petra från umeå
Hej i sommarvärmen!

Undrar om någon lyckats med sticklingsförökning av klätterrosen Polstjärnan?

Tänkte prova men är det rotäkta?

Tacksam för svar


Petra från Umeå?
kerstin z5-6
Alla sticklingar du gör från en växt-dvs klipper av en bit av ett grenskott o rotar i sandjord blir rotäkta -eller hur menar du ?
petra från umeå
Jag menar om Polstjärnan är rotäkta eller ympad, för visst spelar det roll vid ev. sticklingsförökning? Om den är rotäkta visst blir då sticklingen precis lika som modersplantan i härdighet och så! Fungerar sticklingsförökning bra på polstjärnan?

Hälsningar Petra
kerstin z5-6
nej det är det som är vitsen med sticklingar smile.gif-de blir alltid rotäkta oavsett moderplantan är ympad eller inte.Polstjärnan går utmärkt att sticklingsföröka
Har sticklingsförökade snittrosor som pga att de är rotäkta överlevt vintern hos mig fast de eg är z 1 rosor

Rotskottsförökning dvs du tar en bit av roten och gör en ny ros -då spelar det roll om rosen är en ympad sort eller inte.
Generllt sett är rotäkta rosor/ oavsett rotskottsförökade eller sticklingsförökade - härdigare pga att de kan frysa ner helt och ändå återkomma med nya skott från roten.
Om en ympad ros fryser så mkt kan det komma skott från ymproten som inte alls liknar ursprungsrosen ....
petra från umeå
Tack snälla, nu blev jag lite klokare igen smile.gif smile.gif

Hälsningar Petra
Lena N
Men varför ympar plantskolorna rosorna om de blir härdigare som rotäkta? Det innebär ju en massa arbete! wink.gif
kerstin z5-6
nej .. att ympa går fortare än att göra en rotäkta -mer ekonomi -det är anledningen sad.gif
Vill helst ha rotäkta pga mitt klimat o gör därför egna av de flesta av mina rosor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon