Full version: ogräs
Hanna Granberg
Vilket är det värst ogräset?
En ligt min mening så är alla det!
Fins det inte något enkelt bot mot allt ogräs?
sad.gif
Posse
CITAT (Hanna Granberg @ 06-07-2003, 16:04)
Vilket är det värst ogräset?
En ligt min mening så är alla det!
Fins det inte något enkelt bot mot allt ogräs?
sad.gif

Enligt min mening är antagligen inga växter "födda" som ogräs, lika lite som djur föds som odjur.... rolleyes.gif
emjoer
Ett av dom värsta måste ju faktiskt vara kirskål.
Sen tror jag att det enda sättet att slippa ogräs är att sälja trädgården.
wub.gif
Hannele
"Finns det inte något enkelt bot mot allt ogräs? Flytta till stan?
Är vitsippor ogräs??
Själv har jag inga ogräs, bara ängsblommor, som jag la under kudden på midsommar.
wub.gif
Posse
Jag tycker att lupiner är riktigt tjusiga... - många andra tycker att det är ogräs. huh.gif
Hannele
För att inte tala om att rallarosen blommade i de finaste engleska trädgårdar!
Både den rosa och vita mjölken...
Fialotta
CITAT (Hanna Granberg @ 06-07-2003, 16:04)
Vilket är det värst ogräset?
En ligt min mening så är alla det!
Fins det inte något enkelt bot mot allt ogräs?
sad.gif

Finns inte nåt annat än att
rensa o rensa, men kirkålen är nog den jäkligaste
tycker jag rolleyes.gif
Kan va rogivande att rensa en dag och sedan se
hur fint det blir...tycker det är mysigt rolleyes.gif wub.gif
yla
jag rensar bara då jag vill laugh.gif
Betty
Håller nog med om att kirsen är värst...
Men maskrosor är åxå ett litet h-vete... mad.gif
Våtarv är ganska kul att rensa bort, det räntar så bra. wink.gif
Kajsa
Veronica, Röllika och Revsmörblomma är ett återkommande
inslag i min gräsmatta, jag rensar och rensar men det går
aldrig helt bort. Så fort man tröttnar lite vinner ogräset terräng.
Men maskrosorna går att hantera.
tmf
Vi balkong- och terrass-odlare som får hålla oss till krukor o dyl har sannerligen EN fördel. Ogräsen har ingen chans...

Min torparerfarenhet säger mig dock att kirskålen är det envisaste, tuffaste, fräckaste ogräset - kort sagt en plåga. Sen får den vara hur ätlig som helst. Jag har aldrig känt mig sugen på den i alla fall.
yla
kirskålspaj är JÄTTEGOTT o nässelsoppa åt jag igår mmmmmmmmmmmmmm tongue.gif
maskrosvin har jag smakat det va inte dumt alls
rölleka ska ju va bra mot mygg o fästingar o dessutom mot
mensbesvär
i min trädgård finns det en del ogräs i min "smak" tongue.gif
men kirskål har jag ingen får lov o åka till dottern om jag vill ha kirskålspaj rolleyes.gif
jag vill alltid se vad det är som kommer upp så på det viset drar jag sällan bort "överflödet" men vissa saker klarar sej bra ändå
men okey ibland så rensar jag såklart wub.gif
Posse
Vad som kallas ogräs eller inte tycks bestämmas helt av människors godtycke. Kirskål lär ju ha införts och odlats som människoföda, men kallas numer ett besvärligt ogräs....?

Och vanligt hederligt gräs odlar många frenetiskt i form av gräsmattor... men växer det i trädgårdslanden antar jag att detsamma kallas ogräs. unsure.gif

Hur tätt med smultron tongue.gif krävs för att de ska kallas för ogräs? rolleyes.gif
Charlotte V
Kirskålen ligger bra till i finalen, men jag vill också slå ett slag för "rävrumpan" eller Åkerfräken som den egentligen heter. Omöjlig att dra upp med roten eftersom den är så skör att den bara går av. Dubbla rotsystem gör också att den aldrig går bort. En annan liten bandit är brun-örten som växer så nära marken att den knappt går att ta tag i - fast blommorna är ju rätt söta.

Det är nog mina tre "favoriter".

Charlotte
Ingrid på Västkusten
Kirskål- och det där med att den införts av munkar etc är tyvärr en myt.
Fast en trevlig en.

Hälsar Ingrid
Almdalen
Hos mig är nog kirskål, rölleka och revsmörblomman de som verkar svårast att få bukt med. Maskrosorna har jag för tillfället koll på.
Har man som jag en helt vild slänt får man nog räkna med att en del sprider sig.
Om var art håller sig på sin plats, så är det blommor men kommer de i rabatter där vi inte vill ha dem är det ogräs. Är det vi som konstiga eller??
wub.gif
Ingegerd
andersen
Kirskål är inge roligt, men det finns ett ogräs som jag tycker är värre kvickrot, en pytte liten bit som man har missat blir en helt garn nystan veckan efter.
Lena N
Tistlar är det värsta tycker jag. Gav mig sjutton på att gräva bort rötterna på en tistel en gång. Jag grävde försiktigt så att roten inte gick av och följde den nedåt. En bit ner kom en nivå med horisontella rötter, men det var bara ett villospår, för det kom yttterligare lodräta rötter. Därefter ett nytt horisontellt varv o s v. På en dryg meters djup gav jag upp. wacko.gif Jag undrar fortfarande hur djupa rötterna var? wink.gif

Kirskål däremot har jag lyckats utrota genom att konsekvent gräva bort rötterna. tongue.gif
Posse
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-07-2003, 10:17)
Kirskål- och det där med att den införts av munkar etc är tyvärr en myt.

Hur vet du det? unsure.gif
Cilla
Hos mig är det gräs som konkurrerar värst med annat jag vill ge näring och plats till. Jag har lättare att hålla kirsen i schack; både att få upp en och annan rot ibland, att se till att den inte går i blom och att trötta ut den genom att plocka blad. Gräset piggar upp sig när jag rycker och dess rötter är så sammanflätade med perennernas att de inte går att få upp. Överallt och snabbt som tusan blommar och fröar gräset... Dessutom skär jag mig ofta när jag rycker det, har en vass sort som gillar mitt stenparti.

Men full fräs blir det i komposterna när det hamnar där, och bra är det att lägga över jorden i krukorna för att hålla den skuggad och levande. Nästan värt skärsåren i händerna.
Hannele
"Överallt och snabbt som tusan blommar och fröar gräset...
Dessutom skär jag mig ofta när jag rycker det"


Ja, gräs är inte roligt i rabatter - eller på berget bland sedummattorna.
Jag har köpt handskar, typ ridhanskar, med gumminoppar, toppen!
Alpiner i Halmstad
Höstanemoner, som jag själv planterat bland andra perenner.
Benrt
Hannele
"Höstanemoner" som ogräs...?!? wacko.gif

Vi får nog starta en ny rubrik: Invasiva perenner...
Ingrid på Västkusten
Därför den har funnits här längre än munkarna :-)) arkeologerna har hittat 'spår' av den långt nere i backen(gamla lager)


Hälsar ingrid
Posse
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-07-2003, 10:46)
Därför den har funnits här längre än munkarna :-)) arkeologerna har hittat 'spår' av den långt nere i backen(gamla lager)


Hälsar ingrid

Vilken är din källa?

Kanske var det ändå så att munkarna lärde andra att odla och äta kirskålen? Även om de inte uppfann den? rolleyes.gif
Kattis i Skåne
Ja, det är bra olika det där med vad som betraktas som ogräs. Akleja och rölleka dyker upp lite överallt men dem har vi välkomnat. Den vanliga vita röllekan verkar blanda sig med inköpta rosa så att det blir lite olika nyanser överallt.

Det där med gräs i perenner står verkligen högt på listan äver just ogräs, det verkar näst intill omöjligt att få bort.

Har ett annat problem barn också som verkar omöjligt att bli av med nämligen knölklocka. Man tror att man kan dra upp dem men någon decimeter ner i jorden så lurar den riktigt tjocka roten och så sprider de sig vidare. Jag har grävt och grävt och grävt men man blir inte av med dem.

De har en jättevacker blomställning med blåa klockor som man gärna skulle vilja låta blomma men de lär kunna sprida sig men ca. 10000 frön också förrutom genom varje liten kvarglömd rotbit. Gjorde i början misstaget att leva och låta leva men de tar över allting då.
Hannele
"de lär kunna sprida sig men ca. 10000 frön också"

Även om jag slarvar med rensning, är jag noga med att klippa bortfröställningar.
Vi har knölklocka i vår narturtomt, håller sej snällt på mattan.
Kattis i Skåne
Jo, det är klart, låta dem blomma och sedan klippa bort fröställningarna kan man ju göra. Åtminstonde om man litar på sig själv smile.gif Jag skulle känna mig ganska säker på att jag missade det, därför försöker jag rensa bort allt ovan jord så gott det går.

Sedan är det ju också så att våra knölklockor (som så mycket annat) kommer just där man inte vill ha dem. I vårt fall i den mer "städade" delen av trädgården, i rabatten utåt gatan.

I hörnan där vi har mer skogtomt så finns det så klart inga.
Posse
Jag blev så nyfiken på hur knölklocka ser ut, att jag letade på en illustration:

Eva i Skåne
värsta ogräs:

1. kirskål
2. revsmörblomma
3. gräs i stenpartiet


Ang gräset i stenpartiet så känns det skönt att fler än jag har det problemet. Kirskålen som kommer där kniper jag av bladen på, men gräset är svårt. Jag har stora tuvor av fänrikshjärtan och överallt sticker dessa förargliga gräs upp. Jag har funderat på att ta en sax och klippa av allt som är ovanför blommorna unsure.gif . Det varar kanske inte så länge, men om man vill vissa ett snyggt stenparti för någon............. smile.gif
Jag har mer och mer lärt mig att inte se ogräset utan nöja mig med att se det jag vill se, dvs blommorna och inte ogräset som de står ibland. Det är en teknik ni bör öva upp laugh.gif
Hannele
"Jag har mer och mer lärt mig att inte se ogräset utan nöja mig med att se det jag vill se"

Mycket bra förhållningssätt! Till allt. smile.gif
Cilla
smile.gif Ja, och en annan sak att inse med ogräs också - utan det skulle det inte bli så bra fräs på komposterna, vars mull behövs för de växter man vill odla, dit det också kryper in ett och annan ogräs som man rycker upp för att lägga på komposten...
Lena N
Har just hittat KNÖLKLOCKA i två trädgårdsiris som jag fått av en vänlig granne. Irisen har en underbar blå färg som jag är jätteglad åt. Tyvärr har jag inte haft tid för trädgården under våren och försommaren i år. Upptäckte knölklockorna igår. De har etablerat sig bra! wacko.gif

Så nu ska jag ut och sila jord efter rötter. mad.gif mad.gif
Elizabeth
Posse, var har du hittat en så fin illustration?
Mvh
Elizabeth
yla
lustigt jag skulle inte ens kunna gissa att knöklockan va ett ogräs wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
jag skulle nog vårda den ömt om jag hade en sån
älskar blåklockor i alla dess former wub.gif
Hannele
Värlens minsta klocka Campanula teucrioides Turk.?


Min blåklocksäng kanske betraktas som ogräs??
Hannele
Världens minsta (vit)klocka?

http://hem.passagen.se/solovetski/campanula.htm
Hannele

Rallarros växer i de finaste engelska trädgårdar; Sisinghurst Castle Garden.
Posse
CITAT (Elizabeth @ 10-07-2003, 09:17)
Posse, var har du hittat en så fin illustration?
Mvh
Elizabeth

smile.gif Bilder ur Nordens Flora
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon