Full version: Förklara för mig...
MrNorth
Hur fungerar budgetering kring alla kommunala och offentliga verksamheter nu för tiden? För hela tiden möts man av uppgifter som står i konflikt med varandra. Nu senast hörde jag exempelvis att Sverige har ett budgetöverskott, samtdigt som jag i lokalpressen läser att lärare och rektorer rasar över att det skall sparas 20 miljoner kronor på skolan och att man då får dra in hjälplärare, lokaler osv. Hur går detta ihop egentligen? Man hör likadant från vård och omsorg, de skall spara 18 miljoner för att klara budget. Nu läste jag att man skall dra in biståndet till flera länder, och då tänkte jag att bra, då kanske de pengarna kan skjutas till skola o vård så att det kan fungera som det ska. Eller vad skall man ha dessa biståndspengar till?

För mig är det som jag vill att mina skattepengar skall gå till:

* skola

* vård

* omsorg

* infrastruktur

Men i alla desa sektorer verkar det ju saknas pengar? Elever har böcker där östtyskland finns med, de gamla badas och luftas en gång i veckan och vägarna ser ut som kratrar. Tydligen har de som gjort budget inte samma prioriteringar som jag för pengarna verkar ju gå till helt andra saker? Eller är det jag som har missuppfattat allting helt och hållet? Är inte ovanstående punkter väldigt viktiga? Man blir bara så jäkla trött på att höra "spara, spara" hela tiden i pressen. Va fan vi har ju pengar det säger man ju själv, skjut in dem till ovanstående punkter så blir det frid och fröjd!! Vart tar mina skattepengar vägen?????

Henrik
ps Bor i Karlskrona, hänvisar till BlekingeLänsTidning ds

Ralf
tror ej du läste detta inlägg
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=654720

Men vissa saker är kommunala, vissa frågor ägs av Landstingen och slutligen har vi staten som har ansvar på andra områden. Sedan skall dessa dessutom sammarbeta övergripande vilket inte är så lätt.

Biståndsbesparingen kommer nog till stor del att finansiera skattesänkningar av olika slag.


KURT
Finansministern har ju t ex föreslagit konstruktiva besparingar i försvarsbudgeten (40 miljarder/år), men det kritiseras ju av väldigt många.

Hade du tänkt att var och en själv skulle få bestämma vad ens skatt skall användas till? I så fall är det nog många som inte vill betala för vård & omsorg förrän man själv behöver det.
Piccante
Skolan är ju kommunal sedan 90talet så den får inte automatiskt pengar bara för att staten sparar. Det är upp till varje kommun att själv avgöra hur de fördelar sina skatteintäkter och vad de lägger pengar på. Har finansministern antytt att kommunerna ska få mer pengar? troligen inte. blir nog så att biståndet till fattiga länder snarare används till att bekosta "biståndet" till behövande i villaförorter, eller skattereducerade hushållsnära tjänster som det heter då.

Vård & omsorg är delvis kommunal som äldrevård medan sjukvården är region/landstingens ansvar.
Eva-Helene
På kommunal nivå så budgeteras skattepengarna var "avdelning" för sig. Om en sådan avdelning har ett underskott och en annan har överskott, så "kan" pengarna som blivit över från den ena avdelningen inte flyttas över och täcka den andra avdelningens underskott. Varför har jag inte den blekaste aning om! Någon annan som vet?
Piccante
CITAT (Eva-Helene @ 27-08-2007, 14:48) *
På kommunal nivå så budgeteras skattepengarna var "avdelning" för sig. Om en sådan avdelning har ett underskott och en annan har överskott, så "kan" pengarna som blivit över från den ena avdelningen inte flyttas över och täcka den andra avdelningens underskott. Varför har jag inte den blekaste aning om! Någon annan som vet?

Jo överskott kan överföras till nästa års budget och täcka ett underskott men det måste beslutas i fullmäktige ( vad jag har förstått iaf) ekonomichefen får inte bevilja sånt själv för fullmäktige fattar de övergripande besluten om ekonomin och budgeten.
Pirum
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.a...08%5c27%5c12171

Här är det iaf underskott. Stockholm vill spara in på rullstolar och rollatorer - man ska inte få låna dem längre, nu ska sjuka få hyra dem.
skogstroll
även om det är ogenomförbart vore det kul att få ha lite önskemål på vart ens pengar gick, för det är ju rätt mycket och man jobbar ju ihop dem...
Pirum
Man kan bestämma lite grand själv hur "ens pengar" ska användas, det gör vi i Sverige vart fjärde år. Önskvärt vore kanske att få bestämma oftare. I förra valet tyckte en majoritet av medborgarna att det var dags att lindra de rikas skatteplågor, och ge dem en mer dräglig ekonomisk tillvaro - det är som bekant mycket plågsamt, dyrt och orimligt jobbigt att vara välbärgad i Sverige idag.
MrNorth
Tack för svaren. Tror faktiskt att anledningen till att många röstade blått var att man var trött på sossestyret som inte ledde någon vart, samt att man ville ha förändringar i bland annat bidragssystemet och invandringspolitiken.
Och ärligt talat vet jag inte om sossarna vill ha tillbaka makten i nästa val, för här i min kommun för det enda de håller på med är att sätta käppar i hjulen för mer eller mindre alla förslag som den blåa majoriteten kommer med. Detta oavsett om förslaget är bra eller dåligt. De är endast ute efter att få det att se ut som att de blåa inte har fått igenom någonting alls vid nästa val. Detta tycker jag är tråkigt för det är inte deras uppgift som oppositionsparti. Det har blivit lite mycket sandlåde-lek nu tycker jag. Detta tror jag irriterar folk som uppfattar dem som gnällspikar och dåliga förlorare. Hade de istället själva kommit med konstruktiva förslag hade de ju haft mycket större chans att få tillbaka makten nästa gång.

Men men, jag har fött svar på min fråga om finansieringen...

/Henrik
Gossen Ruda
Att oppositionen säger nej till allting är en konsekvens av den svenska blockpolitiken, det kvittar vilket av blocket som är i ledning. Om något parti försöker öveskrida blockgränserna brukar dom andra bli sura. I Västra Götaland är det dock en sån blocköverskridande majoritet och det tycks gå bra.
Snöflinga
Biståndspengarna kommer att vara densamma, skillnaden är bara att den koncentreras till de verkligt fattiga i tex Afrika. Det skvättas inte som tidigare lite här och där och inte till diktaturländer .... Tycker jag är BRA wub.gif
Pirum
Fast det verkar ju som att vi nu kommer att ge mer U-hjälp till EU än till hela Asien (och där finns många fattiga), och det ter sig en aning underligt. Dessutom kommer u-hjälpen att koncentreras till de områden där svenska företag kan få tillbaks pengarna omgående. Vilket kanske är praktiskt, men, inte helt osjälviskt. Snart betraktas väl JAS-plan som U-hjälp. Och nä, jag är inte helt ironisk där.

Den blocköverskridande majoriteten i Västra Götaland gick väl åt helvete så det sjöng om det åtminstone 1 gång förra mandatperioden? Men, jag har inte riktigt koll på det får jag erkänna.
Snöflinga
CITAT (Pirum @ 28-08-2007, 17:32) *
Fast det verkar ju som att vi nu kommer att ge mer U-hjälp till EU än till hela Asien (och där finns många fattiga), och det ter sig en aning underligt. Dessutom kommer u-hjälpen att koncentreras till de områden där svenska företag kan få tillbaks pengarna omgående. Vilket kanske är praktiskt, men, inte helt osjälviskt. Snart betraktas väl JAS-plan som U-hjälp. Och nä, jag är inte helt ironisk där.

Den blocköverskridande majoriteten i Västra Götaland gick väl åt helvete så det sjöng om det åtminstone 1 gång förra mandatperioden? Men, jag har inte riktigt koll på det får jag erkänna.


Nu får du nog förklara dig lite närmare Pirum ... det finns många fattiga i världen och jag vill inte diskutera vem som har det värst ... men vad jag förstår så är det bättre att att använda biståndspengarna till färre områden och större resultatinriktade insatser. SIDA, m.fl. anser att detta är helt i deras linje ... Att en stor del av U-hjälpen kommer att gå till EU och svenska företag ... blink.gif blink.gif blink.gif
Gossen Ruda
Beträffande Västra Götaland så har den blocköverskridande majoriteten klarat sig bra. Det var under förra mandatperioden som den borgerliga majoriteten kraschade när moderaterna ville bestämma allt.

Beträffande u-hjälpen så är jag tveksam till det hela. U-länderna kommer aldrig att resa sig. Detta beror nog på en massa faktorer som att i-länderna egentligen inte vill det, befolkningens inställning, korrumption, politiska och kulturella förhållanden, religioner mm. Låter lite pessimistiskt kanske. Jag har dock ingen bättre lösning själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon