Full version: Vad har hänt nu då?
Eva Swahn
Vad har nu hänt - för jag har inte gjort någonting!? Så här ligger det till: jag hade en del av min gräsmatta som bara var mossa. Brukar vara ett problem för många, men det bekymrade inte mig alls.

Men nu har mossan försvunnit! Av sig själv? För jag har inte bekämpat den alls. Det gräs som nu växer, där mossan tidigare var kung, är fullt med
rölleka. Hmm? Är inte röllekan en växt som trivs i torrare områden?

Gräsmattan har varit i min "vård" tongue.gif sen tre år tillbaka. Med andra ord - den har växlat utseende. Förr såg den ut som en overkligt illgrön vykortsgräsmatta. Men det var då det. Jag tror att den förra ägaren använde mossrivare, blåkorn, kalk, klippte med maskin och räfsade upp allt klipp och vattnade flitigt. Så gör alla andra här nämligen, men inte jag. tongue.gif

Jag har låtit gräsmattan vila från alla konstigheter. Klippt med vanlig handtralla, på sina ställen med häcksaxen. Aldrig räfsat upp efter mig. Aldrig vattnat. Maskrosor och grodblad har jag plockat bort men låtit allt annat ambitiöst bök vara. Denna vår strödde jag benmjöl över mattan. Vet inte om ska göra så, men det växer fint - fast det kanske är tack vare/på grund av det förbannade regnandet.

Men nu är som sagt mossan borta - hur gick det till?
Hannele
På sommaren är det alltid lite mindre mossa.
Alla mossfrågor kommer februari-mars, helt i onödan...
renate
tongue.gif Bra Eva,jag bekämper inte heller mossan försvinner av sig själv på sommaren ,jag gillar inte den där "mossabekämpningshysterin"på vintern slänger jag träaska på gräsmattan och i rabatterna.Passa på när det regnar det dammar förfärligt paasa på när grannanar inte är hemma. tongue.gif
Hälsn. Renate rolleyes.gif rolleyes.gif
annaviktoria
Samma här! Fullt med rölleka på ena halvan och klöver på andra halvan av gräsmattan. Trivs iofs med röllekorna - tycker att det är fantastiskt att de växer vilda så jag slipper plantera dem själv tongue.gif

Hoppas på att gräsmattan utvecklar sig mot ängshållet, själv, även om jag gillar gräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon