Full version: Öland
Rossi
Vi ska snart åka på semester till Öland. Vi ska cykla och spela golf men kommer även att få tid över för lite annat.

Har ni några bra tips på sevärdheter, mysiga restauranger, hantverkare eller annat som ni tycker att man inte ska missa om man är på Öland? Jag har inte varit där sedan jag var liten så jag minns inte alls mycket av det mer än djurparken och den tänker vi hursomhelst inte besöka den här gången.

Tack på förhand!

Chamomille
Cykla runt bara (eller kör bil). Det är jättevackert där.... Jag minns alla blommor överallt.... Sen har jag inte så mycket erfarenhet av kroglivel... Men det borde ju finnas i stan..
Rossi
Jo, cykla hade vi ju tänkt att göra en hel del men det måste ju finnas några sevärdheter som man speciellt inte vill missa, eller?

Krogliv är vi inte alls intresserade av men gärna någon mysig restaurang, fik etc.

Fler tips, tack!
Fenja
Pma Anki på Öland och kolla om hon har några förslag!
Mvh
Fenja
Margith
Jag har en syster som "emigregrat" till Öland tongue.gif
Eftersom jag har 120 mil enkel väg dit, så har jag inte terroriserat henne alltför ofta... no.gif
De gånger jag varit dit har vi haft bil, Öland är ju inte stort, men ska du cykla kommer du ju inte lika långt som med bil.....
En resa "tvärs över" Öland rekommenderar jag varmt, mysiga restauranger och underbara fik (ofta kombinderade med någon typ av hantverk) kommer du att hitta i massor, men det kanske är för långt med cykel??

I Färjestaden rekommenderar jag Paradis-verkstaden. Jag missar inte heller affären där de säljer andrahands-sortering...!
Jag försöker också att hinna med ett besök hos Capella-gården.

Björken
Hmmmm Öland ja där finns mycket som man bara "måste" se.
Trollskogen
Spännande skogsmiljö av gamla, vindpinade tallar och ekar, övervuxna av murgröna. Inne i skogen finns också gravrösen och rester av försvarsverk. Strövstigar.

Neptuni åkrar
Stort fält av så kallad klappersten som malts och slipats av havet. Fältet är gamla strandvallar som fick sitt namn av Linné som besökte området 1741.

Halltorps hage
En rest av den vidsträckta ädellövskog som en gång täckte Ölands västra kustremsa söderut från Borgholm. Hagen med sina gamla ekar är en av Sveriges artrikaste miljöer för insekter.

Karlevistenen
Denna runsten är en av Ölands - och Nordens - märkligaste. Inskriften från 900-talet är ett av ett fåtal bevarade exempel på det mycket gamla versmåttet drottkväde.

Cykelväg Kastlösa-Skärlöv
Den gamla banvallen för Södra Ölands Järnväg (byggd 1910) fungerar nu som cykel- och vandringsled och är utmärkt om man vill uppleva Stora Alvaret. Parkering finns vid Penåsa, två km öster om Kastlösa.

Böda skogsjärnväg, en skön och lugn tågresa genom delar av Trollskogen

Eketorps borg, är en helt utgrävd och rekonstruerad fornborg där rekonstruktionerna har gjorts direkt på själva fornlämningen. Mycket sevärt-

Hantverk hittar man överallt så det är bara att hålla ögonen öppna.

Matställe, finns också många fina men ett som jag tycker är lite speciellt, kommer inte ihåg vad det heter men ligger i Byxelkrok alldeles ute vid nordspetsen. Underbart god mat, visserligen har jag inte varit där nu på ett par år.
Rossi
CITAT (Margith @ 19-07-2007, 15:11) *
De gånger jag varit dit har vi haft bil, Öland är ju inte stort, men ska du cykla kommer du ju inte lika långt som med bil.....


Vi ska ha med både bil, cyklar, golfvagnar och hela golfsetet så vi är välutrustade på semestern! ;-) Tack för tipsen!

Tack för utförligt svar Björken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon