Full version: Köksmattor...
Lilla Selma
Hej! Vi behöver köpa nya gångmattor till köket och nu har jag kollat runt lite och ett stort frågetecken har väckts i min skalle: Vad i jisse namn har mattproducenterna tänkt sig att man ska ha i köket? Måste ha något som är redigt tvättbart (med tre kissar i huset drabbas mattorna av både spyor och diverse insläpade kadaver...). Alltså tvättbart hemma, i den egna maskinen. Har kollat på IKEA, men där går ju nästan inga mattor att tvätta själv... Jotex - har vanliga gammaldags plastmattor, men i hiskeliga mörka färger.

Golvet i vårt kök är mörkt, så jag skulle vilja ha något ljust...

Kanske skulle man hosta igång vävstolen - men det tar ju tid att få ihop 7 meter mattor...

Hälsar Selma med pannan i djupa veck...
Tezzla
Ja, det är svårt med mattor i kök. De blir ju skitiga så fort. Själv kör jag med billiga, korta trasmattor från IKEA som jag tvättar ofta. Sedan när de är utslitna eller ingrodda med fläckar så köper jag nya för 49.90 typ...
cala98
Pappelina har snygga mattor
http://www.pappelina.com/sv/default.htm
Tezzla
CITAT (cala98 @ 18-07-2007, 23:46) *
Pappelina har snygga mattor
http://www.pappelina.com/sv/default.htm



Supersnygga mattor, men vilka priser! blink.gif Jag har ett litet kök , men det går nog ändå åt två långa mattor. Det blir många tusenlappar det.
Netha
Trasmattor... väver även på beställning... 150kr/meter

Rusta... trasmattor

Britt Normans trasmattor

själv har jag slutat ha trasmattor... de halkar på golven och jag vill inte ha halkskydd under.
Jag har bara "gångmattor" med gummerad baksida... köper per meter i golvbutiker... kantning ingår i priset
som är allt från ca 150 kr och uppåt /meter.
aanderss
du skall ha en mormor så väver trasmattor till dig.

de har jag haft
Margith
CITAT (aanderss @ 19-07-2007, 22:25) *
du skall ha en mormor så väver trasmattor till dig.

de har jag haft


Det har jag också haft.
Nu har jag inte det längre, utan väver mina mattor själv.

Har du en egen vävstol, använd den!
En trasmatta tar inte alls lång tid att väva.
Jag väver mina max 150 cm (i vävstolen), de krymper när du tvättar dem första gången.
Då kan jag utan problem tvätta dem i tvättmaskinen.
Med 2 långhåriga hundar i huset måste jag kunna tvätta mattorna själv, det har hänt att de bara legat på golvet ½ dag innan de måste i tvätten igen rtfm.gif Ibland är det lite extra kul med husdjur no.gif

Mollis
Jag kör med trasmattor i köket och tvättar dom i maskin vid behov, vilket kan bli rätt ofta när man har tre katter som hårar och alltid väljer att kräkas på dom, istället för att vara sjyssta och kräkas på plastgolvet angry.gif Jag har en egen mattleverantör här i byn där jag välja o vraka bland det som finns eller beställa exakt det jag vill ha, lyxigt va!

//Mollis
Gossen Ruda
Mattväverskan i familjen, min mamma, har varit död i många år så vävstolen står nedmonterad och samlar damm i källaren. Jag har dock kvar många trasmattor men använder ingen i köket, just pga av nedsmutsningen med ständiga tvättar. Bättre med ett plastgolv som lätt kan dammsugas eller svabbas av.
Chamomille
Jaa, just nu skulle jag INTE vilja ha några mattor fågel och hundvakt som jag är.... Pust va "dammigt" och lerigt det blir....
Trägolv är också lätt å skura...
Bee
Extramattor i köket utöver golvbeläggningen skulle jag inte vilja ha! Har jag inte haft det sen plasmattornas tid på 70-talet och jag säger bara - good riddance!

Vill man ha extra jobb -ha en extra matta på köksgolvet (av alla ställen)! Nej tack med andra ord.
olgak
CITAT (Tezzla @ 18-07-2007, 23:39) *
Ja, det är svårt med mattor i kök. De blir ju skitiga så fort. Själv kör jag med billiga, korta trasmattor från IKEA som jag tvättar ofta. Sedan när de är utslitna eller ingrodda med fläckar så köper jag nya för 49.90 typ...



Ja, precis så gör vi också! Fast vår brukar inte hålla mer än någon enda tvätt, men det är ok med det priset tycker jag. Plus att vi köper en spräcklig sort som skiten inte syns på wink.gif.

Annars: ripsmatta? Tål inte de tvätt bra? Det är ju så snyggt också!
Monarda
CITAT (Bee @ 20-07-2007, 20:36) *
Extramattor i köket utöver golvbeläggningen skulle jag inte vilja ha! Har jag inte haft det sen plasmattornas tid på 70-talet och jag säger bara - good riddance!

Vill man ha extra jobb -ha en extra matta på köksgolvet (av alla ställen)! Nej tack med andra ord.


Håller fullständigt med! Mattor är helt onödiga med dom vackra golv som finns nuförtiden. Skillnad mot förr när husen var dragiga och golven kalla då kunde en matta vara berättigad. Idag är det bara ohygieniskt. En enda persisk matta har jag och det är bara för att katten ska ha något att vässa klossingarna på.
Hannele
CITAT (Bee @ 20-07-2007, 20:36) *
Vill man ha extra jobb -ha en extra matta på köksgolvet (av alla ställen)! Nej tack med andra ord.

Tja, golvet ska ju också tvättas, inte svårt att stoppa en matta i tvättmaskinen.
Har sett många badrumsmattor, där det står i tvättrådet; får ej tvättas.. confused.gif
Tezzla
Fast jag tycker det är snyggt och hemtrevligt med mattor! Ett hem utan mattor ser kalt ut, tycker jag.
Hannele
CITAT (Tezzla @ 22-07-2007, 22:55) *
Fast jag tycker det är snyggt och hemtrevligt med mattor! Ett hem utan mattor ser kalt ut, tycker jag.

Precis, det är mysigt med en randig matta i köket, till jul byter vi till rött. rolleyes.gif
sqrulan
Då tycker jag att det är värre då underkläder tvättas endast i 30 grader???

Trasmattor har jag en hög ca:1 meter hög.Hemvävda finingar!Men dom ligger bara där i boden så det blir

väl råttbo av allt till slut crying.gif
olgak
CITAT (Monarda @ 22-07-2007, 22:48) *
Håller fullständigt med! Mattor är helt onödiga med dom vackra golv som finns nuförtiden. Skillnad mot förr när husen var dragiga och golven kalla då kunde en matta vara berättigad. Idag är det bara ohygieniskt. En enda persisk matta har jag och det är bara för att katten ska ha något att vässa klossingarna på.



Jag det håller jag faktiskt med om - trots att vi har flera ganska fula golv (men det är på väg att bli ändring på det nu crazy.gif ). Men i köket som vi har snyggt golv (ekparektt klickvariant) har vi faktiskt känt oss tvungna att lägga en av de billiga IKEA-mattorna framför diskbänken, för allt spill och slabb skadade tyvärr golvet, hellre då en äcklig matta... Att minimera antalet mattor underlättar städningen något otroligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon