Full version: Vägpinnar?
Nirak-Anna
Hej!
Jag är relativt ny på odla.nu och i mitt hus wink.gif . Jag har hunnit plantera ganska mycket nu under sommaren och från att ha varit en stoooor gräsmatta med ett hus så är det kullar, blomsterland, buskar och små träd lite varstans. Mitt problem är att de som snöröjer här i byn plogar upp en stor snöhög på ett ställe där jag nu har en plantering (det har inte varit något där tidigare, bara gräsmatta).

Min fråga till er är nu: är det någon som vet var jag kan få tag på vägpinnar? Har scannat näet och naturligtvis vägverket.se utan lyckat resutlat... Jag måste ju markera ut på något sätt att det inte får bli en snöhög och plogvall just där!!

Tips på hur jag ska markera tas tacksamt emot!

Mvh!
Tosan
Hör med kommunen eller vägverket. För det första så är det ju nån av dem som har ansvaret för snöröjningen, för det andra så kan du säkert få köpa plogpinnar av dem som de bytt ut.
Eva-Helene
I nödfall kan du väl sätta ut vägruskor (2-3 meters sly), gärna med reflexer.
Hannele
CITAT (Nirak-Anna @ 20-08-2007, 23:15) *
Jag måste ju markera ut på något sätt att det inte får bli en snöhög och plogvall just där!!

Tja, låter som David och jätten Goliat... Själv skulle jag satsa på tåliga växter där.
*Ulrica*
CITAT (Nirak-Anna @ 20-08-2007, 23:15) *
Mitt problem är att de som snöröjer här i byn plogar upp en stor snöhög på ett ställe där jag nu har en plantering (det har inte varit något där tidigare, bara gräsmatta).

Det låter inte som om det är kommunen eller vägverket som röjer där du bor utan kanske en lokal vägförening. I så fall tar du bara reda på namn och nummer till den/de som röjer och ringer och snackar, fråga grannarna vem det är. Den som har bott i ditt hus före dej har säkert gett dem tillstånd att lägga snöhögen där. De vill ju inte förstöra din tomt och hjälper säkert till så att du får behålla din plantering. För den är väl på din tomt?

Välkommen till Odla förresten! yes.gif
Malvia

De får inte lägga upp snö på din tomt utan ditt tillstånd. Snön kan ju innehålla salt, smuts och skräp också.

På vår gata där vårt hus ligger sist innan genomfartsväg, lade plogaren en massa snö i nedgången till vårt garage i källaren.

Vi använder inte garaget som garage, MEN hur kul var det på våren sen när all snö smälte och rann in i garaget!

Så det förbjöd vi honom bestämt att göra om.
Alba
Gatukontoret i din kommun kan säkert veta vem som sköter plogningen där du bor.
Nirak-Anna
Tack ALLA för era svar! Jag ska genast mejla till gatukontoret och ta reda på vem "boven" är!
Mvh!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon