Full version: höst
jannika
vilar ni? bereder ni jorden? sätter ni något?

jag har precis fått en massa pallkragar som jag är sugen på att använda! smile.gif
Chamomille
CITAT (jannika @ 31-08-2007, 19:54) *
vilar ni? bereder ni jorden? sätter ni något?

jag har precis fått en massa pallkragar som jag är sugen på att använda! smile.gif

smile.gif Ja aa. Vi vilar med en brasa... Just nu...Har satt lite fröer av perenner, ska rensa potatislandet från ogräs och sätta dit pallkragar, plockar fröer allt vad jag kan, ska hämta stora lass med hästskit från ridskolan, ska beställa lökar och fröer, har grävt upp småttingar av nattljuset som ser ut att dö, försöker att komma på när jag ska ta fröerna av pelargonerna, undrar när physalisarna är mogna, tittar på rådjuren som äter äpplen, planerar att gräva en ny rabatt, ska stoppa ner vitlökar och lökar, Undrar var jag ska göra av alla fröer från blomman för dagen, ska nog också såga ner några äppelträd. Vad gör du? biggrin.gif
jannika
wow! ja, inte är det ngn vila eller ro hos er! smile.gif undrar lite...

CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 20:12) *
... ska stoppa ner vitlökar och lökar


sätter man det nu? eftersom jag ligger i startgroparna är det nog mest väntan som gäller för mig. förutom den roliga planerings-biten av hur allt ska se ut till våren. Hur tidigt sätter ni igång? i "vanlig" jord får man ju vänta ett tag tills det går att arbeta i jorden, men i pallkragar måste det gå fortare va`?
Åsa, mälardalen zon 2
Vitlök sätter jag i okt-nov. Vårlökar (ex. tulpan, krokus m fl.) går också bra att plantera nu på hösten.

Direkt innan jorden fryser kan du även så sånt som morot, palsternacka, dill, persilja, spenat, sallat, fröerna ska inte gro innan det blir vinter utan de ska ligga i marken och vänta på våren, när jorden får rätt temperatur gror de.
skogstroll
Jag städade växthuset igår från en del "skräp" så tomaterna fick lite mer spejs, och flyttade några kryddor till nya kryddgården (vad gott det luktar smile.gif)... sen väntar jag på lökar som jag beställt och som jag ska plutta ner lite här & där. Sen blir det väl läsa läsa och läsa och planera i några månader tills det är dags att sätta frön... får trösta mig med fina krukväxter inne så länge...

Jag satte vitlök förra hösten som iofs blev fina men det tyckte sniglarna (snäckorna) också tyvärr så jag fick ta upp dem lite tidigare än tänkt. Ska fundera ut vad jag ska ha för klätterväxter på sidan av trappan på framsidan. Mycket att lära när man är grön shy.gif Tur man har en trädgårdsfantom till mamma
HelenN
Jag delar mina tidigblommande perenner, köper lite nya perenner också som planteras.

Håller på att ändra om lite i mina rabatter, så att varje rabatt skall få olika färgtema.

Jag rensar bort fula sommarblommor & tömmer ur krukor som sedan sköljs ur & ställs in i stallet under vintern.

Jag rensar i mina pallkragar & sätter dit blommor som jag inte hittat rätt plats till ännu.

I helgen har jag satt 2 st körsbärsträd, ett som jag ska stamma upp & ett som skall få bli en buske, sen har jag planterat 3 stycken okända klematis whistling.gif .

Har tagit upp dahliaknölar som ligger lite på tork innan de skall förvaras i jordkällaren.

Men herregud vaaaaaaaaa man håller på!!! sweatingbullets.gif Och sååå mycket jobb det är, men jag längtar redan till våren när jag får köpa de första penseérna & plantera.
Killensomvillhagrönafingrar
Tar du upp Dahliaknölarna redan?

Hmm skall man planera in detta i schemat redan nu.
Förra året hade jag 7 gamla ölbackar med dahlia knölar och det lär inte vara mindre i år, svettigt värre.

Jag har bara rensat ut gamla döda delar, resterande mår så bra att de får stå kvar ett tag till.
Funderar på att lägga ut ett lager sand på ytorna när jag rensat ordentiligt så att det inte kommer för mycket ögräs till våren.

1 pallkrage har vi bestämt oss att ha till perenner så den kommer jag fixa i ordning så fort blomningen är över.

Funderar även på att skissa vad som sitter var så jag slipper persilja bland gurkorna nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon