Full version: fågelbadsdamm
Ljusalfheim
hej hej.
jag vill bygga en liten damm så billigt som möjligt.
jag har inga erfarenheter av 'vatten i trädgården', så jag vore tacksam om jag kunde få lite tips av er erfarna.
wub.gif
e_sedell
Dam eller fågelbad, med eller utan vattenväxter? Om du vill ha ett fågelbad kan du ju ljuta ett själv med hjälp en typ ett rabarberblad. Det är billigt och snyggt. Om du vill ha en liten dam så kan du ju ljuta den också, gör ett hål som du täcker botten med sement. Men en dam är oftast svår att få och fungera om den är liten...
Ljusalfheim
dam och fågelbad.. tongue.gif
inga vattenväxter.. helst inget gjuteri.. blir ju så bökigt om man vill ändra på något då..

den ska inte va större än 1.5 - 2 m^2 och den får inte vara djupare än 20-30cm.

kanske lite fel att kalla det damm, men inte kan det väl kallas fågelbad?

blink.gif
e_sedell
Ska du ha pump i den? En liten fgåntän vore nog snyggt. Nat kanske? Lite växter är snyggt och en planta nate är okej tycker jag. Den renar ju också. Om du inte har någon renande växt eller filter i pump så kan du få problem med alger. Gjuta är ju inte så omständigt på en så liten yta, det blir ju finare med det än med en duk i båtten. Men det fungerar ju med det också. Bilbex sälger dammdukar i meter vara.
Ljusalfheim
pump är väl inte ett måste om man ej har fisk i vattnet?? jag tror inte gubben vill lägga ut allt för mycket pengar på trädgårn.. det har blivit rätt fint här nu, i af på framsidan. men riktigt nöjd är jag inte..
Nisslas
Eftersom du inte vill gjuta så kolla lite olika varianter...

T ex en gammal parabol eller så.

Ska den vara nergrävd eller ovan jord?

Någon form av träbalja kan bli grymt skyggt oxå.
Ljusalfheim
jag har kommit fram till att det nog ändå är bäst att gjuta. så det får bli ett stor-projekt i framtiden... wub.gif i andra delar av trädgården har jag haft lite funderingar på baljor. parabol har jag itne tänkt på alls unsure.gif biggrin.gif
e_sedell
Jag är färdig med min damm nu! Du kollade ju på groppen när du var här....
Ann-Britt
Varför inte köpa en stor plastbalja och gräva ner? Finns bra urval på Lantmännen. Se´n den minsta pumpen och Du har en liten fin damm som porlar så skönt. Fåglarna gillar att ta en dusch under vattnet och tvätta sig lite under armarna också.
Om Du inte vill se plastbaljan kan Du täcka över med ett stadigt nät och läggra vackra stenar från stranden ovanpå och runtomkring.
Vi använde själva lite skiffer som vi hade över från en plattläggning.

Titta på några bilder i mitt album, så ser Du vad jag menar!

Lycka till!
Ann-Britt

http://www.odla.nu/album/data/annbritt/667_p4095.jpg
Ljusalfheim
jag vill helst känna att jag 'skapat formerna' själv. och det låter skoj att gjuta wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon