Full version: Snälla hjälp!
älvan
Hej alla!

För ett par veckor sen kom det en katt till oss och började bo på vår balkong här i Lund.
Ett par dagar efter började vi ge honom mat, och jag har nu meckat ihop en liten koja till honom.
Vi kan inte själva ta in honom, trots jag så gärna vill ge honom ett varmt o gosigt hem, av hela mitt hjärta!
(Min sambo är mycket allergisk mot just katt, såå typiskt!)
Kissen som hittat hem till oss är en svart o vit hankatt (ser kastrerad ut)
Vi kallar honom "Fille"...
Han är mycket, mycket kelen, han är nog den keligaste katten jag träffat på, och ändå har jag vuxit upp me katter.
Han kan ligga o verkligen njuta av att bli myst me... Generös myskille!
Vår granne satte upp en lapp i närbutiken för någon vecka sen om upphittad katt, men ingen har hört av sej...
Han har varken halsband eller ID-märkning...
Nu när det är OK väder går det juh bra att han bor på balkongen, men hösten/vintern kommer juh också...
Och detta gör så fruktansvärt ont i mitt hjärta. Han behöver ett hem, stackarn...

Jag kontaktade Kattjouren, och dom skulle sätta ut annons direkt, och dom skulle också försöka hitta ett hem till honom.
Men dom har juh säkert många liknande fall...

Så jag hör här med er också...

Ni som läser detta kanske skulle kunna tänka er ta hand om denna lilla "Fille...
Och om inte, kanske ni känner någon som välkomnar honom med öppna armar...

(Jag hade blivit överlycklig om han fick ett hem innan hösten... Håller alla tummar jag har)

/Jessica
Tezzla
Har du anmält till polisen? Kollat om han är chippad?

Han ser ju ganska välmående ut och med tanke på att han inte alls är skygg så har han ju förmodligen haft (eller har) ett hem någonstans. Det kan ju faktiskt vara så att han kommit bort och att det finns någon som saknar honom nu.

Hoppas verkligen att det går bra för den lille. Snart är det höst och han behöver ett hem, stackarn.

Och en eloge till dig som ger katten tak över huvudet och mat så länge rose.gif
älvan
CITAT (Tezzla @ 30-07-2007, 12:05) *
Har du anmält till polisen? Kollat om han är chippad?

Han ser ju ganska välmående ut och med tanke på att han inte alls är skygg så har han ju förmodligen haft (eller har) ett hem någonstans. Det kan ju faktiskt vara så att han kommit bort och att det finns någon som saknar honom nu.

Hoppas verkligen att det går bra för den lille. Snart är det höst och han behöver ett hem, stackarn.

Och en eloge till dig som ger katten tak över huvudet och mat så länge rose.gif



Hej Tezzla!

Hur ska jag göra? Ska jag bara ringa polisen, eller har dom ett speciellt nummer för just bortsprungna katter?
Hur ser jag om han är chippad?

/ Orolig Jessica
Tosan
Om du ringer polisen skulle jag tro att du får komma dit med katten, så har de en scanner som känner av och läser om katten är chippad.

Annars skulle jag mer än gärna ta kissen om han inte var så ocentralt till... crying.gif
Fenja
Både polis och veterinär kan kolla om katten är chippad, prata med dem så får du åka dit. Du ringer bara det vanliga numret till polisen om hittekatt. Du kan sätta ut en annons på blocket under efterlysningar också. Har du något katthem i närheten så kontakta dem med.
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (älvan @ 30-07-2007, 12:16) *
Hej Tezzla!

Hur ska jag göra? Ska jag bara ringa polisen, eller har dom ett speciellt nummer för just bortsprungna katter?
Hur ser jag om han är chippad?

/ Orolig Jessica


Ring 114 114 och berätta att du hittat en katt. När det gäller chippningen så måste du "scanna" katten (hos t.ex. polisen) men det kan ju bli lite bökigt, det förstår jag. Börja med att anmäla den i alla fall. Och sätt upp lappar lite överallt och prata med grannar och andra (vilket du säkert redan har gjort)
älvan
Oki... Jag ska göra ett nytt försök me lappar + foto på Fille, och sätta upp dom i butiker en bit härifrån...
Han kan juh ha sprungit långt bort hemifrån, och kanske inte hittar tibaka...
Ska också ringa både polisen och 114 114 (vem jag nu hamnar hos på det numret) g.gif
Jag måste verkligen hitta hans "föräldrar" eller (om dom bara kastat ut honom) fixa ett annat hem till honom...

Gör juh ont i hjärtat, att när det regnar som spö i backen, att inte kunna ta in honom... crying.gif
Tezzla
CITAT (älvan @ 30-07-2007, 18:07) *
Ska också ringa både polisen och 114 114 (vem jag nu hamnar hos på det numret) g.gif



Du hamnar hos polisen om du ringer det numret. Det är numret för icke-akuta fall, d.v.s där man anmäler att cykeln blivit stulen eller att man hittat en katt.
älvan
CITAT (Tezzla @ 30-07-2007, 18:09) *
Du hamnar hos polisen om du ringer det numret. Det är numret för icke-akuta fall, d.v.s där man anmäler att cykeln blivit stulen eller att man hittat en katt.




Ja, jag får ringa dit också... Tack för all hjälp! Jag återkommer om hur det har gått...


GrönAnna
Tips från ett kattforum om katten inte är chippad eller tatuerad: Köp ett katthalsband med en liten behållare på, skriv en lapp och lägg i behållaren med ditt telefonnummer och be ev. ägare höra av sig till dig. Kanske kan du på detta sätt få veta om katten hör hemma någonstans. Hoppas det ordnar sig för den goa katten!
Berith
CITAT (Tezzla @ 30-07-2007, 12:22) *
Ring 114 114 och berätta att du hittat en katt. ---

Polisen har telefonnummer 114 14! sos.gif Antar att det bara var en felskrivning?
älvan
Tack Grönanna o Berith!

>> Grönanna: Det är juh det att katten går ingenstans, han är bara i sin lilla koja som jag gjort till honom...
Han sover, sover o sover...
Jag köpte en fästingsnara för nån dag sen för att kunna plocka bort en äcklig fästing från honom... Det kan inte va ngn sjukdom utav den som han blir så trött av?

>> Berith: Tack för nummer"upplysningen" 000.gif

Ska ringa polisen imorgon förmiddag, jag ska också sätta upp lappar lite varstans...


Här har ni en bild på lilla bortsprungna Fille i sin koja...
Tosan
Det kan kanske va värt att kolla upp ifall han är sjuk, men katter sover bort största delen av dagen för att sedan vara aktiva några timmar på natten, så det är i sig inte så konstigt. Men om katten verkar allmänt slö och håglös, inte visar intresse att jaga tex flugor, solkatter etc kan det va värre. Äter och dricker han bra? En sjuk katt ser ofta till att hålla sig vid liv, inte mer. Ser ögonen pigga ut? Är nosen fuktig? Spinner han?
älvan
CITAT (Tosan @ 31-07-2007, 21:36) *
Det kan kanske va värt att kolla upp ifall han är sjuk, men katter sover bort största delen av dagen för att sedan vara aktiva några timmar på natten, så det är i sig inte så konstigt. Men om katten verkar allmänt slö och håglös, inte visar intresse att jaga tex flugor, solkatter etc kan det va värre. Äter och dricker han bra? En sjuk katt ser ofta till att hålla sig vid liv, inte mer. Ser ögonen pigga ut? Är nosen fuktig? Spinner han?




Hej Tosan!

Han äter och dricker bra, han är lite smårund om magen. Han är en katt som spinner väldigt mkt... Ögonen ser lite trötta ut, men inte skrämmande trötta, nog rätt normalt trötta...
Jag leker lite me honom, med ett garnnystan, och då e han pigg...
Nosen e nog lite halvfuktig...

Har ringt polisen också, men dom hade inte fått in ngn anmälan om försvunnen katt... no.gif
Tezzla
Mycket möjligt att katten har mask i magen. Då kan de bli runda och även slöa och håglösa. Finns många bra maskmedel på apoteket. Rekommenderar Drontal som ges endast en gång sedan är det klarrt! yes.gif
aldo
Många katter bara flyttar hemifrån ..........men är det en älskad katt så måste ju husse-matte leta .

Man läser ju om katter som tar bussen bort eller annat färdmedel.

Min katt levde sitt 1:a levnadsår i lägenhet och flyttade till "friheten" och är nu 11 år .Han är kastrerad och mycket hemma-katt thanks.gif
Tezzla
Hur har det gått för er allihop?
älvan
Sååå... Nu har allting ordnat sej me Fille...
En Jessica på kattjouren ringde till mej i fredags o berättade att hon visste en familj som gärna ville ta hand om lilla Fille. Jag ringde upp familjen o dom ville gärna komma o hälsa på honom samma dag... smile.gif
Det va en mamma, pappa o två barn i 7- årsåldern...
Oh va dom tyckte om Fille!!!
Dom beslöt sej för Fille, men dom tyckte det va bättre att komma nästa dag igen o hälsa på... (Mycket bra förslag)
Men Fille verkade lite småsur på mej...
Dom kom till oss igen på lördagen me bur o allt...
Det gjorde ont i mej...
(Vi har juh ändå haft honom i ca en månad)
När vi väl fick in Fille i buren, ja jäklar... Då började jag tjuta... -cry-.gif
Men jag vet att han får det bra, han får både vara inne o utekatt...

Men jag saknar honom... Mycket! Världens gosigaste katt!

Kram på er alla, o Tack för all hjälp på vägen!
emmas matte
Det var skönt att det löste sej, det är hemskt med djur som kommer bort eller blir utkastade.monica
Tezzla
Skönt att höra! Du har gjort ett bra jobb Älvan! bravo.gif
älvan
CITAT (Tezzla @ 07-08-2007, 08:26) *
Skönt att höra! Du har gjort ett bra jobb Älvan! bravo.gif



Tack Tezzla!

Det gjorde gott! Värmde mycket!!

Och tack för hjälpen!
HelénE
CITAT (älvan @ 06-08-2007, 19:33) *
Sååå... Nu har allting ordnat sej me Fille...
En Jessica på kattjouren ringde till mej i fredags o berättade att hon visste en familj som gärna ville ta hand om lilla Fille. Jag ringde upp familjen o dom ville gärna komma o hälsa på honom samma dag... smile.gif
Det va en mamma, pappa o två barn i 7- årsåldern...
Oh va dom tyckte om Fille!!!
Dom beslöt sej för Fille, men dom tyckte det va bättre att komma nästa dag igen o hälsa på... (Mycket bra förslag)
Men Fille verkade lite småsur på mej...
Dom kom till oss igen på lördagen me bur o allt...
Det gjorde ont i mej...
(Vi har juh ändå haft honom i ca en månad)
När vi väl fick in Fille i buren, ja jäklar... Då började jag tjuta... -cry-.gif
Men jag vet att han får det bra, han får både vara inne o utekatt...

Men jag saknar honom... Mycket! Världens gosigaste katt!

Kram på er alla, o Tack för all hjälp på vägen!


Skönt att det löste sig.

En fråga bara: Kollade någon upp om katten var chipmärkt?

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon