAT (Chamomille @ 17-07-2007, 22:05) *
Smugglad öl e god...

rotfl.gif
Betty
Halvmörk lager är godast tycker jag - Falcon Bayersk tummenupp.gif
aanderss
berlinerkinder eller tuborg classic är bäst
cic
Beror HELT på tillfälle. En varm sommardag dricker jag gärna en smakrik tjeckisk lager eller veteöl. Fast favoriten är ale och stoute. Och bland dessa favoriter finns kilkenny och guinness.
Chamomille
Egentligen ska den bara vara KALL.... Så spelar det egentligen ingen roll vad den heter...
fredwel
Jag gillar öl :-D

Varmt och stark mat: Corona med en limeklyfta

Weissbier är gott, ljus med jästfällning ska det vara.

En svensk lager som är god är Eriksberg. Den är kryddad med aromahumle som ger en speciell doft och smak.

Kilkenny slinker väl ner ibland, likaså Nils Oscar india ale

När det gäler folköl funkar norrlands guld utmärkt

Nån tjeck ibland, Pilsner Urquell eller starobrno.

Grolch är ett gott holländskt öl.

Ett gott trappistöl är som en hel måltid - med efterrätt!

Slottskällans bryggeri har tagit fram många godsaker http://www.slottskallan.se

Men som absolut favorit måste jag nog ta Wisby kloster. Vi brukar åka ner till medeltidsveckan varje år och konsumera en del. För sex år sedan hände detta, citerat från min frus hemsida:

Två viktiga komponenter som gör medeltidsveckan så trevlig är färsköl och gatuförsäljning. Medan vi njöt av ölet på Kapitelhusgården en eftermiddag stod vi och beundrade en vacker silverring hos en dansk silversmed. Fredrik blev så förtjust i den att han köpte den och medan han betalade såg vi även andra ringar som smeden sålde som vi båda föll för. De var platta och var stämplade runtom med "omnia vincit amor" d.v.s. "kärleken övervinner allt". Fredrik sade i förbigående att om jag någon gång ska förlova mig kan jag tänka mig en sådan ring, något som ingen av oss tog på något allvar.

Dagen innan vi skulle åka hem till Stockholm igen drack vi en hel del öl så vid kvällningen var vi rätt luriga allihop. Plötsligt stötte vi ihop med silversmeden som var på väg ut för festa och medan jag hjälpte henne snöra sitt klänningsliv kom vi igen att tänka på de vackra ringarna vi sett. Anna hade gått in på en restaurang för att pudra näsan och jag och Fredrik slog oss ner på trottoaren och väntade. Inspirerade av mötet med smeden började vi prata om förlovningar och till sist spände Fredrik ögonen i mig och sade "Du vågar aldrig!". Varpå jag kontrade med "Jo, jag vågar, men du vågar aldrig!" och det gick upp för oss båda att det gjorde vi visst och hux flux var vi förlovade! Vi bestämde oss för att köpa ringarna av smeden dagen efter och firade natten lång med bubbel som sig bör. Den bästa kommentaren stod Fredriks pappa Anders för när Fredrik ringde hem på natten för att berätta nyheten.
Fredrik: "Jag har förlovat mig!"
Anders: "[förvirrad tystnad] ...med vem då?"

När vi vaknade på morgonen med en brutal baksmälla ångrade vi bittert våra utsvävningar kvällen innan - men inte förlovningen!


/fredrik
aanderss
CITAT (fredwel @ 17-07-2007, 22:32) *
Jag gillar öl :-D

Varmt och stark mat: Corona med en limeklyfta

Weissbier är gott, ljus med jästfällning ska det vara.

En svensk lager som är god är Eriksberg. Den är kryddad med aromahumle som ger en speciell doft och smak.

Kilkenny slinker väl ner ibland, likaså Nils Oscar india ale

När det gäler folköl funkar norrlands guld utmärkt

Nån tjeck ibland, Pilsner Urquell eller starobrno.

Grolch är ett gott holländskt öl.

Ett gott trappistöl är som en hel måltid - med efterrätt!

Slottskällans bryggeri har tagit fram många godsaker http://www.slottskallan.se

Men som absolut favorit måste jag nog ta Wisby kloster. Vi brukar åka ner till medeltidsveckan varje år och konsumera en del. För sex år sedan hände detta, citerat från min frus hemsida:

Två viktiga komponenter som gör medeltidsveckan så trevlig är färsköl och gatuförsäljning. Medan vi njöt av ölet på Kapitelhusgården en eftermiddag stod vi och beundrade en vacker silverring hos en dansk silversmed. Fredrik blev så förtjust i den att han köpte den och medan han betalade såg vi även andra ringar som smeden sålde som vi båda föll för. De var platta och var stämplade runtom med "omnia vincit amor" d.v.s. "kärleken övervinner allt". Fredrik sade i förbigående att om jag någon gång ska förlova mig kan jag tänka mig en sådan ring, något som ingen av oss tog på något allvar.

Dagen innan vi skulle åka hem till Stockholm igen drack vi en hel del öl så vid kvällningen var vi rätt luriga allihop. Plötsligt stötte vi ihop med silversmeden som var på väg ut för festa och medan jag hjälpte henne snöra sitt klänningsliv kom vi igen att tänka på de vackra ringarna vi sett. Anna hade gått in på en restaurang för att pudra näsan och jag och Fredrik slog oss ner på trottoaren och väntade. Inspirerade av mötet med smeden började vi prata om förlovningar och till sist spände Fredrik ögonen i mig och sade "Du vågar aldrig!". Varpå jag kontrade med "Jo, jag vågar, men du vågar aldrig!" och det gick upp för oss båda att det gjorde vi visst och hux flux var vi förlovade! Vi bestämde oss för att köpa ringarna av smeden dagen efter och firade natten lång med bubbel som sig bör. Den bästa kommentaren stod Fredriks pappa Anders för när Fredrik ringde hem på natten för att berätta nyheten.
Fredrik: "Jag har förlovat mig!"
Anders: "[förvirrad tystnad] ...med vem då?"

När vi vaknade på morgonen med en brutal baksmälla ångrade vi bittert våra utsvävningar kvällen innan - men inte förlovningen!
/fredrik


trevlig läsning var de
Chamomille
CITAT (fredwel @ 17-07-2007, 22:32) *
Jag gillar öl :-D

Varmt och stark mat: Corona med en limeklyfta

Weissbier är gott, ljus med jästfällning ska det vara.

En svensk lager som är god är Eriksberg. Den är kryddad med aromahumle som ger en speciell doft och smak.

Kilkenny slinker väl ner ibland, likaså Nils Oscar india ale

När det gäler folköl funkar norrlands guld utmärkt

Nån tjeck ibland, Pilsner Urquell eller starobrno.

Grolch är ett gott holländskt öl.

Ett gott trappistöl är som en hel måltid - med efterrätt!

Slottskällans bryggeri har tagit fram många godsaker http://www.slottskallan.se

Men som absolut favorit måste jag nog ta Wisby kloster. Vi brukar åka ner till medeltidsveckan varje år och konsumera en del. För sex år sedan hände detta, citerat från min frus hemsida:

Två viktiga komponenter som gör medeltidsveckan så trevlig är färsköl och gatuförsäljning. Medan vi njöt av ölet på Kapitelhusgården en eftermiddag stod vi och beundrade en vacker silverring hos en dansk silversmed. Fredrik blev så förtjust i den att han köpte den och medan han betalade såg vi även andra ringar som smeden sålde som vi båda föll för. De var platta och var stämplade runtom med "omnia vincit amor" d.v.s. "kärleken övervinner allt". Fredrik sade i förbigående att om jag någon gång ska förlova mig kan jag tänka mig en sådan ring, något som ingen av oss tog på något allvar.

Dagen innan vi skulle åka hem till Stockholm igen drack vi en hel del öl så vid kvällningen var vi rätt luriga allihop. Plötsligt stötte vi ihop med silversmeden som var på väg ut för festa och medan jag hjälpte henne snöra sitt klänningsliv kom vi igen att tänka på de vackra ringarna vi sett. Anna hade gått in på en restaurang för att pudra näsan och jag och Fredrik slog oss ner på trottoaren och väntade. Inspirerade av mötet med smeden började vi prata om förlovningar och till sist spände Fredrik ögonen i mig och sade "Du vågar aldrig!". Varpå jag kontrade med "Jo, jag vågar, men du vågar aldrig!" och det gick upp för oss båda att det gjorde vi visst och hux flux var vi förlovade! Vi bestämde oss för att köpa ringarna av smeden dagen efter och firade natten lång med bubbel som sig bör. Den bästa kommentaren stod Fredriks pappa Anders för när Fredrik ringde hem på natten för att berätta nyheten.
Fredrik: "Jag har förlovat mig!"
Anders: "[förvirrad tystnad] ...med vem då?"

När vi vaknade på morgonen med en brutal baksmälla ångrade vi bittert våra utsvävningar kvällen innan - men inte förlovningen!
/fredrik


rotfl.gif ...med vem då.... rotfl.gif
Monarda
Dom få gånger jag dricker öl ska det vara riktigt öl d.v.s. Guinness! tongue.gif
Pirum
Många bra rekommendationer i tråden.

Jag vill först slå ett slag för lättöl och folköl. Underskattat till mat. Föredrar dem framför starköl till mat faktiskt.

Men. Belgisk ale. Mums. Det mesta duger, men trappistöl är roligast. Chimay blå...eller vit...eller röd...jag är ingen ölkännare direkt, så blandar ihop färgerna smile.gif

Ljus lageröl är också ok, om den har rejäl smak - som öl av pilsnertyp ofta har. Dock ej amerikansk Budweiser och annat fusköl, typ Tuborg Grön, blä - danskar kan inte göra öl.

Tillägg : En inte alltför kall Porter till torsdagens ärtsoppa - det är lyx det smile.gif
Castea
Guinness här också!

Nu blev jag sugen på att berätta storyn om varför en tukan-fågel figurerar i Guinness-reklamen, speciellt äldre reklam. Lärde mig storyn på Guinness-museet i Dublin.

Förr i tiden när Guinness-ölet kördes upp på de stora fartygen i Dublins hamn för export ut i vida världen så stod Dublin-barnen på kajen och ropade till sjömännen: "Oh, bring us back a tukan, will you?! wub.gif

Bee
Fredrik: Stort GRATTIS till förlovningen! Oh ljuva tid... Ha det så himlagott och så himla gott! Silverringarna med inskirptionen gör det lite extra romantiskt!

Castea: Så kul attt höra bakgrunden. Har alltid funderat, Vi missade Guiness när vi var i Dublin för några år sen men plakaten med pelikanen fanns överallt. Jag får nöja mig med sloganen: Guiness is good for you! biggrin.gif

Annars håller jag med han som sa att allt öl är gott bara det är kallt! Så sant så sant. Fast det är klart, en Jever i sommarvärmen - ja då är det sommar. Och en dunkel i form av Diebels platsar alltid! Ja, jag gillar tyskt öl.
fredwel
CITAT (Bee @ 17-07-2007, 23:49) *
Fredrik: Stort GRATTIS till förlovningen! Oh ljuva tid... Ha det så himlagott och så himla gott! Silverringarna med inskirptionen gör det lite extra romantiskt!


Tack! Även om det var ett tag sen - vi har varit gifta i fem år nu. :-)

Kanske sabbar historien nu men vi bytte ringarna efter att ha haft dom ett tag till ringar i vitguld. Problemet var att de var så tjocka så man fick ont i fingrarna när man har dom. Men de gamla ringarna brukar få hänga med till Visby på medeltidsveckan.

/fredrik
Chamomille
CITAT (fredwel @ 18-07-2007, 10:24) *
Tack! Även om det var ett tag sen - vi har varit gifta i fem år nu. :-)

Kanske sabbar historien nu men vi bytte ringarna efter att ha haft dom ett tag till ringar i vitguld. Problemet var att de var så tjocka så man fick ont i fingrarna när man har dom. Men de gamla ringarna brukar få hänga med till Visby på medeltidsveckan.

/fredrik


Vitguld och tjocka??? Det har vi me.. Har du nåt foto?
fredwel
Njaee, det var silverringarna som var tjocka. De var tjockare än de var breda, eftersom texten står på sidorna av ringen.

Nu kommer vi långt från ämnet.

Jag tycker att Bud funkar - på en balkong i Florida. Däremot så har jag inte mycket till övers för "standardlager" som Falcon, Carlsberg och så vidare. Möjligtvis i bastun.

På senare tid har jag också upptäckt den halvtorra engelska cider som finns på bolaget.

/fredrik
Chamomille
rolleyes.gif
mamamaggan
Ölet ska vara mörkt !!!!!!! Ale eller stout, det ska smaka ordentligt annars kan det vara.
aanderss
CITAT (mamamaggan @ 18-07-2007, 11:42) *
Ölet ska vara mörkt !!!!!!! Ale eller stout, det ska smaka ordentligt annars kan det vara.

nä fy för de -fear-.gif
krellus
Mina favvosar är Guinnes, Murphys, Smithwicks... Newcastle Brown är gott till fotbollen... whistling.gif
Leia
Personligen vill jag inte ha för mörkt öl.

En iskall Mariestads tex är mumma i sommarvärmen!
Chamomille
CITAT (Leia @ 18-07-2007, 12:12) *
Personligen vill jag inte ha för mörkt öl.

En iskall Mariestads tex är mumma i sommarvärmen!


Jaa, mumma... biggrin.gif
Castea
CITAT (Chamomille @ 18-07-2007, 12:41) *
Jaa, mumma... biggrin.gif


Falcons Julmumma är mumma för mig. Helst ihop med mina hembakade Pizzasnurror/Pizzabullar.

biggrin.gif


skogstroll
oj det beror ju på humör för mig i alla fall, en mörk go guinness eller nått en kulen vinterkväll, en kall ljus blaskig spanjor en het sommardag på altan eller en kall Hoegarden i ett frostat glas mmmm bravo.gif
krellus
CITAT (skogstroll @ 18-07-2007, 13:30) *
oj det beror ju på humör för mig i alla fall, en mörk go guinness eller nått en kulen vinterkväll, en kall ljus blaskig spanjor en het sommardag på altan eller en kall Hoegarden i ett frostat glas mmmm bravo.gif


Det har du ju helt rätt i. Jag väljer inte direkt Guinness om det är "nubbe" till... då funkar Mariestad tex.
Maria i Helsingborg
Tjeckiskt, alla gånger!
Guinness, aldrig! alien.gif
krellus
CITAT (Maria i Helsingborg @ 18-07-2007, 14:12) *
Guinness, aldrig! alien.gif


Du måste förstå fördelarna med Guinness... den släcker ju inte bara törsten, den mättar också! tummenupp.gif
Tosan
CITAT (krellus @ 18-07-2007, 14:47) *
Du måste förstå fördelarna med Guinness... den släcker ju inte bara törsten, den mättar också! tummenupp.gif

'Ja, det kan nog hända... Man får iaf tugga det
Anki på Öland
CITAT (krellus @ 18-07-2007, 12:09) *
... Newcastle Brown är gott ..........


Mmmmmm biggrin.gif
Anki
aanderss
CITAT (Anki på Öland @ 18-07-2007, 21:04) *
Mmmmmm biggrin.gif
Anki

finns där ingen öländsk öl
Hannele
CITAT (mamamaggan @ 18-07-2007, 11:42) *
Ölet ska vara mörkt !!!!!!! Ale eller stout, det ska smaka ordentligt annars kan det vara.

[attachment=5295:270stout.jpg] Ja, och inte alltför kallt. wub.gif
mamamaggan
CITAT (Hannele @ 18-07-2007, 21:40) *
[attachment=5295:270stout.jpg] Ja, och inte alltför kallt. wub.gif



Absolut Hannele!
Anki på Öland
CITAT (aanderss @ 18-07-2007, 21:06) *
finns där ingen öländsk öl


Jodå, Amarillo Pale ale, Långe Erik och Segerstad Klass I, men jag har inte smakat det....
Anki
aanderss
CITAT (Anki på Öland @ 18-07-2007, 22:50) *
Jodå, Amarillo Pale ale, Långe Erik och Segerstad Klass I, men jag har inte smakat det....
Anki

de skulle man testa ju
zaaritha
Kopparbergs Special Brew!
Eva i Skåne
Här har ni en som inte dricker öl över huvud taget blush.gif

Visst försökte jag lära mig att gilla öl i ungdomen, men jag satt där och tvingade i mig små klunkar av min "lilla starka" och efter en hel kväll på puben hade jag ändå halva kvar medan kompisarna klämt flera stora. Gång på gång...

Nu är det nog trettio år sen jag smakade öl, så det finns inget hopp om att jag ska lära mig, men i vissa sammanhang är det nästan ett handikapp confused.gif När jag är ute i ett gäng, speciellt i utlandet, så är det för trist när man slinker in på ena stället efter det andra och "alla" beställer en öl. Alla utom jag då. Ibland kan jag beställa ett glas vin, men inte på fem olika ställen på en kväll. Alltså dricker jag apelsinjuice för dyra pengar när jag är ute. Sist var jag i Berlin med några väninnor och juicen var betydligt dyrare än ölen.

Cider tänker ni nu. Nja, nån gång, men jag gillar inte det kolsyrade heller, så jag förblir en trist typ, som inte alltid uppnår samma stämning som mina kompisar. På gott och ont, förstås.
Dagen efter är det alltid gott yes.gif
lottapotta
Kilkenny och Staropramen! Två vitt skilda öl, men väldigt goda vid olika tillfällen... tummenupp.gif
vindspel
Jag tycker om "stella". Det minner om svunna dagar på rockklubben ove`s i Malmö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon