lillen49
Hej jag har läst att det ska vara lätt att föröka brand liljor
men när ska jag ta lös fröna från stjälken
skulle vilja sätta dom där jag själv vill ha dom
går det att ta lös dom nu och peta ner dom i jorden ?????
någon som vet ?
Åsa, mälardalen zon 2
Brandlilja har små groddknoppar (bulbiller) i bladvecken dessa kan bli nya lökar med tiden även om det tar flera år innan de blir stora nog att blomma. Man kan låta dem sitta kvar, när de är mogna brukar växten släppa dem och de gräver själva ner sig till lagom djup. Ska du strö ut på nytt ställe låt dem sitta kvar så länge som möjligt tills de börjar trilla av av sig självt då är de mogna och fulla av kraft.



http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/lilia/li...iu/lilibul.html
yla
perfekt att jag precis nu fick läsa om brandlijan som jag kallade kejsarkrona men insåg att de va förr de ,,
men jag stod just o undrade över de små knölarna på stjälkarna
det är nämligen så att den fanns på torpet då jag va liten men sen har den varit borta o så kommit tebax i år
kul tycker jag hoppas att fler kommer åter
Iris i V-botten
Har just lärt mig nåt. rolleyes.gif
Jag trodde att det var Brandlilja som jag hade i min rabatt...men det är tydligen Saffranslilja.
Minns att min Mormor hade såna i trädgården och jag brukade plocka "de där små svarta bären" och gjorde sylt till mina dockor.
Undrade om mina liljor var nån förädlad sort eftersom den saknade bulbiller...men nu vet jag ...tack vare dig Åsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon