Full version: Programmerare! Suck.
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Börjar misstänka att jag har något skit i datorn och att det därför vissa trådar härfår IE att flippa ur. Ad-aware går inte att köra på Win98 så jag hittade Spybot och installerade det. Fast det funkar inte så bra. När jag skall starta skanningen kommer det upp en ruta om att jag måste installera uppdateringar. Ok, går till uppdateringar och kör dom och får till svar att det inte finns några och alltså kan jag inte uppdatera. Går tillbaka till skanningen och får upp samma ruta igen om att uppdatera!!!!! Hur enkelspåriga får programmerare vara? duh.gif
Mollis
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2007, 12:27) *
Börjar misstänka att jag har något skit i datorn och att det därför vissa trådar härfår IE att flippa ur. Ad-aware går inte att köra på Win98 så jag hittade Spybot och installerade det. Fast det funkar inte så bra. När jag skall starta skanningen kommer det upp en ruta om att jag måste installera uppdateringar. Ok, går till uppdateringar och kör dom och får till svar att det inte finns några och alltså kan jag inte uppdatera. Går tillbaka till skanningen och får upp samma ruta igen om att uppdatera!!!!! Hur enkelspåriga får programmerare vara? duh.gif



Aha, kör du win98...då kanske det är därför det ballar ur. Unicode, den nya univerella teckenstandarden var väl inte helt utvecklad och implementerad när win98 kom. Jag vet i alla fall att det finns andra problem som har med just Unicode/Win98 att göra.

//Mollis
KURT
Win98 är ju en del av Microsoft windows, inte konstigt att du har problem, men skyll hellre problemen på det . Och inte på programmerare generellt.
Gossen Ruda
Nja, skället gällde Spybot som kräver att jag skall installera obefintliga uppdateringar innan jag kan fortsätta.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2007, 11:40) *
Nja, skället gällde Spybot som kräver att jag skall installera obefintliga uppdateringar innan jag kan fortsätta.



Men grundproblemet till att du överhuvudtaget behöver fundera på om du har "skit i datorn" är pga att du kör Microsoft Windows. Alltså är det Microsoft Windows som är "skiten i datorn"!
vindspel
Jag har windows vista nu så det ser inte lika dant ut om jag själv skulle titta på uppgraderingar. Men om jag inte missminner mig så kan man välja att sökning sker om nya uppgraderingar finns, MEN man kan välja ett alternativ som står under detta, tror det heter avancerat läge.....
linusm
För din och alla oss andras säkerhet ute på internet så vore det jättebra om du investerade pengar/tid i ett annat, modernare operativ system.

Helst linux eller en Mac.

www.ubuntu.com ex.

Linux är ju "gratis".
Pirum
Tycker Windows har rimlig säkerhetsnivå nu (XP SP2, Vista), däremot är Internet Explorer mer utsatt för (och känsligare för) attacker än exempelvis Firefox och Opera.

Kör man Windows, med brandväggen påslagen, antivirus (exempelvis gratis AVG), och Opera eller Firefox som webläsare så får man sällan problem. De största problemen får man i dagsläget genom att man blir lurad på kontokortsnummer etc, inte att en bov stjäl kontokortsnumret genom att ta över din dator, exempelvis.

Windows 98 är dock lite för bristfälligt menar jag. Har dock kört Win98 med Opera som webläsare utan problem.

Kör man Windows bör man tänka på att det användarkonto man använder inte har administratörsprivilegier förutom när det behövs (dvs, ungefär bara när man installerar en del program)
Gossen Ruda
Nu har jag fått igång Spy-bot och skannat datorn. 5 spionprogram hittades och avlägsnades. Det var inga större problem att få igång det efter att ha läst ordentligt och gjort alla få inställningar. Min mentala nivå igår var nog att jag bara kunde klara EN sak åt gången, typ "tryck på denna knapp" och så 15 pilar mot den. Härdsmälta mellan öronen pga värmen troligen.

Annars tycker jag Windows 98 funkar bra. Ok, ibland låser det sig men återstartsknappen finns inom räckhåll. Annat var det när jag började med PC, då var DOS 3.20 standard. Fördelen med ett gammalt operativsystem är att ingen virusmakare tillverkar virus för såna gamla program. Det är lugnt och stilla för det mesta på teknikvågens baksida. Allt kan jag inte köra, Ad-aware t.ex, men det kan jag leva med.

Fö såg jag på Post och telestyrelsens hemsida att man hittat ett säkerhetshål i Firefox. Ingen kommer undan nätpiraterna.
linusm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 19:02) *
Nu har jag fått igång Spy-bot och skannat datorn. 5 spionprogram hittades och avlägsnades. Det var inga större problem att få igång det efter att ha läst ordentligt och gjort alla få inställningar. Min mentala nivå igår var nog att jag bara kunde klara EN sak åt gången, typ "tryck på denna knapp" och så 15 pilar mot den. Härdsmälta mellan öronen pga värmen troligen.

Annars tycker jag Windows 98 funkar bra. Ok, ibland låser det sig men återstartsknappen finns inom räckhåll. Annat var det när jag började med PC, då var DOS 3.20 standard. Fördelen med ett gammalt operativsystem är att ingen virusmakare tillverkar virus för såna gamla program. Det är lugnt och stilla för det mesta på teknikvågens baksida. Allt kan jag inte köra, Ad-aware t.ex, men det kan jag leva med.

Fö såg jag på Post och telestyrelsens hemsida att man hittat ett säkerhetshål i Firefox. Ingen kommer undan nätpiraterna.


Dra upp huvudet ur rabbaten och skaffa genast en ny dator med modernare operativsystem smile.gif

Windows 98 fungerade inte ens bra när det lanserades. Inte heller millenium. Attackytan på dessa gamla operativsystem och dess applikationer, gamla buggar som inte patchas mm är lika stort som 20 poäng på en 10 poängsskala.

Crackerz runt om i världen använder okunniga/dumma ovetandes användares datorer, med dumma menar jag folk som envisas köra med gammal skit "för de funkar juh, går lite slött och kraschar men va dådå?", dessa datorer agerar bla som "zombies" utan er vetskap och används till att slå ut myndigheters /företags servrar och nätverk, bland annat är en populär sak att attackera internets Root-servrar med sådana datorer. Och det finns ingen "spy boot" som hjälper mot det.

www.dell.se har billiga datorer och där kan du strax beställa den med linuxinstallerat också.

"Annars tycker jag Windows 98 funkar bra. Ok, ibland låser det sig men återstartsknappen finns inom räckhåll"
Säger väll allt.

Hoppas du sitter på modem, då är ju iallfall skadan marginell....
*Kanske inte borde klaga, du förser ju mig med jobb biggrin.gif *
Netha
linusm... inte tror du väl att de flesta användarna är smådumma... för de har ju Windows
Det gäller för alla att ha fungerande brandvägg och virusskydd som dagligen uppdateras.

linusm
CITAT (Netha @ 09-08-2007, 21:53) *
linusm... inte tror du väl att de flesta användarna är smådumma... för de har ju Windows
Det gäller för alla att ha fungerande brandvägg och virusskydd som dagligen uppdateras.



Nej, det gör jag inte. smile.gif
Jag har inget emot windows eller de som använder sig av det.
Men det är stor skillnad som redan har påpekats mellan windows versioner.

I jämnförelse mellan windows 2000 och 98 läcker 98an som ett såll. Mellan Windows 2000 och XP läcker 2000 som ett såll.
Varken 98 eller windows 2000 supporteras av microsoft längre, så snälla byt.

Är ekonomin ett problem så skicka pm, så hjälper jag gärna på ett eller annat sätt. smile.gif

Brandvägg och virusskydd är en bra början, men inte tillräcklligt.
Gossen Ruda
Självklart finns det en brandvägg. Dessutom är nog min dator inte så populär hos hackare eftersom den bara är igång några timmar om dagen. Viruskydd har jag men det är avstängt eftersom det segade ner datorn för mycket. Det finns ett bättre sätt, konsekvent slänga alla obekanta mail oöppnade. Dessutom har Telia ett eget virusskydd som har stoppat ett par virussmittade mail, inget har sluppit igenom och aktiverat mitt virusskydd på något år.
Netha
Det finns ett bättre sätt, konsekvent slänga alla obekanta mail oöppnade... säger Gossen Ruda

Japp... då slipper man 99.999% av skiten. Många skyller sin egen dumhet på operativsystemet. whist.gif
Bettson
CITAT (linusm @ 09-08-2007, 22:03) *
Nej, det gör jag inte. smile.gif
Jag har inget emot windows eller de som använder sig av det.
Men det är stor skillnad som redan har påpekats mellan windows versioner.

I jämnförelse mellan windows 2000 och 98 läcker 98an som ett såll. Mellan Windows 2000 och XP läcker 2000 som ett såll.
Varken 98 eller windows 2000 supporteras av microsoft längre, så snälla byt.

Är ekonomin ett problem så skicka pm, så hjälper jag gärna på ett eller annat sätt. smile.gif

Brandvägg och virusskydd är en bra början, men inte tillräcklligt.



Kära värld.... du låter precis som min son. Linux, linux, linus, firefox.............

Linus är väl jättebra om man är en riktig hacker och har haft tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men det har inte alla, i varje fall inte jag.

Och mac.......... skitbra om man vill vara i sin egen välrd. Är man enbart macanvändare så är man utestängd från mycket.

Och många viktiga ställen man ska in på är inte godkända för firefox.

Men nog håller jag med dig om att man behäver modern programvara till en viss gräns. Gränsen går vid Vista. Där sätter jag stopp eftersom den fortfarande inte är kompatibel med många program jag använder mig av.

Så det är nog inte så lätt alla gånger. slap.gif
KURT
CITAT (Bettson @ 09-08-2007, 22:40) *
Kära värld.... du låter precis som min son. Linux, linux, linus, firefox.............

Linus är väl jättebra om man är en riktig hacker och har haft tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men det har inte alla, i varje fall inte jag.

Och mac.......... skitbra om man vill vara i sin egen välrd. Är man enbart macanvändare så är man utestängd från mycket.

Och många viktiga ställen man ska in på är inte godkända för firefox.

Men nog håller jag med dig om att man behäver modern programvara till en viss gräns. Gränsen går vid Vista. Där sätter jag stopp eftersom den fortfarande inte är kompatibel med många program jag använder mig av.

Så det är nog inte så lätt alla gånger. slap.gif



Ja så var det för några år sedan men så är det inte numera. Det finns varinater av Linux som definitivt är enklare att använda än Windows . Eftersom det finns olika varianter av Linux så kan man just få en variant som passar den dator och det användningsområde man har, och den typ av dator man har. När det gäller windows så får ju alla exakt samma system, oavsett vad man har för behov!

Och det var flera år sedan jag stötte på något ställe där jag inte kom in med Firefox, vad jag vet så accepterar t ex alla svenska banker Firefox.
Bettson
CITAT (KURT @ 10-08-2007, 06:31) *
Ja så var det för några år sedan men så är det inte numera. Det finns varinater av Linux som definitivt är enklare att använda än Windows . Eftersom det finns olika varianter av Linux så kan man just få en variant som passar den dator och det användningsområde man har, och den typ av dator man har. När det gäller windows så får ju alla exakt samma system, oavsett vad man har för behov!

Och det var flera år sedan jag stötte på något ställe där jag inte kom in med Firefox, vad jag vet så accepterar t ex alla svenska banker Firefox.


Fast Linux..... är det inte typ ett byggstensprogram där du plockar ihop de funktioner du behöver. Det är väl ett av argumenten med linux eller är jag totalt felinformerad. Då måste man ju vara kapabel att plocka ihop och veta vad som behävs.

Mina administrativa program är inte godkända för linux.
Ett av de web-baserade programmen jag änvänder som är framtaget i samarbete med bankgirocentralen är endast godkänt för Explorer.
Det system jag änvänder för betalningar via fil är endast godkänt för olika varianter av Windows.

Så visst kan du logga in på internetbanken med firefox men där stannar det. Bankerna frisvär sig från allt andvar ifall man använder annan programvara än vad som rekommenderas. Likaså daterar de upp den programvaran med de flesta användaran först.

Jag har kunder som är mac-användare och det är mycket de är utestängda från och deä är så svåra att kommunicera med.
KURT
Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT och alla kan använda koden fritt för att utveckla egna varianter. Men det finns många "färigpackade" Linuxsystem (t ex Ubuntu), som man bara kan stoppa i CD/DVD/USB porten och köra (ja man behöver faktiskt inte ens installera det på datorn om man inte vill!). De kommer färdigt med grafiskt gränssnitt och alla de vanligaste programpaketen, Firefox, OpenOffice, Spel, Mailprogram etc .

De är också lättare att komplettera med med nya program än t ex Windows. I Windows måste man leta reda på och ladda ner ett program för att installera det, det slipper man i t ex Ubuntu, man söker bara efter det program man vill instalera och väljer det så installeras det automatiskt, och man får automatiskt alla ev extra program och bibliotek som kan behövas för detta program.

När det gäller bankerna så vet jag FORTFARANDE inte en enda bank som särbehandlar Firefox. Banken kollar noga vad för Web-browser du har och är den godkänd så är det OK.

SEB skriver tex:

"För att använda våra internettjänster behöver du modernare versioner av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar de här:

För pc Internet Explorer version 6 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare
För Mac Safari version 1 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare"

linusm
CITAT (Bettson @ 09-08-2007, 23:40) *
Kära värld.... du låter precis som min son. Linux, linux, linus, firefox.............

Linus är väl jättebra om man är en riktig hacker och har haft tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men det har inte alla, i varje fall inte jag.

Och mac.......... skitbra om man vill vara i sin egen välrd. Är man enbart macanvändare så är man utestängd från mycket.

Och många viktiga ställen man ska in på är inte godkända för firefox.

Men nog håller jag med dig om att man behäver modern programvara till en viss gräns. Gränsen går vid Vista. Där sätter jag stopp eftersom den fortfarande inte är kompatibel med många program jag använder mig av.

Så det är nog inte så lätt alla gånger. slap.gif



Låter som du är full av fördom snarare!

Det handlar självklart inte om att vara hacker eller inte, det handlar kanske för dig att lägga ner en 2 timmar till att tiita runt i systemet, gärna då med hjälp av din son, som ju verkar ha koll linux wink.gif

Lovar att han kommer tycka det är kul att få visa dig linux wink.gif

och när han blivt duktigt kan han pm:a sitt cv tongue.gif

Jag kör mac privat. Funkar skitbra! Känner mig inte det minsta utestängd snarare tvärtom, världens modernaste OS, snyggt gränssitt som faktiskt underlättar och gör mitt arbete lättare samtidigt som man lyckats göra systemet säkert, mycket tack vare dess bakgrund i "unix".

Min dator är mitt arbetsredskap, jag kan inte ha en dator som kraschar, betar sig konstigt, inte låter mig se vissa webbsidor, inte låter mig arbeta på ett effektivt sätt så att säga. Jag använder mig främst av program som man brukar kalla för "Opensource" vilket oftast innebär samma licens som firefox, dessa finns ju också oftast för alla plattformar, från linux till win.

Microsoft följer inte heller div. verdertagna standarder som använts vilket faktiskt är riktigt jävla dåligt och en riktigt stor anledning till att inte använda sig av deras system, företag ska inte få göra som de själva vill smile.gif

CITAT (KURT @ 10-08-2007, 08:56) *
Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT och alla kan använda koden fritt för att utveckla egna varianter. Men det finns många "färigpackade" Linuxsystem (t ex Ubuntu), som man bara kan stoppa i CD/DVD/USB porten och köra (ja man behöver faktiskt inte ens installera det på datorn om man inte vill!). De kommer färdigt med grafiskt gränssnitt och alla de vanligaste programpaketen, Firefox, OpenOffice, Spel, Mailprogram etc .

De är också lättare att komplettera med med nya program än t ex Windows. I Windows måste man leta reda på och ladda ner ett program för att installera det, det slipper man i t ex Ubuntu, man söker bara efter det program man vill instalera och väljer det så installeras det automatiskt, och man får automatiskt alla ev extra program och bibliotek som kan behövas för detta program.

När det gäller bankerna så vet jag FORTFARANDE inte en enda bank som särbehandlar Firefox. Banken kollar noga vad för Web-browser du har och är den godkänd så är det OK.

SEB skriver tex:

"För att använda våra internettjänster behöver du modernare versioner av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar de här:

För pc Internet Explorer version 6 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare
För Mac Safari version 1 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare"


thanks.gif
Ciczi
Vad gäller ubuntu och enkelhet mot win 98 och bakvändhet kan jag berätta följande. (ubuntu mot senare win versioner kan jag inte jämföra)
Min första digitalkamera var en ganska krånglig sak men väldigt kul eftersom den var digital. Vi hade två datorer då, en med ubuntu och en med win98 eller 2000 (kommer inte ihåg) I Windows datorn kunde man inte ladda ur bilderna på ett lätt och tillfredsställande sätt. Men ubuntu maskinen accepterade kameran direkt, den dök upp där den skulle och sedan var det bara att kopiera över bilderna till datorn.

JAg rekommenderar ubuntu till den som vill. Kör det själv och är nöjd.

Ciczi
linusm
CITAT (Ciczi @ 11-08-2007, 08:51) *
Vad gäller ubuntu och enkelhet mot win 98 och bakvändhet kan jag berätta följande. (ubuntu mot senare win versioner kan jag inte jämföra)
Min första digitalkamera var en ganska krånglig sak men väldigt kul eftersom den var digital. Vi hade två datorer då, en med ubuntu och en med win98 eller 2000 (kommer inte ihåg) I Windows datorn kunde man inte ladda ur bilderna på ett lätt och tillfredsställande sätt. Men ubuntu maskinen accepterade kameran direkt, den dök upp där den skulle och sedan var det bara att kopiera över bilderna till datorn.

JAg rekommenderar ubuntu till den som vill. Kör det själv och är nöjd.

Ciczi


Kul att höra! (även om jag inte är förvånad)
vindspel
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 22:04) *
Självklart finns det en brandvägg. Dessutom är nog min dator inte så populär hos hackare eftersom den bara är igång några timmar om dagen. Viruskydd har jag men det är avstängt eftersom det segade ner datorn för mycket. Det finns ett bättre sätt, konsekvent slänga alla obekanta mail oöppnade. Dessutom har Telia ett eget virusskydd som har stoppat ett par virussmittade mail, inget har sluppit igenom och aktiverat mitt virusskydd på något år.

Man får virus bara genom att vara uppkopplad på nätet, inte bara om man öppna mail. Virusskydd måste du alltid ha på. Vad har du för virusprogram? Brandväggen kan man sänka nivån på, om man vill. Du kanske har den på för hög säkerhet.
Bettson
CITAT (KURT @ 10-08-2007, 08:56) *
Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT och alla kan använda koden fritt för att utveckla egna varianter. Men det finns många "färigpackade" Linuxsystem (t ex Ubuntu), som man bara kan stoppa i CD/DVD/USB porten och köra (ja man behöver faktiskt inte ens installera det på datorn om man inte vill!). De kommer färdigt med grafiskt gränssnitt och alla de vanligaste programpaketen, Firefox, OpenOffice, Spel, Mailprogram etc .

De är också lättare att komplettera med med nya program än t ex Windows. I Windows måste man leta reda på och ladda ner ett program för att installera det, det slipper man i t ex Ubuntu, man söker bara efter det program man vill instalera och väljer det så installeras det automatiskt, och man får automatiskt alla ev extra program och bibliotek som kan behövas för detta program.

När det gäller bankerna så vet jag FORTFARANDE inte en enda bank som särbehandlar Firefox. Banken kollar noga vad för Web-browser du har och är den godkänd så är det OK.

SEB skriver tex:

"För att använda våra internettjänster behöver du modernare versioner av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar de här:

För pc Internet Explorer version 6 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare
För Mac Safari version 1 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare"



Men snälla Kurt. Du pratar fortfarande om internetbanken huvudsakligen avsedd för privatpersoner. Visst de har numera även andra webläsare godkända. Men jag pratar om överföringsprogram för leverantörsbetalningar till bankgirot med kryptering godkänd av riksrevisionsverket. Och då är bara enbart winows godkänt. Åtminstone den varianten som jag använder.

Men det spelar egentligen ingen roll. För de administrativa program jag änvänder mig av fungerar inte med firefox. Så varför ha två webläsare för. Jag har provat firefox och slängt ut det igen pga av att jag inte kunde säkerhetkopiera min mail vilket är viktigt för mig.

Jag har en speciell dator öppen dygnet runt som bara tar emot fax. PÅ den finns linus installerat och det är stabilt och bra. Men vad farao. Fullkomligt obegripligt och ifall datorn av någon anledning behöver startas om så måste jag be om hjälp. Tro mig. Man blir så himla trött när man är beroende av att ha tillgång till grejorna och måste be en tonåring som ska spela klart först och kommer om sex timmar när jag behöver se min fax nu. Så nu skall även faxfuntionen in i den nya servern och det kommer ingen linux dit för jag måste kunna hantera skiten själv och vara oberoende.

Det jag egentligen vill säga är att jag är lite uttråkad av alla kommentarer om att man borde ha linus och att linux är så himla bra ( det kanske det är) när ändå inte programmakarna tycker att det är ide att satsa på andra operativsystem för att marknaden är för liten.

Man är mer eller mindra idiotförklarad om man använder windows. Men man har faktiskt inget val. Det kan man väl diskutera däremot varför man inget val har.
Bettson
CITAT (linusm @ 11-08-2007, 08:39) *
Låter som du är full av fördom snarare!

Det handlar självklart inte om att vara hacker eller inte, det handlar kanske för dig att lägga ner en 2 timmar till att tiita runt i systemet, gärna då med hjälp av din son, som ju verkar ha koll linux wink.gif

Lovar att han kommer tycka det är kul att få visa dig linux wink.gif

och när han blivt duktigt kan han pm:a sitt cv tongue.gif

Jag kör mac privat. Funkar skitbra! Känner mig inte det minsta utestängd snarare tvärtom, världens modernaste OS, snyggt gränssitt som faktiskt underlättar och gör mitt arbete lättare samtidigt som man lyckats göra systemet säkert, mycket tack vare dess bakgrund i "unix".

Min dator är mitt arbetsredskap, jag kan inte ha en dator som kraschar, betar sig konstigt, inte låter mig se vissa webbsidor, inte låter mig arbeta på ett effektivt sätt så att säga. Jag använder mig främst av program som man brukar kalla för "Opensource" vilket oftast innebär samma licens som firefox, dessa finns ju också oftast för alla plattformar, från linux till win.

Microsoft följer inte heller div. verdertagna standarder som använts vilket faktiskt är riktigt jävla dåligt och en riktigt stor anledning till att inte använda sig av deras system, företag ska inte få göra som de själva vill smile.gif
thanks.gif


Nej jag är inte fördomsfull. Jag befinner mig i verkliga livet. Programvarorna som jag behöver i mitt arbete ( observera att arbete betyder att man försöker försörja sig och inte har datorn som något slags lekverktyg) inte varken är testade eller godkända för annat än Windows.

Det innebär att jag inte kan använda något annat än windows. Det vore som att försöka köra bil utan bränsle man kommer inte speciellt långt. Det jag därmed säger är att jag är så f********t trött på dessa idiotförklaringar man får hela tiden om man använder sig av något annat än linux.

Själv försöker jag jobba så helelektroniskt jag kan använder mig av mycket e-legitimationer. Bär med mig både på USB och på kort. Visst bankdosor funkar ju i alla system numera, men det är sämre med e-legitimationerna. Swedbank och Telia ska ju ha en variant för macanvändare men det finns begränsningar fortfarande.

Och de kunder som jag har som macanvändare är det faktiskt lite kommunikationsproblem och det är ett problem för mig eftersom jag jobbar med mycket distanskunder.

Nej jag är inte fördomsfull, men jag tror nog snarare att du inte har koll på alla marknadens programvaror och förstår att alla inte kan vara linuxfantaster av tvingande skäl. Om du förstod det så skulle du inte uttala dig så tvärsäkert.

Så ramsan linux, linux, linux, firefox får mig fortfarande frustrerad. Jag måste ju ha tillgång till support också ifall något händer. Och är progamvaran inte godänd för linux( om den ens en gång fungerar ) och jag trots det använder mig av det, så får jag ingen support även om jag har serviceavtal på programmet.


KURT
Jag skulle inte kunna jobba UTAN Linux. Att vänta på att någon gör kommersiell programvara för Windows är inte meningsfullt för mig. De allra nyaste och bästa programmen för mig görs i Linux, några år senare kommer en del av dem KANSKE i kommersiell form för Windows.

Men vad folk använder för operativsystem privat är ju ändå bara en fråga eget val. Däremot är det ju absurt att skolor, myndigheter och andra officiella institutioner kastar bort stora summor på kommersiell programvara, som inte har en öppen standard.
Bettson
CITAT (KURT @ 13-08-2007, 07:11) *
Jag skulle inte kunna jobba UTAN Linux. Att vänta på att någon gör kommersiell programvara för Windows är inte meningsfullt för mig. De allra nyaste och bästa programmen för mig görs i Linux, några år senare kommer en del av dem KANSKE i kommersiell form för Windows.

Men vad folk använder för operativsystem privat är ju ändå bara en fråga eget val. Däremot är det ju absurt att skolor, myndigheter och andra officiella institutioner kastar bort stora summor på kommersiell programvara, som inte har en öppen standard.


Så vad tycker du jag skall göra då?

Lägga ner arbetet i två års tid så att någon gör en öppen programvara jag kan använda som inte är linuxbaserad?

Kan man få a-kassa tro.......... vore skänt med lite semester flirting.gif
KURT
CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 07:32) *
Så vad tycker du jag skall göra då?

Lägga ner arbetet i två års tid så att någon gör en öppen programvara jag kan använda som inte är linuxbaserad?

Kan man få a-kassa tro.......... vore skänt med lite semester flirting.gif



Det går j ualltid att göra en kompromiss:

Jag rekommenderar dig att gå över till Linux, och de få Windows program som du inte kan hitta motsvarigheter till, kan du ändå köra i Linux. I Linux fungerar det bra (något sämre prestanda) att köra Windows program!


Men framför allt är det väl viktigt att vara öppen. Jag har sett så många som antingen inte kan tänka sig att prova något nytt (och det handlar inte bara om datorprogram!), eller provar något nytt med inställningen att allt skall se och fungera likadant som innan. Då hjälper det oftast inte ens att man kanske får en massa nya bättre funktioner, om man har inställningen att allt skall se likadant ut.
Bettson
Jamen Kurt, vem ska ge mog support då..... när det blir trubbel.

Finns det någon support när jag får installationsproblem med mitt administrativa program tex?

Om jag ringer till min programsupport så kan de inte hjälpa till eftersom jag inte har rekommenderat operativsystem.
KURT
Det finns kommersiell (och extremt mycket fri) support även för Linux.

De flesta företag som jobbar med Linux tjänar ju just pengar på tjänster, eftersom de inte tar betalt för själva programvaran. Och det är ju så de flesta större företag tänker tjäna pengar i framtiden, Ericsson försöker ju t ex allt mera gå över till att sälja tjänster, många små belopp ger en säkrare, stabilare och högre avkastning.
Bettson
CITAT (KURT @ 13-08-2007, 08:44) *
Det finns kommersiell (och extremt mycket fri) support även för Linux.

De flesta företag som jobbar med Linux tjänar ju just pengar på tjänster, eftersom de inte tar betalt för själva programvaran. Och det är ju så de flesta större företag tänker tjäna pengar i framtiden, Ericsson försöker ju t ex allt mera gå över till att sälja tjänster, många små belopp ger en säkrare, stabilare och högre avkastning.


Sorry vågar inte riskera mitt levebröd............fortsätter att vara dum korkad windowanvändare.................

Dum, dummare dummast.

En ensamföretagare kan inte ha en anställd som bara sköter datorerna. Man måste sköta skiten själv.Och inte kan jag övelämna mitt levebröd till en programsupport på linux som inte kan supporta mig på mina anda program eftersom de inte har support på dom. Och inte kan jag vara utan den programsupport jag har på mina övriga program för att jag använder linux.

tvärr måste jag bidra till staten finanser och min egen pensionkassa några år till. Sedan kan jag bli hobbyanvändare och då kan jag gå över till linux.

VIsst kan jag hålla med om Microsofts dåliga dominans. Men jag kan inte göra något åt den för jag måste försörja mig.

Men det som irriterar mig är linuxfreakens idiotförklaring av windowsanvändare, alla självklara påståenden om att det funkar problemfritt när världen är lite större.

Sorry detta irriterar mig.

Fizzgigg
CITAT (KURT @ 13-08-2007, 08:38) *
Men framför allt är det väl viktigt att vara öppen. Jag har sett så många som antingen inte kan tänka sig att prova något nytt (och det handlar inte bara om datorprogram!), eller provar något nytt med inställningen att allt skall se och fungera likadant som innan. Då hjälper det oftast inte ens att man kanske får en massa nya bättre funktioner, om man har inställningen att allt skall se likadant ut.


Jag håller inte riktigt med dig. Jag säger inte att du har fel, men jag håller inte med dig. smile.gif Man kan diskutera hur mycket som helst om vilket som är bäst av Windows och Linux och ingen kommer att vinna, men jag tycker att det är viktigare att se till användaren än till det tekniska. Ett av grundkraven tycker jag förstås är att man har ett hyfsat modernt operativsystem. Att sitta och jämra sig och klaga över att "mitt Windows ME fungerar inte som det ska" eller "Det är så svårt att hitta bra grejer med Win98-stöd" tycker jag är på samma snedvridna skala som att beklaga sig över att "OKQ8 inte har oljefilter till min Cadillac -67". Har man något äldre än Windows XP får man antingen bta i det sura äpplet och se glad ut eller byta det som behövs.

Men nu till punkten där jag inte håller med dig. Jag är en hyfsad datoranvändare efter att ha arbetat med datorer i 15 år och använt datorer sedan -78. Jag kan bygga mina egna maskiner och en del av mitt företagande går ut på att hjälpa folk som har lyckats köra sina maskiner i botten genom otur, klantighet eller att de inte vet bättre. Jag skulle säkert kunna gå över till Lunix och jag skulle troligtvis bli nöjd så småningom också, men varför ska jag? Jag och många andra vanliga användare kan Windows och vi har redan programmen som fungerar. Varför ska jag ens överväga att börja om från början både vad gäller operativsystem, kunskaper och program?

Linux fungerar och har blivit betydligt mer lättanvänt genom åren, men det är fortfarande inget för vanliga användare som inte antingen har ganska grundmurade datorkunskaper eller är fasligt äventyrliga och klarar sig utan sin dator några dagar eller veckor ifall något skulle "gå åt varmare trakter" och man måste hitta en annan dator för att kasta sig ut på internet och jaga lösningar i forum som driftiga hemanvändare har hittat.

Linux i olika varianter knappar in på Windows när det gäller andelen användare (inte lika mycket om man ser till hemanvändare som om man inkluderar företagsanvändning) men Windows har fortfarande ett enormt försprång. Anledningen? Inte beror det på att Windows är perfekt för det är det verkligen inte, men Windows erbjuder en miljö som folk känner igen, program som folk har använt förut och känner igen sig med och om något skulle gå fasligt galet brukar det alltid finnas en granne eller släkting eller kompis som kan hjälpa till. Använder man Linux blåser det fortfarande ödsligt på datorstäppen när man behöver hjälp och inte vill betala dyra pengar för hjälpen.

CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 09:02) *
Men det som irriterar mig är linuxfreakens idiotförklaring av windowsanvändare, alla självklara påståenden om att det funkar problemfritt när världen är lite större.


Äsch, de vill bara skryta över att de har mer fritid att lära sig nya saker, har en flock IT-supportkillar ett gratis telefonsamtal bort och är intelligentare än vad vi vanliga användare kan uppbåda. wink.gif
LadyG
Linux är inte dåligt, men för de flesta är det fullständigt obegripligt av den enkla anledningen att de flesta inte vill eller har tid att sätta sig in i ett helt nytt operativsystem och ett helt nytt sätt att tänka när det gäller datorer. Det är inte särskilt enkelt att sätta sig in i om man är helt ny på datorer. Det är ännu svårare om man dess emellan ska jonglera med fritid, familj, jobb och annat ansvar. Det är här Windows har en stor fördel: det är enkelt och det finns nästan garanterat någon som kan hjälpa till om det skulle behövas. Användaren får helt enkelt tid över till sådant som är roligare istället.

Jag har jobbat som systemadministratör i kommunal, statlig och offentlig regi i över tio år innan jag sadlade om och skulle nog vilja vara så fräck så att jag påstår att Linux har mycket kvar att lära sig av Windows när det gäller enkelhet, användarvänlighet och pedagogik. Suse gjorde ett tappert försök men det blev aldrig mer än just ett försök eftersom ingen ville installera det.

Till och med Open Source-flaggskeppet Apache har tappat enormt mycket till kommersiella programvaror (Läs: IIS) och en gissning är att det är just service och support det hänger på. Även om det finns hur mycket som helst att läsa, LDP är ett utmärkt exempel, så gäller det ju att ha ett hum om vad man letar efter innan man börjar leta. Visst finns det företag som säljer just sådan support, men inte billigt. När det gäller företag, och i synnerhet små företag, är det extremt viktigt att det mesta av kompetensen finns i förtaget. Skulle det hända något är det viktigt att allt börjar fungera snabbt och att felet blir avhjälpt för en så liten kostnad som möjligt.

Här har nya versioner av Windows (Läs: Vista) något de är väldigt bra på. Det krävs ganska mycket nu för tiden för att en dator ska haverera fullständigt och gör den det lämnar den klara besked om vad det var som hände. "Kernel Panic, trying to recover" säger inte lika mycket tyvärr. Nio gånger av tio räcker det att starta om Windows så löser datorn problemet själv, om man inte lyckats ställa till det ordentligt förståss.

Jag formaterade mina Linuxmaskiner för några år sedan och lät Windows ta över sådant som jag aldrig trodde jag skulle låta windows köra, som webserver, dns, dhcp och databas. Jag ångrar inte det en sekund och jag saknar inte Linux det minsta.
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 13-08-2007, 16:19) *
Jag formaterade mina Linuxmaskiner för några år sedan och lät Windows ta över sådant som jag aldrig trodde jag skulle låta windows köra, som webserver, dns, dhcp och databas. Jag ångrar inte det en sekund och jag saknar inte Linux det minsta.


Det gäller som sagt att våga vara öppen och pröva nya saker. wink.gif
linusm
CITAT (Bettson @ 12-08-2007, 18:33) *
Nej jag är inte fördomsfull. Jag befinner mig i verkliga livet. Programvarorna som jag behöver i mitt arbete ( observera att arbete betyder att man försöker försörja sig och inte har datorn som något slags lekverktyg) inte varken är testade eller godkända för annat än Windows.

Det innebär att jag inte kan använda något annat än windows. Det vore som att försöka köra bil utan bränsle man kommer inte speciellt långt. Det jag därmed säger är att jag är så f********t trött på dessa idiotförklaringar man får hela tiden om man använder sig av något annat än linux.

Själv försöker jag jobba så helelektroniskt jag kan använder mig av mycket e-legitimationer. Bär med mig både på USB och på kort. Visst bankdosor funkar ju i alla system numera, men det är sämre med e-legitimationerna. Swedbank och Telia ska ju ha en variant för macanvändare men det finns begränsningar fortfarande.

Och de kunder som jag har som macanvändare är det faktiskt lite kommunikationsproblem och det är ett problem för mig eftersom jag jobbar med mycket distanskunder.

Nej jag är inte fördomsfull, men jag tror nog snarare att du inte har koll på alla marknadens programvaror och förstår att alla inte kan vara linuxfantaster av tvingande skäl. Om du förstod det så skulle du inte uttala dig så tvärsäkert.

Så ramsan linux, linux, linux, firefox får mig fortfarande frustrerad. Jag måste ju ha tillgång till support också ifall något händer. Och är progamvaran inte godänd för linux( om den ens en gång fungerar ) och jag trots det använder mig av det, så får jag ingen support även om jag har serviceavtal på programmet.



Antingen är du full av fördommar, förutfattade meningar eller bara envis wink.gif

Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör linux, kör inte själv linux - privat, bara det att det krävs mer av dig som användare i windows för att vara säker (och i detta fall allas våran säkerhet då "allas" våra datorer hänger samman) än det gör i linux.

Och seriöst... Jag har antagligen mer erfarenhet av programvaror och operativssystem än du så kom inte hit och försök med att jag inte har koll på att "alla marknades programvaror" etc etc...

Dessutom vet jag att du inte sitter på win98.

Jag bad dig bara låta din son/dotter visa dig linux samt skicka sitt cv.... då kanske han hade kunnat få ett jobb... där han tjänat tillräckligt för att du ska slippa oroa dig för pensionen wink.gif


Whatever...
LadyG
CITAT (linusm @ 13-08-2007, 19:47) *
Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör linux, kör inte själv linux - privat, bara det att det krävs mer av dig som användare i windows för att vara säker (och i detta fall allas våran säkerhet då "allas" våra datorer hänger samman) än det gör i linux.


Avancerat struntprat att det skulle krävas mer av användaren för att få Windows säkert. Har du ens installerat Vista? Försök igen.

CITAT (linusm @ 13-08-2007, 19:47) *
Och seriöst... Jag har antagligen mer erfarenhet av programvaror och operativssystem än du så kom inte hit och försök med att jag inte har koll på att "alla marknades programvaror" etc etc...


lol
linusm
CITAT (LadyG @ 13-08-2007, 20:03) *
Avancerat struntprat att det skulle krävas mer av användaren för att få Windows säkert. Har du ens installerat Vista? Försök igen.
lol


Har MS gjort installationen mer säker eller vart vill du komma?

Att diskutera operativsystem är döfött och folk blir bara griniga på varandra så jag lägger heller ner än fortsätter detta meningslösa tjaffs.

Go kväll!
Bettson
CITAT (linusm @ 13-08-2007, 19:47) *
Antingen är du full av fördommar, förutfattade meningar eller bara envis wink.gif

Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör linux, kör inte själv linux - privat, bara det att det krävs mer av dig som användare i windows för att vara säker (och i detta fall allas våran säkerhet då "allas" våra datorer hänger samman) än det gör i linux.

Och seriöst... Jag har antagligen mer erfarenhet av programvaror och operativssystem än du så kom inte hit och försök med att jag inte har koll på att "alla marknades programvaror" etc etc...

Dessutom vet jag att du inte sitter på win98.

Jag bad dig bara låta din son/dotter visa dig linux samt skicka sitt cv.... då kanske han hade kunnat få ett jobb... där han tjänat tillräckligt för att du ska slippa oroa dig för pensionen wink.gif
Whatever...


Jamen linusm........ om jag nu har ett BG-comprogram som är certifierat av riksrevisionsverket och detta program står att man måste ha windows XP eller vista. Jag har köpt programmet för säkra betalningar. OM jag nu använder ett annat operativsystem än det rekommenderade, så om något går fel vid betalningen så är jag inte ansvarsfri.......... Det är ungefär somom jag inte skäter ervicen på bilen så gäller inte garantin.

Likaså om jag har betald support på mina administrativa programvaror och de rekommenderar endast windows Xp eller vista. när något går fel så får jag inte den support jag betalat för. För det första måsta jag hitta en annan support, för det andra får jag betala en gång till. Och jag är ENVIS men också affärsmässig.

Det jag försöker få dig att förstå att det inte alltid är så himla lätt.Man sitter i en sax man inte kan ta sig ur. Att ta sig ur den innebär mera problem än att sitta kvar.

Undrar lite nyfiket bara hur vet du att jag inte har Windows 98?

Sonen är faktist ganska duktig även om hans CV inte är så långt. Han är som du utpräglad linusfanatiker och "hatar" windows.
Gossen Ruda
Tror att Bettson kom med en viktig synpunkt där, det finns ett utbrett hat eller ovilja mot MS och Windows hos dom som kan lite mer. Om det är befogat eller inte vet jag inte, bara att det finns fler nöjda Windowsanvändare än missnöjda, men dom sistnämnda skriker högst. Hur var det nu? Tomma tunnor skramlar mest?
vindspel
Gossen ruda- Har du fått ordning på din dator? confused.gif
Bettson
CITAT (linusm @ 13-08-2007, 19:47) *
Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör linux, kör inte själv linux - privat, bara det att det krävs mer av dig som användare i windows för att vara säker (och i detta fall allas våran säkerhet då "allas" våra datorer hänger samman) än det gör i linux.


MEn nu undrar jag. Vad är det som krävs för att köra Windows säkert.

Jag menar vad krävs när man sitter bakom en router, har brandvägg, antivirusprogram ( uppdaterat), Windows uppdate samt lite normal misstänksamhet och mailhygien?

Skulle vara intressant att veta eftersom jag nästan är paranoid när det gäller min dator. Ungarna påstår att jag har bättre koll på den, än vad jag någonsin har haft på dom. (Du hör, dålig morsa rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif )
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2007, 22:42) *
Tror att Bettson kom med en viktig synpunkt där, det finns ett utbrett hat eller ovilja mot MS och Windows hos dom som kan lite mer. Om det är befogat eller inte vet jag inte, bara att det finns fler nöjda Windowsanvändare än missnöjda, men dom sistnämnda skriker högst. Hur var det nu? Tomma tunnor skramlar mest?


Håller med fullständigt, även om jag skulle vilja sätta citattecken kring dom som kan lite mer. Kan man tillräckligt behöver man inte bekymra sig för säkerheten oavsett vilket operativsystem man kör. Då vet man vad man gör, känner till riskerna och kan agera där efter.

CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 23:34) *
MEn nu undrar jag. Vad är det som krävs för att köra Windows säkert.

Jag menar vad krävs när man sitter bakom en router, har brandvägg, antivirusprogram ( uppdaterat), Windows uppdate samt lite normal misstänksamhet och mailhygien?

Skulle vara intressant att veta eftersom jag nästan är paranoid när det gäller min dator. Ungarna påstår att jag har bättre koll på den, än vad jag någonsin har haft på dom. (Du hör, dålig morsa rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif )


Du gör redan det du behöver göra, framför allt det du kallar mailhygien är viktigt. Svårare än så är det inte, faktiskt.

Jag har för mig att du gör regelbundna säkerhetskopior redan, ifall det uppstår hårdvarutrassel (sådant kan man aldrig gardera sig helt emot tyvärr).
Pirum
Microsoft har en lång historia av att producera skit. Och att sno idéer från andra och lansera som sina egna. Det ger inte bra 'cred' ute i 'datorvärlden'.

Det är faktiskt inte så många år sedan Windows inte ens kunde köra flera program samtidigt (på ett vettigt sätt) ohmy.gif Jämfört med Unix, vanligt inom exempelvis universitetsvärlden, så var MS-DOS och Windows 3 allvarligt talat rena skämtet. Windows 95 fick en rejäl ansiktslyftning, Windows 98 tog ett par steg till, men om man var van vid UNIX eller nykomlingen Linux så var Windows ofullkomligt på många sätt.

Windows NT4 och Windows 2000 bättrade på säkerheten, men det var inte förrän 2001 i och med Windows XP som de flesta 'hemanvändarna' fick vettigt operativsystem. Detsamma gäller även Apple, som då introducerade OSX (byggt på UNIX) för konsumentmarknaden. Att Apple lierat sig med UNIX känns kul, då UNIX var rena motsatsen till Apples Macintosh på 80-talet . Eller tvärtom kanske, det var ju Macintosh som var begränsat.

Jag tror att mycket gammal (och berättigad) kritik till Microsoft och Windows är med även idag och formar de åsikter vi har om dem. Jag har länge hatat Windows och Microsoft innerligt - min första bekantskap med Windows var version 2, och min Commodore Amiga var så vansinnigt mycket bättre att det är ett rent under att inte fler förstod hur bra Amigan var...

Men nu tycker jag att XP är ett tillfredsställande operativsystem för hemanvändaren. Jag tycker inte ubuntu är enklare att installera eller använda.

Funderar på att installera en Linux-version igen, har ingen just nu, men min dator är för klen för att klara modern Linux känns det som...XP är snabbare till det mesta. :/
LadyG
CITAT (Pirum @ 13-08-2007, 23:56) *
Men nu tycker jag att XP är ett tillfredsställande operativsystem för hemanvändaren.


Då skulle du, när du har chansen, testa Vista. Det får XP att kännas som stenåldern smile.gif

Fast visst har du rätt, gammalt groll och gamla buggar färgar folks åsikter oavsett hur bra och säkra grejer M$ gör nu. Lite orättvist, för de får skit för saker som borde vara överspelat redan men de får ingen cred för det de gjort bra.
Pirum
Jag har installerat Vista på både min desktop-burk och laptop-burk, men jag kommer inte riktigt överens med det än. Bland annat tycker jag att filhanteraren är mer långsam att arbeta med, och så finns ju inte filerna där man är van att hitta dem. Bootar oftast XP. Så har bestämt mig för att installera Vista på datorn hos mina föräldrar, för att på så sätt "tvinga" mig att använda Vista lite mer. Har dock små problem med drivers till grafikkortet - vista aero klarar jag mig utan men det är ju bra om burken klarar att spela upp xvid-filmer och DVD. Men det löser sig nog. Värre är det med pctel-modemet, det verkar inte finnas drivers till det. Installerade XP-drivers, som accepteras, men modemet vill inte 'lyfta på luren' på rätt sätt. Kan tvinga det att ringa ändå, men det tycks inte koppla på rätt sätt. Menmen, får väl köpa nytt modem, de är ju inte så vråldyra.
Gossen Ruda
CITAT (vindspel @ 13-08-2007, 22:53) *
Gossen ruda- Har du fått ordning på din dator? confused.gif


Jodå, den funkar bra. Trots Win 98. laugh.gif Eller kanske tack vare. Provade med Spybot och det hittade en del filer. Sen fick jag ett tips på en sida där man kunde ladda ner äldre versioner av Ad-aware och där hämtade jag version 6. Uppdaterade signaturfilerna och sökte igenom datorn, hittade 7 nya filer som plockades bort och sen går datorn som tåget. Den spårar visserligen fortfarande ur på samma ställe i inläggstråden men det är inget problem att undvika den. Framför allt går uppstarten snabbare och även avstängningen. Ibland vägrade datorn att stänga av sig så jag måste stänga av manuellt men nu funkar det så nåt skit fanns det.

Jag är dock trött på program som inte städar bort sig själva. Eftersom Spybot inte var så lyckat avinstallerade jag det och det verkade funka men sen när jag kollade låg givetvis hela programmet kvar på hårddisken och skräpade. Manuell städning måste alltid ske efter programborttagning.
KURT
CITAT (Fizzgigg @ 13-08-2007, 14:37) *
Men nu till punkten där jag inte håller med dig. Jag är en hyfsad datoranvändare efter att ha arbetat med datorer i 15 år och använt datorer sedan -78. Jag kan bygga mina egna maskiner och en del av mitt företagande går ut på att hjälpa folk som har lyckats köra sina maskiner i botten genom otur, klantighet eller att de inte vet bättre. Jag skulle säkert kunna gå över till Lunix och jag skulle troligtvis bli nöjd så småningom också, men varför ska jag? Jag och många andra vanliga användare kan Windows och vi har redan programmen som fungerar. Varför ska jag ens överväga att börja om från början både vad gäller operativsystem, kunskaper och program?

Linux fungerar och har blivit betydligt mer lättanvänt genom åren, men det är fortfarande inget för vanliga användare som inte antingen har ganska grundmurade datorkunskaper eller är fasligt äventyrliga och klarar sig utan sin dator några dagar eller veckor ifall något skulle "gå åt varmare trakter" och man måste hitta en annan dator för att kasta sig ut på internet och jaga lösningar i forum som driftiga hemanvändare har hittat.


Nej, men provar man inte heller nya alternativ, så vet man inte heller vad som finns, verkligheten ändras mycet fort där ute. Jag har jobbat med Linux i många år, men bara får något år sedan skulle jag nog inte valt Linux privat, men nu har allt ändrats!

Och som helt ny datoranvändare (t ex ett barn, eller an vuxen som ALDRIG ANVÄNT EN DATOR), så finns det Linux system som är betydligt mycket mera lättanvända än Windows. Man behöver t ex inte "ge sig ut på internet" för att leta Windowsprogram (som kanske innehåller virus), utan man kan söka i programvaruhanteraren och bara välja det program man vill ha, och helt automatiskt få det installerat.
KURT
CITAT (LadyG @ 13-08-2007, 15:19) *
Linux är inte dåligt, men för de flesta är det fullständigt obegripligt av den enkla anledningen att de flesta inte vill eller har tid att sätta sig in i ett helt nytt operativsystem och ett helt nytt sätt att tänka när det gäller datorer. Det är inte särskilt enkelt att sätta sig in i om man är helt ny på datorer. Det är ännu svårare om man dess emellan ska jonglera med fritid, familj, jobb och annat ansvar. Det är här Windows har en stor fördel: det är enkelt och det finns nästan garanterat någon som kan hjälpa till om det skulle behövas. Användaren får helt enkelt tid över till sådant som är roligare istället.

Jag har jobbat som systemadministratör i kommunal, statlig och offentlig regi i över tio år innan jag sadlade om och skulle nog vilja vara så fräck så att jag påstår att Linux har mycket kvar att lära sig av Windows när det gäller enkelhet, användarvänlighet och pedagogik. Suse gjorde ett tappert försök men det blev aldrig mer än just ett försök eftersom ingen ville installera det.


Detta stämde nog bra till för ca 2 år sedan, men verkligheten förändras. Idag finns det Linux alternativ (flera) som är betydligt lättare att använda för nybörjare än Windows, allt kommer med opertivsystemet. Nu behöver man ju t ex inte installera ett Linux system för att bara prova det . Man kan prova det på CD, på DVD, på USB-minne eller på sin iPod, utan att ens installera det.
Bettson
CITAT (LadyG @ 14-08-2007, 00:05) *
Då skulle du, när du har chansen, testa Vista. Det får XP att kännas som stenåldern smile.gif

Fast visst har du rätt, gammalt groll och gamla buggar färgar folks åsikter oavsett hur bra och säkra grejer M$ gör nu. Lite orättvist, för de får skit för saker som borde vara överspelat redan men de får ingen cred för det de gjort bra.

På vad sätt är vista bättre. Har inte härt annat än skit om det och att det inte är kompatibelt med en massa program på marknaden.
LadyG
CITAT (KURT @ 14-08-2007, 08:47) *
Detta stämde nog bra till för ca 2 år sedan, men verkligheten förändras. Idag finns det Linux alternativ (flera) som är betydligt lättare att använda för nybörjare än Windows, allt kommer med opertivsystemet. Nu behöver man ju t ex inte installera ett Linux system för att bara prova det . Man kan prova det på CD, på DVD, på USB-minne eller på sin iPod, utan att ens installera det.


Det är fortfarande så det är, eftersom ytterst få datorbutiker säljer datorer med Linux förinstallerat. Däremot kan du köpa en förinstallerad, konfigurerad och klar dator nästan i vilken teknikorienterad butik som helst. Jag ehöver inte leta program, inte leta drivrutiner och framför allt inte spendera mer tid än det tar för datorn att starta för att få en ny dator redo att jobba med.
LadyG
CITAT (Bettson @ 14-08-2007, 20:20) *
På vad sätt är vista bättre. Har inte härt annat än skit om det och att det inte är kompatibelt med en massa program på marknaden.


Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men jag jobbar (som du säkert redan vet) som journalist och måste kunna redigera bilder med t ex Photoshop, skriva mycket text, hantera många olika filer osv osv. Det tog en halv dag att gå från XP till Vista, och det berodde mest på att jag valde den krångliga vägen (Jag ville göra själv, och hoppade över butikens val att förinstallera allt åt mig).

Jag har bara haft seriösa problem med ett program, och det irriterade mig förvisso riktigt duktigt men det påverkade inte min arbetsförmåga. (Programmet var ett spel, Sid Meier's Railroads) I övrigt har allting fungerat som det ska, allt ifråm att jag behöver kunna flytta filer till och från vår webserver, jobba med databas, synka USB-enheter (kameran t ex) och allt vad det nu är jag utsätter min dator för.

Fast jag sköter min dator också. Varje natt låter jag den köra scans, först en mot virus och sånt och efter det kör jag diskkeeper som flyttar runt och optimerar filerna åt mig. Eftersom jag har hyfsat stora hårddiskar tar det hela natten i princip. Jag uppdaterar datorn så fort jag kan, som du sa själv innan så ska man besöka Windows Update och uppdatera sitt antivirus ofta. Och jag öppnar aldrig bifogade filer från folk jag inte känner, jag tar inte emot material jag inte beställt. Eftersom jag dessutom inte förhandsvisar e-post som html utan rå text så behöver jag inte oroa mig för att förhandsvisningen skulle hämta hem något fult och macron är avstängda på min maskin tills jag behöver använda dem.

Jag har inte haft en enda riktig BSOD (Blue Screen of Death), jag vet ärligt talat inte ens om Vista kan göra en sån. Jag kan inte ens dra mig till minnes att jag skulle råkat ut för något annat än smärre idiotier med IE7, men det hade jag med XP också så det är inte Vistas fel.

Det enda som kan störa mig ibland är Aero (själva fönsterhanteraren i Vista), att det ska vara så flashigt och 'modern'. Jag gillar enkelhet och stilrena gränssnitt, men det går säkert att ställa om någonstans, jag har bara varit för lat för att leta blush.gif

Fast visst, för några månader sedan var det några program som kunde fungerat bättre med Vista, men då behövde man ju bara byta till Kompatibilitetsläge (så att den emulerade XP sp2 för just det programmet, det fungerade alldeles utmärkt). Men nu när de utvecklarna tagit tag i saker och uppdaterat sina program så fungerar det utmärkt.

Fast att program tillverkade av andra än Microsoft har problem är iofs egentligen inte Microsofts fel. De varnade i två år för att de höll på med Vista och erbjöd de som ville att ta del av hur de skulle kunna optimera sin kod för att fungera på Vista. Att de sen skiter i det och väntar tills efetr släppet är bara lathet, dumhet eller en olycklig kombination av båda. Att stora drakar som Adobe släppte sin Vista-patch till Photoshop i sista sekunden är på intet vis ursäktligt när de haft så lång tid på sig att skapa något bra. Men nu spårar jag kanske ur och leder iväg tråden på villovägar smile.gif

Sen kan jag haft sagolik tur som inte haft några allvarliga problem med min dator alls. Men eftersom maken sitter på en identisk dito och inte heller haft några katastrofer eller små incidenter så... Ja, jag gillar Vista. Det har uppfört sig mer eller mindre exemplariskt hittils.

Jag återkommer när det skitit sig första gången, då kanske jag har en annan ton i skällan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon