Full version: Nu äntligen!
Tosan
Nu ser det ut som om det äntligen tänker ge sig med detta evinnerliga regnande biggrin.gif Enligt expressen ska det komma en skvätt imorrn kväll för att sen va uppehåll tom måndag iaf... Det behövs verkligen! Vi drunknar snart och jag håller på att mögla här inne. Vill va ute och gräva och har massor att göra före vintern. Jordgubbslandet ska bli större och blombänken som ska stå färdig i vår är bara påbörjad...
Sniglarna äter allt i sin väg, snigelfritt bara löses upp och spolas bort. Går man och sätter sig och ska ha det mysigt i växthuset fryser man ihjäl. Nu vill jag ha sommar!
Eva-Helene
Lugn bara lugn trostar.gif nu är ju augusti här så då blir det bra.... kram1.gif
Tosan
Lovar du?
Eva-Helene
yes.gif yes.gif yes.gif yes.gif
Tosan
Bra! Jag tror jag blir självmordsbenägen om det inte slutar skvala snart... crazy.gif
mamamaggan
Och jag som hoppas på lite mer regn. Kan inte ni som fått för mycket se till att kommande regnmoln drar sig hit upp ? Har sett en hel del björkar som är alldeles gula . De få kantareller jag hittat har varit torra , en del har t o m haft bruna ränder på hatten.

mamamaggan
Tänkte bara tala om att jag blivit bönhörd , DET REGNAR här just nu. Hoppas att ni som fått för mycket av den varan inte får mer nu utan att molnen förflyttat sig hit till mig.
Leia
CITAT (mamamaggan @ 03-08-2007, 02:50) *
Tänkte bara tala om att jag blivit bönhörd , DET REGNAR här just nu. Hoppas att ni som fått för mycket av den varan inte får mer nu utan att molnen förflyttat sig hit till mig.

Här regnar det också! bravo.gif
Tosan
Det har varit uppehåll. biggrin.gif tills nu... skulle dra igång gräsklipparn innan det började regna igen och ta den mest akuta biten...Visst det gick ju bra, ingen gnista mad.gif Så nu är sambon ute och handlar ett nytt tändstift, men klippningen får ju vänta... Igen... crazy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 03-08-2007, 01:25) *
Och jag som hoppas på lite mer regn. Kan inte ni som fått för mycket se till att kommande regnmoln drar sig hit upp ? Har sett en hel del björkar som är alldeles gula . De få kantareller jag hittat har varit torra , en del har t o m haft bruna ränder på hatten.


dom är gula även här . kanske inte helt höst gul men en del löv är gula . det ska till sträng sommar torka innan dom börjar gula för att det är torrt . denna helg och nästa vecka och nästa helg ska det ju bli soligt och 25-30c sen efter den helgen åter igen ostadigt och regn läste det på smhi i dag .
skogstroll
jag ser RÖDA TOPPAR på träd tvärsöver grannens äng, urk. Måste vara nån ovanlig sorts brokrödbladig lönn eller nått.. snacka om att det är jobb-dags igen... bläää angry.gif
mamamaggan
Här är det kris för bönderna p g a för lite regn. Vi har fått totalt c:a 40 - 50 mm sedan i midsomras och det har dessutom blåst nästan varje dag. Säden mognar inte av och det är precis på håret att potatisen klarar sig . Och kantarellerna lyser med sin frånvaro .
Tosan
Ska vi byta? Här har det knappt gjort annat än regnat sen midsommar... Iofs inte så mycket åt gången, så det är först sista veckan som det blött igenom nåt.
mamamaggan
Men visst är det väl konstigt ? Vi har inte haft så fint och varmt väder utan lite gråmulet men regnet har mest kommit som skvättar. Vi fick faktiskt 9 mm regn i natt och det är jag tacksam för eftersom vi nu ska få varmt och soligt ett tag.

Nja byta vet jag inte om jag vill men det är som sagt konstigt att det inte kan var mer lagom både hos er andra och hos mig.
Tosan
Ja, det vore verkligen skönt med lagom. Vi hade ju en dryg vecka med riktigt sommarväder, och sen nån dag då och då, men mestadels har det regnat och varit kallt... för ca 2 veckor sen hade vi 7 grader en natt...
mamamaggan
Vi har också haft kalla nätter , ner till 6 grader för ett tag sedan.
Tosan
Å så påstår de att det bara blir varmare och varmare...
AnnammA
CITAT (mamamaggan @ 03-08-2007, 21:02) *
Här är det kris för bönderna p g a för lite regn. Vi har fått totalt c:a 40 - 50 mm sedan i midsomras och det har dessutom blåst nästan varje dag. Säden mognar inte av och det är precis på håret att potatisen klarar sig . Och kantarellerna lyser med sin frånvaro .


Och här har bönderna fått evakuera kossorna för utebetet har blivit sjölandskap...På åkrarna har det blivit likadant...Potatisen håller på att ruttna bort pga av regnmängden...Det är tur vi bor i ett i-land, för här har vi försäkringar mm som täcker upp en del av förlusterna...Men det måste kännas kämpigt för bönderna att se när mycket av deras skörd går åt skogen p g a vädret, och de kan inte göra ett jota åt det...
Annars...Jag längtar också efter solen!!! Och lite sommar, så att man kan få lite sommarkänsla även denna sommar.

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon