Full version: Kaktus
passaporte
Hej Alla på Odla... smiley_small_hug.gif

Jag är ny här och Göran på odla tipsade mig att gå med i Forumet för att få svar på mina frågor...
Jag har på "gamla da´r" blivit riktigt kaktus frälst och kan inte se någon utan att jag köper. Förösker dock undvika dubletter om jag kan. Som säkert alla vet så finns det snarbesläktade och en oändlig olika typer.
Därför undrar jag om någon kan tipsa mig om; Var jag hittar bra "Läsning på Nätet och helst med Bilder"???
Jag tar tacksamt emot tips i ett brett spektra om man säger så...

Hoppas på många tips, hälsar Passaporte
Alba
Hej och välkommen hit.
Ja på Odla brukar man få hjälp med det mesta.

Här kommer några länkar som jag hoppas kan vara till hjälp.

Bennys Kaktusar
Kaktusar för Skandinavien

Polstj. växter....här finns även Kaktusar
Starfight
Hej & välkommen hit.

Jag har oxå köpt en hel massa kaktusar det senaste året och nu är det fullt inomhus, så nu har jag gett mig på att odla vinterhärdiga kaktusar utomhus på min lilla uteplats istället. Änsålänge bara i krukor, men har planer på att göra en riktig kaktusrabatt.

Titta i mitt fotoalbum där finns bilder på dom flesta av mina skönheter. smile.gif

Några kaktus länkar va det då ja.

Wermlands Desert Plants Webshop med massor av plantor.
SuccSeed Webshop med mestadels frö, men även en del plantor.
British Cactus and Succulent Society Riktigt bra forum för oss som älskar kaktusar.
Cactus Art Sida för identifikation.
Cactiguide.com Mycket bra sida för att identifikation.
Northen Nursery Vinterhärdiga kaktusar och succelenter man kan även handla av dom.
Alba
Starfight ......... Har tittat i ditt album och blir frestad att försöka driva upp från frö.

Jag skulle bli jätteglad om du berättar lite mer hur du går till väga, vilken jord du använder, vattning, placering, var beställer du frö, hur lång tid ungefär från frö till liten planta osv.
De sorter som är härdiga här skulle jag vilja prova på.
Alba
Jag har kopierat och flyttat tråden till "småprat om trädgård".
Jag tror att kanske fler läser den då och kan komma med fina tips.

Jag hoppas ni inte har något emot att jag gjorde så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon