Emssal
Oj vad det växer i mina lådor! Inser dock att det måste blir fler lådor till nästa år om jag ska få grönsaker över att frysa och lägga in. Nu käkar jag bara efterhand som det är färdigt att skörda. Är nog bara grönkålen som blir tillräckligt mycket av, men det är ju så gott så! rolleyes.gif

I stora Grönsakslådan har jag spenat, gul lök, broccoli, grönkål, kålrabbi och rödbetor.

Grönsakslåda.jpg

I ÄrtBönlådan finns sockerärt, märgärt och någon böna som jag inte vet det svenska namnet på. På engelska heter den Running pole bean eller nåt liknande.

ÄrtBönlåda.jpg

Örtlådan innehåller marockansk grönmynta, chokladmynta, tre sorters basilika, oregano, tre sorters timjan, gräslök, salvia, dragon och rosmarin. Kommer att dedikera denna låda till myntor nästa säsong och göra en ny låda till de andra örterna, så därför vågade jag samplantera i år.

Örtlåda.jpg

Till nästa år blir det också ställningar till fiberduken. Det fungerar som det är idag men är ganska meckigt att "stoppa om" lådorna varje gång man skördat eller kollat efter sniglar (de älskar kålrabbi...)
Krolliljan
Så frodigt!
Åsa, mälardalen zon 2
Angående bönan så gissar jag att det är någon slags Runner pole bean = det är en högväxande blomsterböna/rosenböna odlas ofta som prydnadsväxt i Sverige men i många andra länder äter man dem. Det är baljorna man äter de växer ofta ganska snabbt och de blir stora och har en ganska skrovlig yta, man brukar skörda baljorna innan fröerna sväller och så strimlar man bönorna eller skär dem i småbitar innan tillagning. Mycket goda tycker jag.
Emssal
Stämmer precis att det är hela bönbaljan man äter! Har köpt den i butik tidigare och tyckte mycket om den så jag satsade på att odla den själv. Och den växer... Och växer... Mycket blommor på den just nu så baljorna lär väl visa sig snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon