Chamomille
Jag har aldrig gjort det, det ska bli jättekul! yahoo.gif Med en ryggsäck full med smörgåsar och varm choklad ska vi ge oss ut... w00t.gif
Ni som har gjort det, vad hade ni som bete? Finns det bättre eller sämre?

Camilla
Fialotta
CITAT (Chamomille @ 16-08-2007, 19:26) *
Jag har aldrig gjort det, det ska bli jättekul! yahoo.gif Med en ryggsäck full med smörgåsar och varm choklad ska vi ge oss ut... w00t.gif
Ni som har gjort det, vad hade ni som bete? Finns det bättre eller sämre?

Camilla
Spännande värre...gjorde de med ett gäng för flera år sedan, tog ett tag innan jag vågade ta i dom, men skitkul.
Chamomille
CITAT (Fialotta @ 16-08-2007, 19:35) *
Spännande värre...gjorde de med ett gäng för flera år sedan, tog ett tag innan jag vågade ta i dom, men skitkul.


Sambon har fixat "kräftfiskarvantar"... giggle.gif (Stora arbetshandskar) Fast jag tycker det verkar Läskigt i alla fall... w00t.gif
Fialotta
CITAT (Chamomille @ 16-08-2007, 19:38) *
Sambon har fixat "kräftfiskarvantar"... giggle.gif (Stora arbetshandskar) Fast jag tycker det verkar Läskigt i alla fall... w00t.gif
Såna är nog perfekt o ha, det är bara dom tre fyra första som känns läbbiga sen går det av bara farten giggle.gif
AnitaO
Vi har fiskat några gånger i år och använt lite olika beten. Strömming, abborre och kräftpellets.
Kan inte se nån större skillnad egentligen. Mer slumpen känns det som. En bur kan innehålla mycket kräftor och en annan bara ett par stycken med samma bete.
Skoj är det i alla fall, om man bortser från själva kokningen.

Gossen Ruda
Handskar, vad är det för trams? Kräftor tar man med bara handen. Ett grepp bakifrån över skölden. Har fiskat mycket kräftor tills kräftpesten kom till Landvettersjön. sad.gif Fast skall jag vara ärlig så smakar havskräftor bättre och är större och finare. Och hummer. Men båda dom sorterna blir det till att köpa. Beträffande bete så blev det vanligen mört.
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2007, 20:13) *
Handskar, vad är det för trams? Kräftor tar man med bara handen. Ett grepp bakifrån över skölden.

Jag häller bara över dom direkt från buren i en hink eller liknande.
Sen kör man den fega stilen och använder grilltången om det behövs giggle.gif
Fialotta
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2007, 20:13) *
Handskar, vad är det för trams? Kräftor tar man med bara handen. Ett grepp bakifrån över skölden. Har fiskat mycket kräftor tills kräftpesten kom till Landvettersjön. sad.gif Fast skall jag vara ärlig så smakar havskräftor bättre och är större och finare. Och hummer. Men båda dom sorterna blir det till att köpa. Beträffande bete så blev det vanligen mört.

men hallå...dom bits faktiskt whistling.gif
grilltången var ett bra tips;)
AnitaO
CITAT (Fialotta @ 16-08-2007, 20:35) *
men hallå...dom bits faktiskt whistling.gif

Och ont som f-n gör det. Dom stora pappa-kräftorna (som jag brukar kalla dom) är ju rent aggressiva och gör utfall ohmy.gif laugh.gif
Fialotta
CITAT (AnitaO @ 16-08-2007, 20:40) *
Och ont som f-n gör det. Dom stora pappa-kräftorna (som jag brukar kalla dom) är ju rent aggressiva och gör utfall ohmy.gif laugh.gif
haha...jag vet, blev biten en gång...på den tiden hade vi hela badkaret fullt efter nattens kap o på morgonen kom en bamsing rakt emot mig när jag nyvaken skulle kissa o jag mitt nöt tog tag i den o den jäkeln nöp till hårt som attan...brrr
Gossen Ruda
Jag har aldrig testat nypförmågan men dom kommer inte åt om man håller om ryggskölden. Klorna går inte att vika bakåt så mycket. Men det gäller att vara resolut och bara ta tag, fipplar man kan det vara kört.
storm
Tidigt på kvällen,lägger du mjärdarna på djupt vatten,senare så lägger du dem på grunt vatten och alltid på hård botten,tack vare ljusförhållanderna.agna alltid med vitfisk tex mört,brax,mm.
Lycka till.
Fialotta
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2007, 20:58) *
Jag har aldrig testat nypförmågan men dom kommer inte åt om man håller om ryggskölden. Klorna går inte att vika bakåt så mycket. Men det gäller att vara resolut och bara ta tag, fipplar man kan det vara kört.

Fibblar...jag var nyvaken o då snackar vi treva sig fram, himla tur den inte nöp i tån...då du whistling.gif hade det blivit vråla av;)
Chamomille
CITAT (storm @ 16-08-2007, 20:59) *
Tidigt på kvällen,lägger du mjärdarna på djupt vatten,senare så lägger du dem på grunt vatten och alltid på hård botten,tack vare ljusförhållanderna.agna alltid med vitfisk tex mört,brax,mm.
Lycka till.


Okej. Tack.. biggrin.gif

Och jag tänker använda handskar i alla fall. Även om jag är tramsig.

Netha
Något som jag ofta tänker på... hur fasen kan människan slänga i levande kräftor i kokande vatten?
Djurvänner?

Nej jag har aldrig ätit kräftor.
ktw
Om den nu skulle nypa tag så får du den att släppa genom att ge den markkänning med de små benen. D v s sätt ner den på ett bord, i andra handen, på marken eller vad som helst som finns till hands.
anna_rispan
Chamomille: ni får nog trevligt. Jag var med första gången förra året tror jag...Hmm, hur som helst så hade de några fyrkantiga nätaskar som var fyllda med bete. Jag fick inte plats i båten så jag fick vänta på stranden. Men det var mysigt det med. smile.gif
I år ska vi ut en sväng och se hur mycket de fått upp.
AnitaO
CITAT (Netha @ 16-08-2007, 23:01) *
Något som jag ofta tänker på... hur fasen kan människan slänga i levande kräftor i kokande vatten?
Djurvänner?

Nej jag har aldrig ätit kräftor.

Det är en snabb och smärtfri död. Betydligt bättre än den som kossan på din tallrik haft.
Chamomille
CITAT (AnitaO @ 17-08-2007, 09:55) *
Det är en snabb och smärtfri död. Betydligt bättre än den som kossan på din tallrik haft.


Ja, just vad jag tänkte. Alla andra skaldjur då?

AnitaO
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 09:57) *
Ja, just vad jag tänkte. Alla andra skaldjur då?

Äter man kött så ska man inte ifrågasätta huruvida man är djurvän om man äter kräftor.
Dumheter!
En vegan kan möjligtvis ta den diskussionen och ifrågasätta det hela.
Gossen Ruda
Koket var väl den delen av kräftfisket som lockade minst. Min mamma vägrade vara med, det fick jag eller pappa göra. Snabb död? Ganska snabb. Smärtfri? Knappast. Det sprattlas ordentligt i grytan några sekunder. Fast alla andra alternativ är nog sämre så har man väl bestämt sig för att äta djuren så...

Frågan är hur ostron känner det att ätas levande? Jag har aldrig ätit ostron och kommer aldrig att äta såna.

Beträffande kossor och andra matdjur så brukar dom bedövas med en slaktmask sådär är det smärtfritt. Rituell slakt hos muslimer m.fl. undantaget.
Chamomille
CITAT (AnitaO @ 17-08-2007, 10:31) *
Äter man kött så ska man inte ifrågasätta huruvida man är djurvän om man äter kräftor.
Dumheter!
En vegan kan möjligtvis ta den diskussionen och ifrågasätta det hela.


Hoho, ta det lugnt.. Jag menar att jag håller med om vad du skriver.... Jag iddes inte ens kommentera inlägget från början just därför wacko.gif , bara hakade på dig. smile.gif

Föresten, är det någon som har ett bra recept på spad??? I en del recept ska det vara öl, andra inte, ibland 3 msk socker, ibland 1 sockerbit (till 3 liter vatten)
AnitaO
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 11:25) *
Föresten, är det någon som har ett bra recept på spad??? I en del recept ska det vara öl, andra inte, ibland 3 msk socker, ibland 1 sockerbit (till 3 liter vatten)

Har hört att det blir gott med öl. Tyvärr vet jag inte mängden.
Jag brukar bara ha 2 dl grovsalt till ca 6 liter vatten + krondill.
Socker har jag aldrig hört nån som använder.
Leyka
Hej!
Hittade detta receptet på tasteline, har dock inte hunnit provsmaka än... Ska bli kräftskiva ikväll, så då får man se om det blivit ätbart ;-)

20 st kräftor
2,5 l vatten
1 dl grovsalt
7 st bitsocker
1 knippa(en) dillkronor, stort
1 flaska(or) Lättöl

Tillagning:

1. Skölj kräftorna i rikligt med kallt vatten och kontrollera att de är levande.

2. Koka upp vattnet tillsammans med salt och dill, vattnet ska ha en kraftig dillsmak. Lägg ner 8-10 kräftor i taget i det häftig kokande vattnet. Täck med lock. När vattnet åter kokat upp kan en ny omgång kräftor läggas i. Lägg rikligt med dill ovanpå sista omgången kräftor och lägg åter på locket.

3. Koktiden från det att vattnet kokat upp på nytt, är ungefär 8-10 minuter. Lägg i sockerbitarna och slå i lättölen efter 5-6 minuter. OBS. Det blir inte bättre om du använder starköl, det är den torra maltssmaken som är det viktigaste.

4. Ta av kastrullen från värmen och kyl av den direkt, gärna med hjälp av rinnande kallt vattenbad. När vattnet kallnat är kräftorna färdiga för uppläggning och avätning. Allra bäst resultat får du dock om du kokar kräftorna dagen före skivan och låter dem stå svalt i sitt spad över natten. Lägg upp kräftorna vackert på ett fat.
Chamomille
Tack för ALLA tips. Det ska bli jätte-skoj tycker jag.
Jag ska nog ha i öl och lite socker när vi kokar i natt....
ktw
Hur gick det med fisket?
AnitaO
Idag kommer svärmor, svärfar, svägerska och svåger.
Och vi ska äta kräftor yahoo.gif
Mot köket!!
Chamomille
CITAT (ktw @ 18-08-2007, 07:56) *
Hur gick det med fisket?


Godmorgon!

Jo tack, det blev inte så många, 27 tror jag. Vi har kokat dom nu precis. Men jösses va roligt det var!! Det var det bästa som hänt på länge. Att lägga i burarna och håvarna, och sen ro runt i mörkret och vittja. Gissa om spännande. Stanna till ibland och dricka varm choklad och äta en smörgås....
Det kan jag verkligen rekommendera till dom som inte har gjort det. Jätteroligt!!!

Camilla
Gossen Ruda
Jo, fångsten är roligast. Spänningen om man skall få något eller inte. Ibland kunde man få mängder, ibland bara några enstaka. Blev det för lite fick dom åka tillbaka i sjön, det skall ju vara lite att bita i. Undrar om jag inte har någon bild...
Chamomille
Jag har då några frågor.

"Fiskegubbana" på plats igår sa att man skulle lägga kräftorna i badkaret (elle låta dom ligga i vår balja) men man fick absolut inte hälla på vatten, för då drunknar dom. Varför drunknar dom? För att dom varit utan vatten för länge? Hur går det med de små kräftorna som dom behöll på plats (kräftorna sorterades)? Kan dom släppas tillbaka i sjön?

Vi har olika färger på de kokta kräftorna. Ett par st är mörkt röda, resten är orange. Sorter?
AnitaO
CITAT (Chamomille @ 18-08-2007, 10:29) *
Jag har då några frågor.

"Fiskegubbana" på plats igår sa att man skulle lägga kräftorna i badkaret (elle låta dom ligga i vår balja) men man fick absolut inte hälla på vatten, för då drunknar dom. Varför drunknar dom? För att dom varit utan vatten för länge? Hur går det med de små kräftorna som dom behöll på plats (kräftorna sorterades)? Kan dom släppas tillbaka i sjön?

Vi har olika färger på de kokta kräftorna. Ett par st är mörkt röda, resten är orange. Sorter?

Ja, dom druknar. Det beror på att syret i vattnet tar slut. I sjön syresätts ju vattnet naturligt jämfört med i en balja.
Det är för liten mängd.
Dom små kräftorna kan släppas tillbaka i sjön, dom är helt oskadda.

Vad gäller färgerna vet jag inte, men hoppas nån annan kan svara.
Signalkräftorna har ju vita fläckar på klorna. Så mycket vet jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon