Full version: Rosor i pallkragar?
Erika i Sandviken
Min vän har fått hem pallkragar som är 80cm bred och 2.5m lång,tre stycken har staplats på varandra.Tror ni man kan odla rosor i detta ?
kerstin z5-6
allt går, men det bli väldigt upphöjt, kanske för torrt och fa högre zon än i backen .. 30-40 cm upphöjt är bra , men 80 .. då får det vara superhärdiga rosor
Ska det vara tillfälligt eller permanent?
titti49zon6
Jag har en del rosor i pallkragar som klarat vintern bra hos mig,två på höjden tummenupp.gif bl,a en New Dawn som står ganska öppet för vindar från havet(vid sommarstugan) o som blommar ännu
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har rosor i en av mina med men mina "pallkragar" är 50 cm höga så det är inga problem.
Dock står de bara där tillfälligt (hittils 2 år) då de skall omplaceras alteftersom jag blir klar.

De har växt till sig riktigt bra och mår ok, dock har de inte blommat bra men ökat i volym och bladmassa.
Erika i Sandviken
Blir dom alltså ohärdigare i upphöjda land ????

Dom har ju bara upphöjda land,ett knuttimmrat land som är ca 50cm högt och ett som är 6m långt 1,5m brett och ca 110cm på djupaste stället.Det är byggt i slipers.
Tosan
Du har kanske sett hur en kvarglömd blomkruka ser ut efter en vinter? Allting bottenfryser, och med pallkragar och liknande får du samma effekt.
Men slipers har du en ganska välisolerad kant runt och får ett helt annat läge.
Killensomvillhagrönafingrar
Måste nog hålla med. Vi har en pallkrage med tulpaner och de kommer alltid senare där än i rabatten.
Dock så har vi klarat oss (Göteborg) från att något fruset sönder det blir bara lite senare.

Försöker motverka detta genom att köpa gödsel på hösten och lägga det i de kragarna som är tomma på vintern. Känns som om de kommer igång snabbare på våren än de andra utan gödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon