Full version: Pallkragefråga
Chamomille
Har ett potatisland som är ohjälpligt vad gäller ogräs och sniglar, så nu ska det bli pallgragar istället. Vad lägger ni i botten? Markduk?
Leia
CITAT (Chamomille @ 26-08-2007, 09:17) *
Har ett potatisland som är ohjälpligt vad gäller ogräs och sniglar, så nu ska det bli pallgragar istället. Vad lägger ni i botten? Markduk?

Några lager tidningar går lika bra! smile.gif
Chamomille
CITAT (Leia @ 26-08-2007, 09:20) *
Några lager tidningar går lika bra! smile.gif


Jag är bara rädd att ogräset (tistlar och grästuvor) ska titta upp efter ett tag...
Föresten, hur många pallkragar använder ni?
Dito Verde
Hej
I några pallkragar har jag djupgrävt. Speciellt där jag har morötter och palsternackor. Det är bara en krage på höjden. I bland har jag haft potatis i och då har jag grävt djupt i dem också. Nu efter att ha läst i forumet om potatisodling så kommer jag att ha flera nya kragar i dubbel höjd med olika sorter i. Då kan jag ha dem utanför mitt rådjurs- och harhägn och inte slösa med plats åt sånt som de djuren ändå låter bli. I år blev det bara en ny krage i hägnet. Den ställdes direkt på gräset med några tidningar i botten. Däri har jag fyra plantor småpumpor som verkar ge hyfsad skörd. Jag kommer nog att gräva ur den i höst så att den blir djup den också.
Bottenvalet beror mest på vilken mark kragarna ligger på, om man kan gräva eller om de står som stora lådor på grus, sten etc.
Nu ska jag gå ut och ta upp de sista lökarna i två av kragarna för att bereda plats åt vitlök som jag blev så sugen på efter att ha läst en tråd om sådan odling. Sedan blir det jakt på utsäde.
Peggy
Jan Lindgren
Hej!
Har du träd eller buskar i närheten så måste du ha tät plast. Plasten stoppar också diverse rotogräs som vill ta sig in utifrån. Markduk stoppar inte giriga trädrötter eller kvickrot.
MVH
Jan Lindgren
Chamomille
CITAT (Jan Lindgren @ 26-08-2007, 23:37) *
Hej!
Har du träd eller buskar i närheten så måste du ha tät plast. Plasten stoppar också diverse rotogräs som vill ta sig in utifrån. Markduk stoppar inte giriga trädrötter eller kvickrot.
MVH
Jan Lindgren


Hej.
Vad för sorts plast då lämpligen?
Jan Lindgren
Hej!
Det spelar inte så stor roll vilken plast du använder. Är plasten jordtäckt så bryts den inte ner av solen. Jag använder oftast ganska tjock svart plast men det går att använda billiga plastpresseningar.
MVH
Jan Lindgren
Chamomille
Okej. Tack för all hjälp. rolleyes.gif
Cassiopeia
Men om man använder plast så kan ju inte vatten, näringsämnen och syre passera... det lär bli som en gyttjebassäng om det regnar mycket, eller?!
Jan Lindgren
Hej!
Det går utmärkt att ha tät plast under bädden. Jag har ca 100 kvadratmeter med upphöjda bäddar med tät plast under. Det har fungerat utmärkt även denna blöta sommar.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
CITAT (Jan Lindgren @ 11-09-2007, 21:06) *
Hej!
Det går utmärkt att ha tät plast under bädden. Jag har ca 100 kvadratmeter med upphöjda bäddar med tät plast under. Det har fungerat utmärkt även denna blöta sommar.
MVH
Jan Lindgren

Det är ju inte plast i pallkragarna. Trä är ju så vitt jag vet ett levande material och andas därför. D.vs. släpper ut vatten och in luft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon