Full version: Fröså vallmo?
Liselotte i zon 3
Nu vet jag inte om jag helt tappat huvudet blink.gif , men kan man lyckas med att fröså vallmo unsure.gif .

Det är så att jag har en vallmo, som är orange och fylld. ( vet alltså inte vad den heter). Men det är så att min syster som bor på en stor bondgård i södermanland hemskt gärna skulle vilja ha detta "ogräs" rolleyes.gif vid kanten mot åkerdiket.

blink.gif HJÄLP mig snälla någon.

Liselotte
Inga från Närke
Hej
Jag har med framgång tagit frön från egna vallmon och sått året därpå. Men viktigt är att kapslarna är mogna, mer bruna än gröna. Jag har klippt av dem och torkat dem men inte för tidigt. Det är väldigt lätt att lyssna , skaka på kapslarna skramlar det så är de mogna. Var bara försiktig när du klipper bort dem, fröna ramlar lätt ut.
Lycka till. /Inga
Kaja Lund
Jag har en sån vallmo, dom är jättefina, när jag köpte den hette den "Fireball", det är kanske samma som du har.

Mina vallmoar förökar jag genom att ta en liten rotbit och sätta den, det går jättebra, man kan dela en rot i nästan hur många delar som helst!
Sylvia
En äldre sort heter 'Olympia' och har större blommor och "slängigare" växtsätt än 'Fireball', som är till alla delar mindre och sötare.
Det går också bra att så valmo med "naturmetoden", d v s släng bara ut fröna där du vill ha fler vallmon så fort fröna har mognat.
Lotten
Jag frösådde Vallmo tidigt i våras, nu blommar de för fullt, stora röda sagolikt vackra. Har köpt Sibirisk vallmo frö (gul,orange,röd) och blåklint som jag ska så nu i Augusti på en fd skrothög som rensats. De kommer att då stå i blom Maj - Juni nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon