gunvor
Hej - i fredags morse upptäckte jag en rejäl spricka på spishällen. Den sträcker sig från platta tre till fyra och det är en klar risk för skärskador när man drar fingret över den. Med andra ord jag har ingen fungerande spis just nu! Tog kontakt med säljaren som hänvisade till electrolux o s v - nu har dom en servicetekniker på gång förhoppningsvis innan veckan är slut.
Men min fundering är - skall en sådan glashäll inte hålla ens tre år. Inköpt 1 sept 04.
Jag har inte brukat våld av ngt slag.
Inte tappat ngt .
Nu vet jag att det kan förekomma missar i produktionen när det gäller glastillverkning - det har med kylningen att göra.
Jag vill ha en ny glasskiva och jag anser inte att jag skall betala för den.

Är det ngn som råkat ut för ngt liknande???
Alba
Ett litet tips bara ..........kolla om du har någon separatförsäkring på spisen som tecknades vid köpet.

Vi har en diskmaskin som strejkade och hela rep. gick på försäkringen....ingen självrisk.
Chamomille
Min tvättmaskin som gick sönder gick på vanliga hemförsäkringen. Kolla försäkringsbolaget.
gunvor
har fått kontakt med en vettig kvinna hos tillverkaren - dom har en reklamationsavd och dit har hon vidarebefodrat mina mail - dom har visserligen semester just nu men....
Måste ju i alla fall ha det fixat - man kan leva utan spis men det är bättre med! Tänk vad vi är bortskämda i vår civilisation!!
Skall kolla med förs bolaget - förmodligen äts det mesta upp av självrisken!

Lady Hamilton
En nyfiken fråga g.gif ......Köpte du din spis hos någon stor kedja? Efterom säljaren hänvisade dig till electrolux? De gånger jag har haft problem så ringer jag "min" säljare och han kommer och fixar/lagar problemet hemma hos mig.
gunvor
Nej jag köpte den hos den lokale hushållsmaskin/cykel/dammsugar/ radio Tv/gräsklippar/ bensinmack m m handlaren. Tycker om att handla hos dom lokala handlarna - dom känner mig och dom brukar ställa upp när det gäller - det här var inget dom hade i lager så dom beställde hem den fr Electrolux.
Lady Hamilton
Jaha Då förstår jag. rolleyes.gif
Jag handlar oxå lokalt för att det är bättre. Visst kan jag köpa grejjer 1000-1500 billigare 7 mil här i från. Men att sedan "släpa" i väg diskmaskin/tvättmaskin/kyl/spis är inte för mig så lockande om det skulle uppstå problem. Då är det enklare att bara kunna lyfta på luren och säga "kom å fixa".
Men har man köpt något som de måste "ta hem" ja då hamnar saken i ett annat läge. Man kan ju inte kräva att den lokale skall kunna "allt" Hoppas att det löser sig för dig kompiskram.gif
gunnevi
Jag har haft min spishäll i 20 år! Inga sprickor och fortfarande ganska vit och fin.
Det är en Husqvarna, så då förstår du att den är gammal. Dvs, gammal god kvalitet.
noora
Spishällen är hel än så länge, men däremot splittrades den yttre glasskivan på ugnsluckan helt spontant för ett par månader sedan. Jag ringde kundsupporten och frågade om det är normalt att den splittras helt av sig själv (vi låg och sov när det hände - jag vaknade av en skräll ifrån köket) och dom tyckte ungefär att "det kan väl hända". Dom ville inte ta nåt ansvar för det i alla fall.

Vi fick beställa en ny glasskiva för några hundralappar och kunde byta ut den helt själva. Hoppas att den håller den här gången, annars köper jag nog en ny spis.
gunvor
CITAT (noora @ 31-07-2007, 16:43) *
Spishällen är hel än så länge, men däremot splittrades den yttre glasskivan på ugnsluckan helt spontant för ett par månader sedan. Jag ringde kundsupporten och frågade om det är normalt att den splittras helt av sig själv (vi låg och sov när det hände - jag vaknade av en skräll ifrån köket) och dom tyckte ungefär att "det kan väl hända". Dom ville inte ta nåt ansvar för det i alla fall.

Vi fick beställa en ny glasskiva för några hundralappar och kunde byta ut den helt själva. Hoppas att den håller den här gången, annars köper jag nog en ny spis.



Jag är helt övertygad om att det är ett fabrikationsfel - slarv med kylningen av glaset - det är tillverkaren av glaset som skall ställa upp!! Så är den här dagen slut och inte har jag fått ngt besked om när deras servicetekniker dyker upp.
Dagens meny - microkorv o sallad!!
Hannele
CITAT (gunvor @ 31-07-2007, 11:08) *
Måste ju i alla fall ha det fixat - man kan leva utan spis men det är bättre med!

Man kan laga det mesta i mikron - lärde jag mej under husbygget utan spis.
Bee
Vill inte skrämmas men en kollega på jobbet tappade en gryta på sin häll så den sprack. Det gick löst på 2.500:- att få en ny.

Hoppas ni kan få något från försäkringen, självrisken ligger väl på 1.500? Garantin lär bli svårt att få något på när hällen är mer än två år.
Gillan
CITAT (Hannele @ 31-07-2007, 22:54) *
Man kan laga det mesta i mikron - lärde jag mej under husbygget utan spis.


Fast att laga spishällen i micron tror jag inte mycket på rolleyes.gif giggle.gif



Nej, skämt åtsido, vår spishäll "exploderade" för ca 1 år sedan. Helt plötsligt bara! Vi hade knappt en repa i den, trots att den var ca 6 år gammal. Jag ställde ner en gryta på den och hörde hur det bara " krasade till" under. Det gick sprickor över i stort sett hela spishällen! Vi fick vara glada att det inte sprutade upp en massa glassplitter. Vi fick betala ca 2300 för nytt glas inkl ram. Fast så här i efterhand kan man ju verkligen tycka att vi lika gärna kunde ha köpt en helt ny spis. Att vi inte gjorde det beror på ett missförstånd mellan oss och leverantören.
gunvor
det hela tog tid - så småningom kom reparatör nr 1 med fel glasskiva och så kom reparatör nr 2 med rätt. Han verkade lite osäker på hur han skulle göra med inkoppling etc - inte bara att lägga dit skivan inte. Det var tidsödande. Räkningen däremot kom snabbt!
Har varit i kontakt med electrolux reklmationsavd. - dom är inte snabba av sig.

det går på husförsäkringen - fick ca 1900 / i går betalade jag räkningen på ca 3800.
Om jag någon gång mer behöver byta spis så inte blir det glashäll - ville egentligeninte ha men det var svårt att få tag i vanligmodell med plattor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon