Full version: Boklus (bokmal)
anna_rispan
Jag undrar allt om boklus (bokmal) . Hur se rman den? Hur behandlar man? Hur förökar de sig? Med mera. Allt ni vet. Jag hittade ingen bra sida på svenska när jag googlade.
Gossen Ruda
På nätet hittar man inte så mycket, det håller jag med om. Lite fakta mm. Tillhör ordningen Psocoptera, Stövsländor. Stöv är ett gammalt svenskt ord för damm har jag för mig, sländor kallade man allt som inte var skalbaggar, fjärilar, steklar och andra kända grupper. Ca 1600 arter i världen, drygt 50 i Sverige. Dom allra flesta lever utomhus, enstaka inomhus. Inga bjässar, sällan över 6 mm långa. Många vinglösa. Lägger ägg. Såg en uppgift om att äggen är stora, upp till en tredjedel av honans storlek och hon kan lägga 3-4 om dan. Hur nu det går ihop?

Lite märkligt när man dels läser om att dom räknas som skadedjur eftersom dom käkar böcker och även andra torkade organiska material som insektssamlingar. Huh, mina steklar. fear.gif Sen står det att dom egentligen lever på mögelsvampar som lever på böckerna. Då borde dom väl vara nyttiga????

Bekämpning vet jag inte mycket om men det bästa förebyggande tycks vara att hålla böckerna torra. Jag skall ändå ringa Torsten Nordander på Naturhistoriska museet i morgon så jag kan kolla med honom om han är på plats. Återkommer i så fall. Möjligen skulle det gå att frysa ihjäl krypen.
Gossen Ruda
Tyvärr visste inte Torsten så mycket. Han kände inte till om den fanns på museet som skadedjur men det är mycket troligt. Fast det kvittar, i jämförelse med museiängern och liknande är den inget att prata om. Förmodligen stryker den med vid frysning, inomhusdjur brukar inte klara sånt. På museet har dom specialfrysar som klarar 40 minus för att knäcka ängrarna men boklusen klarar nog inte av en vanlig frys.

Utseendet på boklusen förresten är damm som kryper. Dom är små och ljusbruna, 1-2 mm långa.
anna_rispan
Tack för svaret. Då vet jag om jag stöter på det någon gång...

Vad är den där ängern för typ då? Vad gör den för nåt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon