Full version: Fikon
olga
Hej

Har en fråga om mitt fikonträd som bara växer och det blir ingen frukt .Har inte beskurit det eller klippt det någon gång
var gör jag för fel hoppas på hjälp
Från rådvill
Farbror Blå
om du frågar samma sak i trädgårdstråden tror jag det går bättre=)
Alexander-VG-zon3
vad är det för sort ??

alla får inte frukt . är det en som ska få frukt så har sommaren varit för sval .mina hade förra året men inte detta år .dom är på friland . dom blommar två gånger den ena fryser bort om man har dom på friland . har man dom inn så kan karten överleva med rätt vintervila
RibesRubusVitis
Du har förmodligen en alldeles för stor kruka. Fikon behöver ha det trångt om rötterna för att energin ska gå till fruktsättning och inte till bladtillväxt. Även på friland måste rötterna begränsas med något slags hinder, t ex tegelplattor eller liknande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-08-2007, 00:30) *
Du har förmodligen en alldeles för stor kruka. Fikon behöver ha det trångt om rötterna för att energin ska gå till fruktsättning och inte till bladtillväxt. Även på friland måste rötterna begränsas med något slags hinder, t ex tegelplattor eller liknande.


mina är planterade i marken och har get frukt tidigare år . tro knappast dom i skåne är instängda (inte alla) och dom flesta brukar ge frukt . och rötterna hittar ut från tegel plattorna .
Rossi
Vårt fikonträd står nergrävt i jorden inne i växthuset och det är helt översållat med frukt. Har inte gjort något speciellt alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon