anna_rispan


Hej på er sykunniga. Jag har fått en idé om att jag ska sy en överdel ungefär som det jag försökt rita. Den bit som ser ut som ett linne ska sluta ungefär i bysthöjd om jag minns rätt från en folkdräkt jag tänker på. Men är det nån som har nån idé om vad jag behöver ta för mått och hur jag sedan ska göra om det till ett pappersmönster.

Strecken jag ritat symboliserar rynkat tyg. Några tisp om hur mycket det kan behövas?? Ska jag låta tyget vara helt fyrkantigt o sen rynka eller ska jag klippa av lite så tyget har en mer a-linjeform?

//Anna, som håller tummarna hårt nu
Björken
Hmmm, har du tänkt att den "släta" delen ska sluta över eller under bysten? Ska den sluta under bysten så är bystmåttet viktigt för att få till ett snyggt "linneliknande överdel".

Jag brukar rita upp precis som du gjort nu en skiss hur jag vill ha det och sedan tar jag de mått som behövs och skriver in de på skissen.

När jag sedan gör ett pappersmönster så utgår jag från de måtten på skissen och helt enkelt gör ett mönster efter skissen fast med riktiga måtten. Phu, det där blev snurrigt kanske svårt att förstå.

Om du ska ha ett "fyrkantigt" eller A-format är en smaksak, beror på hur vid du vill ha nederdelen.

Hur mycket tyg som går åt beror ju på om du har på enkel eller dubbel bredd.

ninnisky
Som jag sagt förrut - www.sysidan.se - har den hjälp du behöver!
anna_rispan
Tack för era svar. Jag ska göra ett försök. Om det lyckas så kanske jag visar en bild. smile.gif Och nu har jag läst mer på sysidan, jag blir nog med där med så småningom. smile.gif
anna_rispan
Halloj igen. Jag har lyckats tota ihop ett prov. Behöver småjustera lite mått i sidor o så snygga till formen lite på bakstycket. Den stora frågan blir nog hur mycket tyg jag behöver till det hängade. Hur mycket som går bort i rynket så att säga....

Ninnisky..nu finns jag på sysidan...men har inte skrivit nåt än.
ah56
Syr du i trikå eller stumt tyg? Ett mönster på en liknande klänning/tunika i trikå fanns i förra månadens Allt om Handarbete.
Jag kan kolla tygåtgången i tidningen om du vill eller så kan du låna tidningen på biblan. Storlek?
Annika som också finns på Sysidan.
Björken
Har du tyg som ligger på dubbel bredd, alltså ca 130 cm brett tyg då behöver du längden på plagget gånger 1. Ligger det på enkel bredd alltså ca 70 cm så behöver du längden gånger 2.
anna_rispan
Ah: är det sant!! ooo, jag som trodde jag var fiffig som lånade folkdräktmodellen... jag ska sy i stumt bomullstyg. men jag kanske har nytta av måtten ändå. hmm, storlek 38- 40 på ett ungefär kanske?

längden ja det får bli så långt det kan bli. tyget har jag ju redan hemma sen fleeeeera år tillbaka.

det är bredden på långa tyget jag funderar på. o hur mycket rynk som är snyggt....

tack för båda era svar.

jag hoppas verkligen att jag får ut alla bitar sen när jag sätter igång med det riktiga tyget.
Björken
Aha det var det du undrade över. Tja, det beror ju på hur mycket rynk du vill ha. Prova dig fram, tag till i överkant från början om du ändå har tyget hemma. Jag skulle rekommendera dig att ta till minst 20 cm extra i förhållande till vidden på själva livet på fram- resp bakstycket. Fundera sedan över om du ska rynka eller lägga små vackra veck, men med veck kräver det lite mera tyg, men i gengäld får du ett vackrare fall på den.
ah56
Nu har jag mätt på mönstret, storlek 40.
Överdelen fram är 41 cm och underdelen är 51 cm. Samma fram och bak.
Denna modell är lite A-linjeformad och är bara rynkad mitt fram och bak och slät för övrigt, 28 cm i mitten rynkas.
Och är tänkt i trikå som sagt.

Kanske inte är vad du tänkt dig.
anna_rispan
Tack för era tips. Jag ska prova nu i helgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon