Magdis
På vägen bakom vårt hus har det börjat köra förbi en vansinnig människa i en liten bil som liknar såna där man använder i folkrace, låter som en trimmad motor ni vet. Idioten bränner förbi i minst 110 km/h på en 50-väg och det har hänt flera gånger nu. Min man mötte den längre in mot stan och då skrev han upp registreringsnumret. Tjänar det nåt till att polisanmäla detta eller måste man kunna bevisa?
Det brukar vara både fotgängare och cyklister på denna väg, folk som rastar hundar eller går med barnvagn. Katter kan komma ut på vägen rätt som det är, bilar som kommer ut från små avtagsvägar. Olyckan skulle vara ett faktum om någon råkade komma i vägen för denna fullblodsidiot! ranting.gif
Cacki
Sådant kan man verkligen bli hysterisk på!
Polisen kan ju förstås inte sätta fast galningen för fortkörning utan att ta honom(?) på bar gärning men jag tycker att du ändå ska kontakta dem. Det måste ju ligga i deras intresse att förebygga olyckor tycker man.
Den hastighetsöverträdelsen borde ju nästan kunna jämföras med rattfylla och dett är ju polisen alert på.
Och väsnas på det viset får man ju inte heller. Så RING!! Det är ju ett föredömligt sätt att visa civilkurage! HEJA; HEJA!!!
Berith
Och om du vill veta vad bilägaren heter så sms:ar du bilnumret till 71456 så får du svar på sekunden!
Betty
Anmäl, absolut - såna där fartdårar är ju livsfarliga!
Eller kolla upp vem ägaren är via bilregistret och ring upp honom och tala om att ni anmäler honom om han inte skärper sig. Man kan ju ringa anonymt om man är rädd för nån sorts hämndaktion...
Magdis
Har skickat sms nu och fått reda på vem som äger bilen....moahahaha! devil.gif
AnitaO
CITAT (Magdis @ 08-08-2007, 15:05) *
Har skickat sms nu och fått reda på vem som äger bilen....moahahaha! devil.gif

Nån du känner?
Annars kan du ju börja med att ringa personen och säga att nästa gång så polisanmäler du.
Då kan du i bästa fall få en enklare lösning på problemet om han tar till sig det du säger.
Magdis
CITAT (AnitaO @ 08-08-2007, 15:28) *
Nån du känner?
Annars kan du ju börja med att ringa personen och säga att nästa gång så polisanmäler du.
Då kan du i bästa fall få en enklare lösning på problemet om han tar till sig det du säger.


Vi sökte på namnet på eniro och fick en träff på en person som bor rätt nära, så det skulle kunna vara han. Maken sa att han skulle cykla förbi och se om bilen stod där. Eftersom polisen knappast kan göra nåt så ska vi nog prata med grabben och säga att vi ska stå med videokameran i högsta hugg o eftersom det hörs långan väg när han är i antågande så lär det inte bli några problem att hinna få med honom på film nästa gång. Det kan förhoppningsvis avskräcka honom från att göra om vansinnesdådet.
Rapchic
tipsa polisen att det brukar vara en som kör fort just där
min moster tipsade om var min pappa brukade köra onykter och dom fick fast han devil.gif
Ralf
www.ratsit.se är oxå bra att använda.
Ophelia
Klart det ska anmälas. Det finns ju tipstelefoner för sådant.
ingrid fuxwall
CITAT (Ophelia @ 08-08-2007, 18:55) *
Klart det ska anmälas. Det finns ju tipstelefoner för sådant.

Men frågan är ju om de bryr sig om att komma och "klocka" bilisten.

Magdis
CITAT (Ralf @ 08-08-2007, 18:39) *
www.ratsit.se är oxå bra att använda.

Ja det var bra för där fick jag personnumret på bilägaren. Det sa mig att det är bilmarodörens pappa som står som ägare. Kalla mig fördomsfull, men jag tror inte en 49-årig man kör så där. giggle.gif Visserligen kan det vara så, men...
Vi forskar vidare. smile.gif
Alba
Lycka till.

Ja i så fall är jag lika fördomsfull....tror inte det är pappan som leker racerförare. Passar väl bra då att ta kontakt med pappan och påtala problemet och säg att om ingen bättring sker gör ni polisanmälan. Ni har ju en bra påtryckning att komma med.
KURT
CITAT (Magdis @ 08-08-2007, 22:13) *
Ja det var bra för där fick jag personnumret på bilägaren. Det sa mig att det är bilmarodörens pappa som står som ägare. Kalla mig fördomsfull, men jag tror inte en 49-årig man kör så där. giggle.gif Visserligen kan det vara så, men...
Vi forskar vidare. smile.gif


Söker du sedan på adressen så kanske du finner en minderårig förare utan körkort också!
Magdis
CITAT (KURT @ 09-08-2007, 11:12) *
Söker du sedan på adressen så kanske du finner en minderårig förare utan körkort också!

Mmm..inte riktigt, men en 20-årig kille hittade jag. Stämmer betydligt bättre in på "köra folkrace-bil som en dåre"-profilen.
Ralf
Pappan står som ägare, sonen kör som en tok... o så undrar ungdommarna varför försäkringarna är så dyra.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast äldre herrar kan också köra som tokar, här kappkörs det på gångvägar med fyrhjulingar och under de få veckor som det finns snö buskörs det med snöskotrar på åkrar och gångvägar mellan villaområdena och de som kör är inga ungdomar utan herrar runt 45+. (+Här är det inte ovanligt att man blir omkörd av småbarn på moped/fyrhjuling på gångvägarna och de är oregistrerade så det är ju svårt att spåra vem det är som tycker att en 7-9åring är lämplig som förare av dessa fordon.)
Magdis
Ja det kan de säkert, fast de kör kanske oftast en annan typ av bil då, lyxigare sportbil t.ex. Just såna där små skrotiga, trimmade bilar med en massa plastic padding på karossen förknippar jag med yngre grabbar.
Pirum
En norsk undersökning som jag tyvärr tappat bort länken till visade att de förare som oftast krockade var män i 35-årsåldern i nyligen inköpt BMW. Men visst kör ungdomar ofta (men inte de flesta!) väldigt riskabelt ibland. Inte minst syns det på motorcykelskadestatistiken.
Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 08-08-2007, 13:43) *
På vägen bakom vårt hus har det börjat köra förbi en vansinnig människa i en liten bil som liknar såna där man använder i folkrace, låter som en trimmad motor ni vet. Idioten bränner förbi i minst 110 km/h på en 50-väg och det har hänt flera gånger nu. Min man mötte den längre in mot stan och då skrev han upp registreringsnumret. Tjänar det nåt till att polisanmäla detta eller måste man kunna bevisa?
Det brukar vara både fotgängare och cyklister på denna väg, folk som rastar hundar eller går med barnvagn. Katter kan komma ut på vägen rätt som det är, bilar som kommer ut från små avtagsvägar. Olyckan skulle vara ett faktum om någon råkade komma i vägen för denna fullblodsidiot! ranting.gif



jag tycker du ska ringa polisen och påtala problemet, lägg gärna till att du är orolig och inte törs gå ut och är rädd för att barnen ska bli påkörda. Numret är viktigt för polisen för ofta kör såna dårar utan besiktnings- och försäkringspapper, något som farbror Blå ( inte jag ) också brukar vara intresserade av.
Gossen Ruda
Vi hade problem en gång i tiden på en arbetscentral med en som dårkörde i garaget. Visserligen var vi Televerkare utrustade med blysula på högerfoten men nån måtta fick det vara. Det gick ju folk mellan bilarna och det fanns förråd mm men trots tillsägelse fortsatte han. Tills en kille tröttnade och skickade ut en teleback alldeles framför bilen när dåren kom farande. Efter den tvärniten körde han lugnt och stilla i garaget. Vet inte om metoden är tillämplig på detta fall. rolleyes.gif
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 19:15) *
Vi hade problem en gång i tiden på en arbetscentral med en som dårkörde i garaget. Visserligen var vi Televerkare utrustade med blysula på högerfoten men nån måtta fick det vara. Det gick ju folk mellan bilarna och det fanns förråd mm men trots tillsägelse fortsatte han. Tills en kille tröttnade och skickade ut en teleback alldeles framför bilen när dåren kom farande. Efter den tvärniten körde han lugnt och stilla i garaget. Vet inte om metoden är tillämplig på detta fall. rolleyes.gif


OCh jag vet andra som skickat ut en begagnad tom barnvagn framför bilen med en docka i . Skrämde skiten ur föraren. Fast jag vet inte om det är så lyckat att prova. Jag skulle inte våga i alla fall för tänk om han svänger undan och kör på någon annan.
Magdis
CITAT (Bettson @ 09-08-2007, 23:44) *
OCh jag vet andra som skickat ut en begagnad tom barnvagn framför bilen med en docka i . Skrämde skiten ur föraren. Fast jag vet inte om det är så lyckat att prova. Jag skulle inte våga i alla fall för tänk om han svänger undan och kör på någon annan.

Jag har hört talas om det också. Nåt sånt skulle jag aldrig göra. Tänk om man ställde till med nåt hemskt...uscha. Lägga ut spikmatta är nåt som förekommit i mina tankar men det funkar ju inte så bra i praktiken det heller eftersom det skulle vara rätt jobbigt att stå vid vägkanten hela dan o vänta på att han skulle komma. crazy.gif
KURT
CITAT (Bettson @ 09-08-2007, 22:44) *
OCh jag vet andra som skickat ut en begagnad tom barnvagn framför bilen med en docka i . Skrämde skiten ur föraren. Fast jag vet inte om det är så lyckat att prova. Jag skulle inte våga i alla fall för tänk om han svänger undan och kör på någon annan.



Robert Aschberg gjorde det i ett program i TV3, det var när bilister inte stannade vid övergångsställen. I det sammanhanget sparkade han också på dörren till en bil som inte stannade, och det blev det rättegång om.
AnitaO
Eller så kan man ju råka tappa en boll in i vägbanan rolleyes.gif whistling.gif
Sen kan man säga: "Oj, vilken tur att det inte var ett barn, utan bara en boll"
Rapchic
du kan ju åtminstånde tipsa polisen
det kan man ju göra anonymt
då har du åtminstånde gjort allt du kan göra..
den vägen
netaave
CITAT (Magdis @ 09-08-2007, 23:48) *
Jag har hört talas om det också. Nåt sånt skulle jag aldrig göra. Tänk om man ställde till med nåt hemskt...uscha. Lägga ut spikmatta är nåt som förekommit i mina tankar men det funkar ju inte så bra i praktiken det heller eftersom det skulle vara rätt jobbigt att stå vid vägkanten hela dan o vänta på att han skulle komma. crazy.gif


Tyvärr är det inte tillåtet att ta lagen i egna händer och spikmatta får bara användas av polisen.
Ta kontakt med ägaren av bilen, är det en förälder så kan han ju förhoppningsvis tala sitt barn tillrätta, gör klart att du polisanmäler om inte blir avsedd verkan.
Ralf
Jag har sett barnfamiljer som ställer ut leksaker vid vägkanten, ja nästan på vägen. Inte för att jag vet om det hjälper...
Betty
Att skicka ut olika saker på vägen när han kommer körandes i full fart skulle kunna orsaka en riktigt otäck olycka - som inte då jag i alla fall skulle vilja ha skuld till...

Det finns andra sätt att försöka få stopp på buskörning; ring upp och tala om att ni filmar och polisanmäler om buskörandet inte slutar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon