Full version: Anklever = tortyr
Boxer
Här är en vidrig film om hur man framställer foie gras, d.v.s anklever. Jag har skrivit på och hoppas på snabbt förbud. Gör det du också!

getactive.peta.org sad.gif
Sailor Pluto
Eftersom jag är extremt känslig för sådana filmer så tittar jag inte. Gör det jag kan istället: skriver på namninsamlingar och köper enbart kött från djur som jag vet har haft ett bra liv (kommer från lokala uppfödare som låter djuren bete sej så naturligt som möjligt, och visar omsorg på andra sätt). Känns mycket bättre än att köpa anonymt kött på ica eller konsum. Jag vill gärna veta mer om var maten kommer ifrån än bara "producerat i Sverige"....
Boxer
Bra! Men man måste inte se på filmen för att protestera med sitt namn. Klickar man på länken så startar inte filmen automatiskt.
PS. Jag tänker inte se den igen. sick.gif -cry-.gif
Tobb
Inte sett filmen och tänker inte det heller, men antar att det bla är att de tvångsmatar ankor? Och att de blir behandlade illa?
Och anledningen? pengar antar jag?.

Men om man ska tro pen och teller där de berättade om peta så vill de även förbjuda till och med hundar som synskadade personer har för att klara sig i vardagen. Dock bara vad de sa, inget jag vet själv...

Men man ska ju självklart behandla djur med respekt, det är ju självklart liksom smile.gif
Bee
Jag tänker inte titta på denna film. Jag har redan sett på tv (senast häromveckan) hur man tvångsmatar gässen med majs i sydfrankrike för att de skall få den mjälla fina feta levern som uppskattas av så många. En reporter frågade en bonde varför inte gässen kan få picka i sig majsen i egen takt. "Det skulle ta för lång tid" var svaret. Bonden föder naturligtvis inte upp gässen för att det är kul utan för att leva av näringen. Har heller inte sett någon studie/rapport om att djuren vanvårdas (till skillnad mot kalvtransporterna).

Jag försvarar inte metoden men måste ändå fråga: är det metoden eller skälet till matningen man skall protestera mot? Människor tvångsmatas ibland och det ser vi inte som tortyr utan som ett sätt att hålla människan vid liv. Det måste alltså vara skälet man skall protestera mot. Att folk äter gås- eller anklever i sådana mängder att man måste tillgripa tvångsmatning för att få fram "produkten" snabbt.

Djuren ser inte ut att lida därför tycker jag att tortyr är ett alltför starkt ord att använda. Men man kan tycka att metoden är ovärdig. Precis som när föräldrar övermatar sina barn så att dessa blir alltför tjocka.

KURT
"If you are a Chicago resident, please sign the petition below. We will send the petition to your alderman so he or she knows that you are against making cruelty to animals legal in Chicago"



Fast finns det verkligen så många som är "Chicago resident" här på Odla.nu?
Tezzla
Jag måste ärligt erkänna att jag är lite skeptisk till PETA...
miamarie
väljer att inte se filmen.fick gåshud direkt.det finns så mycket annat gott,detta är ovärdigt
Boxer
CITAT (Bee @ 07-08-2007, 14:17) *
Djuren ser inte ut att lida därför tycker jag att tortyr är ett alltför starkt ord att använda. Men man kan tycka att metoden är ovärdig. Precis som när föräldrar övermatar sina barn så att dessa blir alltför tjocka.


Om du skulle se denna filmen, så skulle du inte tveka att använda ordet tortyr. Jag lovar!
KURT
CITAT (Boxer @ 07-08-2007, 16:37) *
Om du skulle se denna filmen, så skulle du inte tveka att använda ordet tortyr. Jag lovar!



Man kan ju föreställa sig hur det skulle uppfattas om man matade t ex kor eller grisar på samma sätt!
Sailor Pluto
CITAT (KURT @ 08-08-2007, 07:28) *
Man kan ju föreställa sig hur det skulle uppfattas om man matade t ex kor eller grisar på samma sätt!


Åtminstone för mej är det precis lika illa vilket djur det än gäller. Det är delvis därför jag har valt bort vanligt "butikskött", för jag har ingen aning om hur de djuren har behandlats innan de blev kotletter/köttfärs osv.

Fast jag kan tänka mej att det inte skulle bli ramaskri om man tvångsmatade kor och grisar, för det skulle ju bli fruktansvärt obekvämt. Kött från de djuren äter man nästan varje dag till skillnad från anklever. Då struntar man nog i tvångsmatningen och fortsätter köpa falukorv mm, för det är såå jobbigt att leta efter andra alternativ.
Bettson
CITAT (Bee @ 07-08-2007, 14:17) *
Jag tänker inte titta på denna film. Jag har redan sett på tv (senast häromveckan) hur man tvångsmatar gässen med majs i sydfrankrike för att de skall få den mjälla fina feta levern som uppskattas av så många. En reporter frågade en bonde varför inte gässen kan få picka i sig majsen i egen takt. "Det skulle ta för lång tid" var svaret. Bonden föder naturligtvis inte upp gässen för att det är kul utan för att leva av näringen. Har heller inte sett någon studie/rapport om att djuren vanvårdas (till skillnad mot kalvtransporterna).

Jag försvarar inte metoden men måste ändå fråga: är det metoden eller skälet till matningen man skall protestera mot? Människor tvångsmatas ibland och det ser vi inte som tortyr utan som ett sätt att hålla människan vid liv. Det måste alltså vara skälet man skall protestera mot. Att folk äter gås- eller anklever i sådana mängder att man måste tillgripa tvångsmatning för att få fram "produkten" snabbt.

Djuren ser inte ut att lida därför tycker jag att tortyr är ett alltför starkt ord att använda. Men man kan tycka att metoden är ovärdig. Precis som när föräldrar övermatar sina barn så att dessa blir alltför tjocka.


Det de är inte ett sätt att hålla gåsen vid liv. Den skulle inte heller om den fick äta naturligt få det resultatet man får med tvångsmatningen, som jag nog inte skulle kunna kalla något annat än tortyr.

Gässen matas med ´för mycket mat och för fet mat för att de skall få en sjukligt förstorad lever. På så sätt får man på kort tid fram en mycket större lever än om gåsen var frisk. Naturligtvis får du bätte ekonomi ifall levern när du slaktar gåsen är fyra gången så stor minst.

Och visst är det ett sätt som får djuren att fara illa. Gässens huvud spänns fast i en anordning och när man spännt fast alla djuren på rad så kommer de med en grej som ser ut som handtaget när man fyller på bensin och med lika grov slang. Man pumpar med tvång ner större mängd mat än vad magsäcken egentligen klarar av.

Djuren nästan kollapsar av smärta efteråt eftersom deras magsäck är så utspänd att den smärtar (den som någon gång haft gallsten kan nog förstå känslan när det nästan är stopp i tarmsystemet) och smärtan varar tills maten börjar passera vidare.

Mellan matningarna så skall man veta att djuret lever med en förstorad lever och vad allt det kan innebära för kroppens andra funktioner och välbefinnande.

Så gäller det att passa slakttidpunkten noga för att så att säga maximera vinsten. Man vill ha så stor lever som möjligt men man vill inte passera den gränsen där djuret så att säga självdör pga av den förstorade levern, för då får man svinn.

Man skall veta att det krävs stor yrkesskicklighet för att maximera vinsten vid detta djurplågeri, samt att man måste besitta total avsaknad av både moral och etik. Företredesvis är det fransmän som har dessa egenskaper. GÅsleverns förlovade land.

Så låt inte luras med argument som att det skulle ha med kvaliten på gåslevern eller att det är nödvändigt för ekonomin.
Nödvändigt kan det aldrig vara. Som konsument kan man låta bli att handla gåslevern och som lantbrukare kan man ställa om sin produktion till något annat.

Ingenting finns som försvarar det här. Att man äter djur när de är döda ingår för de flesta, men inte alla, i det ekologiska hjulet.Men att plåga djur när de föds upp........det kan aldrig vara acceptabelt.

Jag tänker inte se filmen för den jag såg för tio år sedan sitter på näthinnan än idag.

Och alla de som känner till hur produktionen går till och ändå äter gåslever utan att ta reda på hur den är producerad, det har jag inte ord för. Där kan jag hålla med dig. Äter inte folk så finns det ingen marknad.
Sailor Pluto
Bettson, mycket bra skrivet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon