Tezzla
Nej, jag har inga planer på att flytta, men någongång kanske jag gör det.

Har planterat och fixat i trädgården idag och började fundera på om växterna tillhör huset och tomten eller mig som ägare. Om jag säljer mitt hus säljer jag då alla mina växter också eller kan jag - och har rätt - att ta med mig vissa växter vid eventuell flytt? I så fall VAD kan/får man ta med sig och vad får man inte ta med sig? Naturligtvis förstår jag att man inte kan gräva upp träd och häckar giggle.gif men vanliga perenner? De måste man väl kunna få ta med sig, eller?



Chamomille
Det skulle jag ha gjort om jag hade haft nån järna när jag sålde mitt hus. Det får man ju tala om vi ev. visning att man tänker ta med vissa blommor. Det måste man ju få göra?
Krolliljan
Man får komma överens med den nye ägaren om man tänker sig att ta med växter eller som vi gjorde, flytta växterna innan vi började visa för försäljning.

Vi tog med en massa växter. Det var jobbigare att flytta med alla växterna än den andra flytten. Gräva, gräva och bära. Men så glad jag är att vi fick med oss dem. Både jag och vänner till mig har erfarenhet av att se sin "trädgård" efter flytten bli helt uppgrävd för att ge plats åt annat.
Vi flyttade med av alla perenner och en del buskar. Vi delade de som blev kvar och fyllde ut "tomrummen" med.
Margith
Huvudregeln är att allt som står på rot tillhör tomten och alltså ingår i försäljningen. Allt på rot innebär ju då träd, häckar, men även buskar och perenner.
Vill man frångå huvudregeln måste man informera om det direkt. Eventuell mäklare måste alltså få veta det redan när man ger honom uppdraget, säljer man privat, måste man informera om det direkt OCH skriva in det i kontraktet.
Men att frångå huvudregeln är ju ingenting ovanligt. Hur många av oss har inte sålt hus och på en gång sagt att lekstugan och växthuset ingår inte i försäljningen? Det är alltså samma sak med växter.

Kom också ihåg att det finns många köpare som ser det som en fördel om du tömmer rabatterna och gräver upp buskar och träd. Då slipper dem göra det, för de vill bara ha gräsmatta... konstiga människor g.gif
ingrid fuxwall
Säger som andra att sådant får man göra upp innan försäljningen. En gång läste jag en husannons där det stod att det nysatta trädet skulle tas med.

Mitt tips är att man tar upp saken med mäklaren och på något sätt dokumenterar vad som kommer att grävas upp, samt att man vid kontraktsskrinvingen får en underskrift från denne att köparen gått med på saken.

Själv har jag vid en husförsäljning varit med om att köparna bråkade om att vi tog med oss möbler och redskap (spadar, skottskärra och lite annat) blink.gif
Köparna lät mäklarna framföra att de ville överta vissa av möblerna och då lät jag hälsa att då fick de betala ett rimligt pris för dem, vilket de inte ville.

ingrid
mamamaggan
Har gjort det , tagit med växter alltså. Det gjorde vi klart redan från början med mäklaren och informerade också köparen direkt om det. Det är som någon skrev så att allt som växer i trädgården annars hör till men man är ju i sin fulla rätt att undanta vissa saker redan från början.
vindspel
Jag sålde min bostadsrätt. Innan jag satte den till salu gävde jag (i mars) upp de växter jag absolut inte ville leva utan. Men där fanns jättemånga blommor. Jag sa till dem som köpte lägenheten att om de inte ville ha några av blommorna så kunde de ringa mig så kommer jag och hämtar dem.
Nix att de gjorde det. Det slängde blommorna. -cry-.gif
Det är skamligt där fanss blomor så att det blommade från tidig vår till sen höst. Nu slänger de leksaker på den toma jorden. Endast äppleträdet, serenerna och kaprifolen är kvar.
Magdis
Bara för den här tråden har jag drömt mardrömmar inatt om att vi sålde huset hipp som happ och glömde ta med några av växterna. Det är en återkommande mardröm jag har. -fear-.gif giggle.gif
OM vi skulle sälja huset nån gång så skulle jag göra upp med de nya ägarna vad de ville ha kvar. Om det är växtintresserade människor som kan tänkas ha glädje av dem så skulle jag ju mycket hellre lämna över växter i deras vård än att lämna över till såna som låter dem förfalla...eller att panikgräva upp dem o riskera att de dör i flytten och lämnar fula hål efter sig.
Tezzla
CITAT (Magdis @ 23-08-2007, 21:48) *
Bara för den här tråden har jag drömt mardrömmar inatt om att vi sålde huset hipp som happ och glömde ta med några av växterna. Det är en återkommande mardröm jag har. -fear-.gif giggle.gif



Trådstartaren (=jag) ber allra ödmnjukast om ursäkt. Det var inte meningan att ge dig mardrömmar smiley_small_hug.gif

smile.gif

(Tack alla förresten för era svar!)
Tezzla
CITAT (vindspel @ 23-08-2007, 21:43) *
Jag sålde min bostadsrätt. Innan jag satte den till salu gävde jag (i mars) upp de växter jag absolut inte ville leva utan. Men där fanns jättemånga blommor. Jag sa till dem som köpte lägenheten att om de inte ville ha några av blommorna så kunde de ringa mig så kommer jag och hämtar dem.
Nix att de gjorde det. Det slängde blommorna. -cry-.gif



Näe, så trist! Dumma människor! kram2.gif
Rossi
När vi sålde vårt förra hus pratade vi med mäklaren om detta och han sa att så som det ser ut i trädgården när man kommer överens med köparen om att sälja huset - så ska det också se ut när den nye ägaren tar över. Så om man efter att överenskommelsen har skett vill ta med sig plantor så måste man först fråga den som kommer att äga huset senare.

Samma sak gäller väl med fast inredning, kylskåp, tvättmaskin etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon